2 298 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Värmeförflyttare - Elementfläkten - någon som testat?
Tack för ett direkt svar. Hur många kvadrat ligger sovrummet på?D Dilato skrev:I mitt sovrum har jag en vertikal oscillerande fläkt som hjälpligt håller tempen på hanterbar temperatur vid värmebölja på sommaren.
Samma fläkt riktar jag nu mot elementet i rummet när jag ska lägga mig, och på en halvtimme höjer den temperaturen från typ 16.5 till 18.8, vilket är mer än ok när man ska sova.
Så..fläkt på elementet funkar bra för att höja rumstemperaturen några grader med samma elementvattentemperatur.
Har funderat på det men en bordsfläkt är både fult i det rummet och ivägen. Därav funderar jag på en sån här lösning istället. Min fundering ursprungligen är om någon har någon erfarenhet men förstår att jag behöver prova helt enkelt för att få veta mer, givetvis. Undrar just över den produkten.TRJBerg skrev:
Ett exempel, du ser starttemp, fläkten i fråga och två mätningar efter.Sparvassursen skrev:
1:a är 15 minuter efter start, sista är en timme senare.
Har du provat att rengöra innerdelen? Det finns filter i den som bör rengöras minst varje år. Även lamellpaketet kan behöva rengöras. En enkel bordsfläkt är billigare än fläktarna du länkar. Du kan använda en bordsfläkt för att prova principen. Fungerar det så lär den länkade fläkten också fungera.Sparvassursen skrev:Ställer jag värmepumpen till 20 i det rummet med pumpen och stänger alla dörrar runt omkring, så har jag 15, 16 grader, vid en -10 ute. Öppen dörr till kontoret så stiger det ynka 1, 2 grad. Kan absolut vara så att luftvärmepumpen börjar sjunga på sista versen. Det är den äldsta i huset av våra två. Jag har ägt huset i 6 månader så håller på prova mig fram för fulla muggar. Tidigare ägare hade inga ekonomiska hinder överhuvudtaget och förbrukade 25-30t kWh utan att blinka. Jag vill både vara mer ekonomiskt smart och ha mer effektiv förbrukning av energi. Jag är fattigare med andra ord.
Gott resonerat, jag testar med en bordsfläkt så får det bli en uppgradering för snyggare lösning och förhoppningsvis mer effektiv sådan också. Innerdelen rengör jag en gång i månaden, minst. Lamellpaketet har jag inte så bra koll på, har du några tips på hur jag går tillväga bäst för att rengöra?A Avemo skrev:
Det kan möjligen se olika ut på olika modeller. När du tar bort filtren så syns tunna aluminiumlameller som filtren är avsedda att skydda. Är de rena så är allt ok. Syns det damm och / eller fett på dem bör de rengöras. Senast jag gjorde det så dammsög jag försiktigt. Eftersom inte allt gick bort sprayade jag på rengöringsmedel och torkade försiktigt med en disktrasa. Förra gången använde jag bromsrengöring. Det blev rent av det också. Men det luktade ganska starkt inne efter det. Lamellerna är tunna. Så om du dammsuger skall du vara noga med att inte nudda lamellerna med röret.Sparvassursen skrev: