Hej!
Sedan igår morse har vattnet i kranar och dusch varit kallt. Elementen är däremot varma och goa. Vad beror det på och vad kan man göra?
Om något av det nedanstående har någon koppling till detta problem, vet jag inte. Men jag beskriver det här ifall det är relevant.
För 4 dagar sedan hade jag problem med ett högt ljud från växelventilen. Av @ML1 fick jag fin hjälp för hur jag skulle skruva av den och trycka in fjädern bakom. Efter det försvann ljudet. Direkt efter kom det ett felmeddelande "pressostat hög", vilket berodde på att vi hade reglerat värmen i huset genom termostaten, istället för att ha termostaten öppna och reglera via pumpen. Så då öppnade jag alla termostat på entréplan och sänkte värmeinställningarna lite, och felmeddelandet försvann.
Dagen efter det var det skitvarmt i huset, 28 grader. Det står ju i manualen att man bara ska sänka det lite åt gången och bara varannan dag. På kvällen stod inte min fru ut mer och skruvade ner termostaten några steg.
Dagen efter det (alltså igår) var kranvatten och dusch kallt, medan diskmaskinen och elementen är varma.
Jag kan också lägga till att vi har ett långt element med en kännare kopplat till sig bakom soffan i vardagsrummet. Kännaren ligger under soffan. Detta element var brännhett. Jag har nu skruvat ner det till 0, men det är fortsatt väldigt varmt.
Mina frågor är alltså:
1. Vad gör jag för att få varmvatten igen?
2. Vad gör jag med elementet som är varmt även om det är nerskruvat? Och var ska egentligen denna kännare vara - kan den ligga under soffan eller ska den tex monteras på väggen?
Greenline HT Plus C
Tack!!
Sedan igår morse har vattnet i kranar och dusch varit kallt. Elementen är däremot varma och goa. Vad beror det på och vad kan man göra?
Om något av det nedanstående har någon koppling till detta problem, vet jag inte. Men jag beskriver det här ifall det är relevant.
För 4 dagar sedan hade jag problem med ett högt ljud från växelventilen. Av @ML1 fick jag fin hjälp för hur jag skulle skruva av den och trycka in fjädern bakom. Efter det försvann ljudet. Direkt efter kom det ett felmeddelande "pressostat hög", vilket berodde på att vi hade reglerat värmen i huset genom termostaten, istället för att ha termostaten öppna och reglera via pumpen. Så då öppnade jag alla termostat på entréplan och sänkte värmeinställningarna lite, och felmeddelandet försvann.
Dagen efter det var det skitvarmt i huset, 28 grader. Det står ju i manualen att man bara ska sänka det lite åt gången och bara varannan dag. På kvällen stod inte min fru ut mer och skruvade ner termostaten några steg.
Dagen efter det (alltså igår) var kranvatten och dusch kallt, medan diskmaskinen och elementen är varma.
Jag kan också lägga till att vi har ett långt element med en kännare kopplat till sig bakom soffan i vardagsrummet. Kännaren ligger under soffan. Detta element var brännhett. Jag har nu skruvat ner det till 0, men det är fortsatt väldigt varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Mina frågor är alltså:
1. Vad gör jag för att få varmvatten igen?
2. Vad gör jag med elementet som är varmt även om det är nerskruvat? Och var ska egentligen denna kännare vara - kan den ligga under soffan eller ska den tex monteras på väggen?
Greenline HT Plus C
Tack!!
Redigerat:
När jag höll på med ljudet, så skulle jag som sagt skruva av växelventilen för att komma åt fjädern. För att få av den skulle man trycka på knapp nr 2 och vrida. Men innan jag förstod det tryckte jag på knapp nr 1.
Kan det ha något att göra med att det nu blivit så här?
Den ser ut så här nu, lite varm och brummar lätt.
Kan det ha något att göra med att det nu blivit så här?
Logga in
Skapa konto
Den ser ut så här nu, lite varm och brummar lätt.
Logga in
Skapa konto
Är växelventilens syfte att växla mellan att förse elementen respektive kranarna med varmvatten?J jespgrun skrev:
Och då menar du att den fastnat i att förse elementen med värme, och inte går över till att värma vattnet till kranarna?
Precis! Ingen expert men den laddar ju tanken för varmvatten när den växlar.P peter.linkan skrev:
Kanske går att ändra den manuellt?
Ja.P peter.linkan skrev:
Ja. Resultatet blir att värmepumpen tror att den värmer varmvattenberedaren, men eftersom den aldrig blir varm så fortsätter den att värma så att elementen blir tokvarma istället.P peter.linkan skrev:
Det stämmer bra, för även om jag sänker värmeinställningarna på värmepumpen så är det fortfarande 24 grader inomhus. Dessutom finns det ett element i vardagsrummet som där termostaten är helt på 0, men det ändå är tokvarmt.useless skrev:
Vad gör jag nu?
Bra tips. Vilken är motorn?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Han menar motorn i växelventilen (din blåa Muttomecanica). Man vrider bara på det blå skalet om jag kommer ihåg rätt. det där är en skitventil, har bytt mängder av dessa. Byt till en LK så har du troligvis inga problem förrän hela pumpen dör.
Superbra tips. Har du möjlighet att skicka en länk till mig för vilken LK det är jag ska köpa?I InsidersUnited skrev:
Tack till er alla, ännu en gång, Byggahus
Ventilen är nummer 1 i bilden. Testa att trycka in pinnen så ska värmen styras mot tanken istället för elementen.
Det är LK 525 man brukar rekommenderas att byta till:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-525-stalldon-230-v-1-m-kabel/
Det är LK 525 man brukar rekommenderas att byta till:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-525-stalldon-230-v-1-m-kabel/