Ett enkelt svar är nej, ett bättre svar är "beror på". Eftersom frågan är lönsamhet så låter det som att du har tänkt göra kalkyler.
Intressanta kalkyler för en 80 m2 villa i södra Svedala bör också inkludera system som ett bra FTX-aggregat kombinerat med ved/pelletskamin (med/utan vattenmantel) och ev tilläggsisolering.
BergvärmeVP-kalkyl den mest lönsamma? Spontant Njae, tveksamt för ett så litet hus.
Intressanta kalkyler för en 80 m2 villa i södra Svedala bör också inkludera system som ett bra FTX-aggregat kombinerat med ved/pelletskamin (med/utan vattenmantel) och ev tilläggsisolering.
BergvärmeVP-kalkyl den mest lönsamma? Spontant Njae, tveksamt för ett så litet hus.
Inga råd. Endast funderingar jag själv skulle ha haft i ditt ställe.
Hur stor är elförbrukningen? Det går ju att kolla upp hur mycket dom har gjort av med innan.
Hur stor kan min besparing bli med ett nytt system?
Hur gammal är pannan som står där? Är det lönsamt att kasta ut en panna som kanske fungerar i en massa år till?
Vad är det för sorts radiatorsystem? Enrörs högtemperatur? Kan man sätta dit fler radiatorer utan att förstöra golv? I så fall. Går det att reparera det gamla, eller måste det nya golv?
Skall jag bo kvar här? Ska jag bo här för evigt? Om familjebilden ändras (fler barn). Vill jag göra en tillbyggnad? Kommer det nya pannan att klara av det?
En värmepump bör ju vara exakt avpassad efter förbrukning.
Om jag flyttar, får jag tillbaka för de pengar och arbete som jag satsat?
Har jag plats att förvara pellets?
Vill jag lägga ner tid på uppvärmning, eller ska det sköta sig själv?
Kanske vore det bättre att satsa pengar på annat. Täta fönster och dörrar. Justera in befintligt värmesystem. Rätt temperatur. Kolla in termostatventiler. Ligga lågt och bara kolla in läget under ett år eller två.
Som sagt, enbart funderingar.
Hur stor är elförbrukningen? Det går ju att kolla upp hur mycket dom har gjort av med innan.
Hur stor kan min besparing bli med ett nytt system?
Hur gammal är pannan som står där? Är det lönsamt att kasta ut en panna som kanske fungerar i en massa år till?
Vad är det för sorts radiatorsystem? Enrörs högtemperatur? Kan man sätta dit fler radiatorer utan att förstöra golv? I så fall. Går det att reparera det gamla, eller måste det nya golv?
Skall jag bo kvar här? Ska jag bo här för evigt? Om familjebilden ändras (fler barn). Vill jag göra en tillbyggnad? Kommer det nya pannan att klara av det?
En värmepump bör ju vara exakt avpassad efter förbrukning.
Om jag flyttar, får jag tillbaka för de pengar och arbete som jag satsat?
Har jag plats att förvara pellets?
Vill jag lägga ner tid på uppvärmning, eller ska det sköta sig själv?
Kanske vore det bättre att satsa pengar på annat. Täta fönster och dörrar. Justera in befintligt värmesystem. Rätt temperatur. Kolla in termostatventiler. Ligga lågt och bara kolla in läget under ett år eller två.
Som sagt, enbart funderingar.
Liknande trådar
-
Direktverkande el - lönsamt installera vattenburet vs L/L värmepump?
Värme allmänt -
Vad kostar luft/vatten värmepump – och hur lönsamt?
Artikelkommentarer -
Lönsam kontroll värmepump?
Värmepumpar -
Acktank på returen vid bergvärmepump kan det vara lönsamt????
Värmepumpar -
Lönsamt med luft-/bergvärmepump med frånluftsvärme
Värme allmänt