V Villaägarenr1 skrev:
En liten off topic fråga: bygger du nytt ? Kommer du köpa uttag, slang, porslin, kök, vitvaror ja du förstår från amazon också.

Om du nu gör jobbet själv varför inte bara kosta på dig topp prylar från lk istället?
Jag håller på med en tillbyggnad av extra våning, så inget fullt nybygge. Jag har inga synpunkter på handelsplattform. Jag handlar där jag får det jag söker till rätt pris. Amazon är en av många vägar för det. De säljer ju allt från kina skräp till absolut premium. Det gör ju dock de flesta våra butiker.

Frågan om LK blev lite av en princip. Deras pris är riktigt överdrivet. En slang med listpris på 5500/200m (3500 i många nätbutiker), är dubbelt upp eller mer. Jag har svårt att se att LK slangen gör mig lyckligare. Så länge jag väljer en av samma klassning. Hade varit skillnad om det var massa varningar om bristande slangar, sprutande fördelare mm. (Kina slangen ovan är ju ett litet undantag, och egentligen ett test om det verkligen stämmer . Om Amazon nu fullföljer och skickar mig 1000m alu-pex för 653:- inkl frakt. så får jag väl ta ta ställning till om jag skall använda 400m i mitt eget hus, eller lägga ut allt på blocket. min gissning är att jag om några dagar för ett meddelande att de inte kan leverera detta.)
Det samma gäller golvvärmeplåten, LK tar 65:-/ för. En Alu plåt som helt likvärdig kostar ca25.- hos konkurrenter, i Sverige. Det är material som inte tillför något när de är inbyggda. Det som initierade denna tråden var ju egentligen värmekretsfördelaren. Den är ju ännu värre. LK pris är så ohyggligt högt, för en i grunden rätt simpel konstruktion. Som LK för ses som en rätt liten spelare globalt.
Färg och spackel köper jag på Bauhaus, då de har bra priser för tex beckers som är 30-40% lägre än de fabrikat som säljs i färghandeln. Vet ju dock sen jag hade en vän som jobbade på Flügger, att deras prissättning byggde på ca 40% rabatt till yrkesmålarna.

Fönster köpte jag på bygglaget, Svenska SP, helt kundanpassade både med storlek, och ljudklassning, solskydd etc. Min vän som har byggfirma fick offert på nästan 90K på samma fönster spec som vi fick för drygt 60K. Hög kvalitet till rätt pris, via nätet.
Jag köpte några rullar förstärkningsväv när det reades i webbutik, 730:- istället för 1050:- Inget stort, men 1200:- billigare för mina 4 rullar för exakt samma sak. Jag ville ändå inte åka in till butiken..


Genomgående har jag byggt materialmässigt med hög nivå. Dubbelisolerade väggar för ljudisolering, skivor bakom allt. Utvändig gips istället för bara duk, för bättre ljuddata. Ljudisolerade ventiler. Ljuddämpare på, alla frånluftsdon mm. Men jag har jagat så jag köper det till rätt pris. Vissa saker har jag handlat på Ahlsell också:)
Visst tidskrävande, men den timlönen har jag inte på mitt jobb.

Mitt projekt som troligen stannar runt 800K har jag troligen sparat 100-150K på att koordinera mina inköp. Mycket av detta har bara varit möjligt då det är ett relativt långsamt tillbygge. Startade för 2 år sen. Börjar närma mig slutet. Men på hel entreprenad hade det ju varit färdigt i somras, dock till helt annat pris, och nödvändigtvis inte bättre.

Porslin kommer jag absolut inte köpa på e handel. Sannolikt blir det från en av de större bygghadelsfirmorna. Utesluter dock inte att dusch, handdukstork etc kommer på posten. Dock osagt om leverantören blir byggahemma, amazon cdon eller någon annan. Först kollar jag vad vi vill ah. Sen ser jag vem som har bäst leverans och prisförutsättningar.
 
