Ubbe skrev:
Någon som provat detta ?
Tycker det verkar riktigt intressant !

Funderar på om funktionen blir avsevärt sämre om man väljer röd plåt istället svart för att den ska smälta in i den röda husväggen ?

Borde kunna fungera som en bra grundvärme i ett garage.
Nej, inte än men funderar allvarligt att ha det till sommarstugan. Idén är vettig och kostnaden för ett självbygge är minimalt spec. om man har lite "junk" i förråden.
 
ClasseClas skrev:
spec. om man har lite "junk" i förråden.
::) Å, de har man ju. ;D Gäller bara att komma till skott. ;)
 
Immobil skrev:
::) Å, de har man ju. ;D Gäller bara att komma till skott. ;)
För att citera en kollega på jobbet.
" Risken är stor att man hittar något annat bland allt skräp i förråden som är roligare att påbörja" ;D

Det finns nog material hos de flesta för att bygga en prototyp.
Den stora kostnaden ligger i solcellspanelen som visserligen inte är nödvändig för "hemmabruk" men den fungerar ju ypperligt som "styrning" också. När solen och värmen försvinner stannar fläkten...precis som man vill att det ska fungera :)

Har funderat om man kan plocka styrning och fläkt från klimatanläggnningen i en bil.
På t.ex. Saab 9000 finns det yttertempgivare, innertempgivare och blandlufttempgivare kopplat till styrenheten och i värmepaketet finns spjäll för att sköta luftblandningen.
Tanken med detta skulle då vara att automatiken automatiskt skulle sluta blåsa in värmduteluft om den är kallare än inneluften.

En helt annan fråga:
Vad är "trapetstakplåt" för någon typ av plåt ?

 
Ubbe skrev:
Vad är "trapetstakplåt" för någon typ av plåt ?
Sådan här plåt är det:
profil_20.jpg
 
När det gäller det här med värme i garaget. Det är inte aldeles självklart att bilen mår bättre av värme.

En kemisk process (som ex. rost) fördubblar sin hastighet för var 3.e grads höjning. Det innebär att om man ex höjer temperaturen i garaget med 6 grader så rostar bilen 4 ggr snabbare, tills värmen har fått bilen torr. Så om man använder bilen sällan så är värme bra, men om bilen nätt och jämt hinner bli torr mellan körningarna, så mår den bättre av att stå i kyla.
 
Ubbe skrev:
För att citera en kollega på jobbet.
" Risken är stor att man hittar något annat bland allt skräp i förråden som är roligare att påbörja"  ;D

Det finns nog material hos de flesta för att bygga en prototyp.
Den stora kostnaden ligger i solcellspanelen som visserligen inte är nödvändig för "hemmabruk" men den fungerar ju ypperligt som "styrning" också. När solen och värmen försvinner stannar fläkten...precis som man vill att det ska fungera :)

Har funderat om man kan plocka styrning och fläkt från klimatanläggnningen i en bil.
På t.ex. Saab 9000 finns det yttertempgivare, innertempgivare och blandlufttempgivare kopplat till styrenheten och i värmepaketet finns spjäll för att sköta luftblandningen.
Tanken med detta skulle då vara att automatiken automatiskt skulle sluta blåsa in värmduteluft om den är kallare än inneluften.

En helt annan fråga:
Vad är "trapetstakplåt" för någon typ av plåt ?
Jag har än så länge funderat på att ha en 220V termostat som slår av fläkten vid önskat gradtal, i mitt fall om den uppvärmda inluften är kallare än säg +2 grader. Jag har tittat på rumstermostater o dyl, men de "supportar" inte intervallet 0 till +5 grader vad jag har sett.

EDIT: OK, det är väl bättre att fläkten stänger av om inluften är kallare än rumstemp. Den här produkten borde nog kunna användas med lite pyssel, iofs en jordkällarautomatik som kyler ett utrymme:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/jordkallaut.html
 
ClasseClas skrev:
Jag har än så länge funderat på att ha en 220V termostat som slår av fläkten vid önskat gradtal, i mitt fall om den uppvärmda inluften är kallare än säg +2 grader. Jag har tittat på rumstermostater o dyl, men de "supportar" inte intervallet 0 till +5 grader vad jag har sett.

EDIT: OK, det är väl bättre att fläkten stänger av om inluften är kallare än rumstemp. Den här produkten borde nog kunna användas med lite pyssel, iofs en jordkällarautomatik som kyler ett utrymme:
[länk]
Den funkar säkert ypperligt.
Räcker nog med att byta plats på givarna och kolla så att fläkten går åt rätt håll.
 
"Rosthastigheten" beror juh också på luftfuktigheten, kan man hålla luftfuktigheten under 60% så minskar risken för rost betydligt.
 
Hallå,,, det skrivs om fukt mm mm Fatta att luftv.pumpen
ger värme när du använder den till det, å då funkar den inte som avfuktare, däremot på sommaren om du inverterar körningen, så att du kyler utrymmen , då tar den upp fukt. (varm luft mot kallt paket ger kondens) och därmed sjunker fukthalten i rummen.
 
Jag tänkte ha en luftvärmepump och en separat avfuktare....
 
falcor skrev:
Jag tänkte ha en luftvärmepump och en separat avfuktare....
Tänk på att avfuktare oftast fungerar bäst vid runt 20graders värme. Så kryper temperaturen neråt så räkna med att få sämre verkningsgrad.
 
Själv kör jag för tillfället en liten Honeywell avfuktare plus två 200W frostskydd (jajaja, inte världens bästa element, men...) i mitt dubbelgarage. Temperaturen landar runt 10 grader över utetemp, och luftfuktigheten har jag satt till 50%. Kör in två blöta bilar dagligen. Funkar strålande när torr luft fläktas runt i garaget av avfuktaren, både bilar och golv torkar fort som bara den...

Mindre strålande är naturligtvis det faktum golvet i fråga är massivt trägolv, men det är nog en annan tråd...
 
Här så kommer det att bli vattenburen golvvärme i garaget.
Den gamla vattenberedaren får stå för försörjningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.