J jonaserik skrev:
Jepp men då ska man veta en del om el och inte bränna instrumentet.
Det blir en catch 22...har man en tångamperemeter vet man nog en del om el..🤓

Jag säger tvärt om - skall man köpa en multimeter även för användning 1 ggr per år så bör första köpet vara en strömtång som även klarar DC-spänning (då blir den användbar för bilen också) och samtidigt tar bort risken för misstagsfelkoppling och ledare som sprättar och hoppar runt för att inte går att få fast dessa ordentligt under mätningen när man vill just mäta ström - som tex. artikelnummer 36-8126 i clas i sjön (men priset måste vara fel 59,99:- !!! - det är bara att åka och handla pronto om priset är sant !!!)

oerhört bekvämt att bara klampa om den enskilda ledaren för att mäta strömmen - obs en ledare i taget, tar man alla samtidigt så blir det inget uppmätt ström då strömmen fram i ena ledaren och ström i motsatt riktning tillbaka på den andra ledaren tar ut magnetfälten och det blir inget kvar att mäta.

Det enda som kan var lite dåligt i dessa UNI-T mätarna i dess föregående modell är batterihållarna och man kan behöva rulla batteriet då och då när det börja glappa (vi har sådan på jobbet för batteristömmar då de är inte sämre än mångdubbelt dyrare märken - som faktiskt fungerar sämre handhavandemässigt eller är dåliga på DC-ström (många även riktig dyra klarar inte DC alls))

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
@xxargs Priset på tången är i euro.

Jag håller med att man ska köpa tångamperemeter med både AC och DC, jag har själv tre stycken ( en Clas Ohlson köpt typ 1998, en Biltema köpt kanske 2012 och en fantastisk kaiweets 208D eftersom mitt behov var från början strömmatning i båten, alltså DC.
Men nu har ju TS redan en multimeter
( antar jag eftersom det skett mätning av både AC volt och resistans) och då hade i vart fall jag mätt ström med den mätare jag har.

Redigerat:
Ja, eller nåt...😟

Digital tångamperemeter UNI-T UT203R med display och två mätprober, pris 599 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja, eller nåt...😟

[bild]
Black week, en helt överlägsen grej, spöar skiten ur UNI-T både pris och funktion !
https://a.aliexpress.com/_EGW9l5x

• Digital multimeter HT208D med tillbehör som inkluderar testkablar och användarmanual, erbjudande under Black Friday.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.