J jonaserik skrev:
Det enda med ALUPEX är att kunna bocka runt i kurvorna utan att det plattar till sig , finns bockverktyg för det. Annars finns det bockfjädrar att använda, men då bara någon kort sträcka och inte när det börjar bli många meter.
även alupex säljs ju av ganska kända leverantörer som rooth för förläggning i vanliga vändskivor. Borde ju vara problemfritt att förlägga i sådana utan bockverktyg. Läste på en sida att en av fördelarna med alupex är att den är formstabil och ligger bättre på plats när man lägger ner den, och därför lite snabbare i förläggningen. Det skulle rimma dåligt om man behöver bockverktyg i varje vändning. Däremot kan jag tänka mig att det är smart att skaffa en bockfjäder för de lite tightare böjarna som kan bli när jag skall upp från golv till skåp etc.

Läste en gammal tråd på värmepumpsforum, där en kommenterade att det var en fördel med Alupex i spårade skivor, då det blir mindre knäpp vid värdeförändringar i rören.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jepp det är nog så som du säger, i lite längre böjar med spår så går det och absolut en bockfjäder vid uppgång , se till at du har min ca 20 cm extra vid en uppgång , väldigt lätt att få för kort och kapa alla på en gång vid montage av fördelare . Vattenpass är bra, sen att kapa med rörkap kanske inte så bra då det blir ihoptryck och svårt med kopplingen som ska in i röret. Gärna märk med den och skära av med skarp mattkniv.
 
Det här med att ha en no name fördelare eller någons eget märke skulle göra mig lite fundersam om jag skulle köpa fastigheten. En fördelare av bra märke och övriga grejer så som blandare av kända märken etc gör det enklare för mig som husägare att serva dem som behövs. Man skulle kunna tro att en fördelare inte behöver servas, men så kan det mycket väl bli. Visar det sig då att det inte finns reservdelar till dem som sitter där så får man helt enkelt bygga om för att få det att funka, Kostnaden lär bli det samma över en livslängd, dock kommer en större del av kostnaden först lång senare med no-name när det ska servas.
 
En fördelare är bara ett rör med ventiler på för att strypa och ev ha termodon på med styrning med termostater., vad ka du värma med och ska du bara ha GV i huset så skit i ternodonen och stryp in slingorna. Allt kommer att hålla i minst 25 år då. Det med att ha termodon är en riskfaktor för att få problem i framtiden.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Kunde inte hålla mig.
Via Amazxon UK så framgick det i alla fall att det är en 5 lagers slang, med alu i centrum. Det är väl det vanligaste.

Haken var att det var minimum 5 rullar så nu har jag beställt 1000m slang:crysmile:

Så om det nu inte blir avbokat pga felskrivning. Så hittar ni nog lite alupex på blocket om ett tag:p
Som väntat så avbokade amazon i morse beställningen
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Det här med att ha en no name fördelare eller någons eget märke skulle göra mig lite fundersam om jag skulle köpa fastigheten. En fördelare av bra märke och övriga grejer så som blandare av kända märken etc gör det enklare för mig som husägare att serva dem som behövs. Man skulle kunna tro att en fördelare inte behöver servas, men så kan det mycket väl bli. Visar det sig då att det inte finns reservdelar till dem som sitter där så får man helt enkelt bygga om för att få det att funka, Kostnaden lär bli det samma över en livslängd, dock kommer en större del av kostnaden först lång senare med no-name när det ska servas.
Bortsett från en och annan köpare från detta forumet, så tror jag extremt få kan dra en slutsats och framför allt värdera skillnaden mellan en LK fördelare och en Sanitline.

Sen är ju inte detta ett No Name, bara inte etablerat i Sverige.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Sen finns ju risken att du åker på moms och tull om beställningen kommer utanför EU, lite lurigt att hålla kolla på vars grejerna skickas ifrån när man shoppar på amazon och ebay's utländska siter.
 
M MrTobbe skrev:
Sen finns ju risken att du åker på moms och tull om beställningen kommer utanför EU, lite lurigt att hålla kolla på vars grejerna skickas ifrån när man shoppar på amazon och ebay's utländska siter.
Nej från amazon är priset inkl moms och tull
 
nino nino skrev:
Nej från amazon är priset inkl moms och tull
Jo om man shoppar via amazon.se men har för mig det kan vara andra villkor via amazon.de och de bara förmedlar affären typ aliepress.
 
Ja det är klart, tog för givet att det var svenska
 
M MrTobbe skrev:
Sen finns ju risken att du åker på moms och tull om beställningen kommer utanför EU, lite lurigt att hålla kolla på vars grejerna skickas ifrån när man shoppar på amazon och ebay's utländska siter.
Det viktiga om man använder Amazon som privatperson är att använda en in om EU. Amazon.De. är bäst. Dom ahr länge jobbat med Sverige även innan vi fick vår egen. Då kommer priset du får stämma. ingen ytterligare moms och tull. Med Ebay är det i grunden samma sak. Men där kan det vara lurigt, då Ebay automatiskt lisatr andra länder. Dock antogs en lag förra året onestop shop som gör att företag måste lägga på moms och tull på försäljning till privatatpersoner elelr företag som inte har tulldekalrationsnummer på försändelser under ca 1500:-
Så då skall alla kostnader presenteras innan slutfört köp. Detta tillämpar numera tex aliexpress med flera.
Lite som jag skrev inledningsvis, alla är inte bekväma med utländska köp och kontakter. Jag gör det ändå dagligen.
 
M mojjen skrev:
även alupex säljs ju av ganska kända leverantörer som rooth för förläggning i vanliga vändskivor. Borde ju vara problemfritt att förlägga i sådana utan bockverktyg. Läste på en sida att en av fördelarna med alupex är att den är formstabil och ligger bättre på plats när man lägger ner den, och därför lite snabbare i förläggningen. Det skulle rimma dåligt om man behöver bockverktyg i varje vändning. Däremot kan jag tänka mig att det är smart att skaffa en bockfjäder för de lite tightare böjarna som kan bli när jag skall upp från golv till skåp etc.

Läste en gammal tråd på värmepumpsforum, där en kommenterade att det var en fördel med Alupex i spårade skivor, då det blir mindre knäpp vid värdeförändringar i rören.
M mojjen skrev:
även alupex säljs ju av ganska kända leverantörer som rooth för förläggning i vanliga vändskivor. Borde ju vara problemfritt att förlägga i sådana utan bockverktyg. Läste på en sida att en av fördelarna med alupex är att den är formstabil och ligger bättre på plats när man lägger ner den, och därför lite snabbare i förläggningen. Det skulle rimma dåligt om man behöver bockverktyg i varje vändning. Däremot kan jag tänka mig att det är smart att skaffa en bockfjäder för de lite tightare böjarna som kan bli när jag skall upp från golv till skåp etc.

Läste en gammal tråd på värmepumpsforum, där en kommenterade att det var en fördel med Alupex i spårade skivor, då det blir mindre knäpp vid värdeförändringar i rören.
Jag är inne på samma spår, och undrar hur det gick med beställning av fördelare etc från amazon? det skiljer ju som sagt en hel del i pris för till synes enkla prylar.
 
Kan rekomendera www.selfio.de annars. Köpt fördelare där med mycket bra erfarenhet
 
T termibh skrev:
Jag är inne på samma spår, och undrar hur det gick med beställning av fördelare etc från amazon? det skiljer ju som sagt en hel del i pris för till synes enkla prylar.
Slutade med en LK till slut. men inte för att jag var orolig för Amazon, utan för att jag av en slump kommer över en för ett lågt pris.

Handlar mycket på Amazon i övrigt det brukar fungera bra. Man får hålla lite koll på vad man köper. Finns ju allt från skräp till premium. Amazon fungerar ju som en HUB för säljande bolag, så det finns hela spectrat.

Dock ingen skillnad mot traditionella näthandlare hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.