Du måste byta hela kopplingen, inte bara motorn. Antar att du inte kommer göra det själv så bara be din röris att du vill ha en LK så tar han rätt.
 
Allright! Då väntar jag och ser om den nu värmer vattnet istället då :)
 
Du måste låsa den i intryckt läge med en tving, slangklammer eller liknande.
 
useless useless skrev:
Du måste låsa den i intryckt läge med en tving, slangklammer eller liknande.
Låsa den i intryckt läge, och sen montera på motorn utanpå det?

Låter knepigt. Samtidigt behöver ju elementen vara på också, så den måste ju kunna växla själv.
 
I InsidersUnited skrev:
Du måste byta hela kopplingen, inte bara motorn. Antar att du inte kommer göra det själv så bara be din röris att du vill ha en LK så tar han rätt.
Min svåger är duktig på sånt här och fixade det hos sig när han hade samma problem. Så om ni har möjlighet att hjälpa mig att beställa hem rätt grejer, så kan han byta det.

LK fick jag länken till. Går det att se för er via bilderna vilken koppling jag ska köpa?
 
Tryck hela fjädern in/ut in/ut några gånger. Det kommer troligvis inte ordna något om själva motorn är kass, (det brukar knaka om dem när de är dåliga) sätt tillbaka blå höljet, kanske det fungerar tills ditt serviceombud kommer med ny ventil.
 
P peter.linkan skrev:
Låsa den i intryckt läge, och sen montera på motorn utanpå det?

Låter knepigt. Samtidigt behöver ju elementen vara på också, så den måste ju kunna växla själv.
Jag tippar att motorn är kass, så skit i den. Brukar vara nåt kugghjul i plast som ger upp.

Jag tänkte mest att du får sköta det manuellt tills vidare... Dvs, låsa ventilen så att du har varmvatten, sen släppa den nån timme då och då om/när det börjar bli kallt inne.

Men, som sagt var, kan det med en del tur räcka att motionera ventilen några gånger (trycka in den i botten och släppa ut den) och sen montera tillbaks motorn.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag tror det är en sådan här du ska ha, med motor och kontakt. Kommer inte ihåg om det är 22 eller 28, det är mer än 10 år sedan jag pillade fysiskt med dessa.

Ringer du till Rinkaby och säger att du har en MuttoMecanica modell XX så kan de säga exakt vilken du ska ha.

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-525-22-vaxelventil/
 
Borde vara en 22mm, men mät på rören om de är 22 eller 28mm.
 
P peter.linkan skrev:
När jag höll på med ljudet, så skulle jag som sagt skruva av växelventilen för att komma åt fjädern. För att få av den skulle man trycka på knapp nr 2 och vrida. Men innan jag förstod det tryckte jag på knapp nr 1.

Kan det ha något att göra med att det nu blivit så här?
[bild]

Den ser ut så här nu, lite varm och brummar lätt.

[bild]
Knappen nr1 kan du trycka på när du vill utan att skada och det är det den är till för.När du trycker ner knappen ska den fjädra tillbaka av sig själv och inte gå lätt utan motstånd.Kan hända att motorn har gett sig.
 
P peter.linkan skrev:
Jag kan också lägga till att vi har ett långt element med en kännare kopplat till sig bakom soffan i vardagsrummet. Kännaren ligger under soffan. Detta element var brännhett. Jag har nu skruvat ner det till 0, men det är fortsatt väldigt varmt.
[bild]
[bild]

Mina frågor är alltså:

2. Vad gör jag med elementet som är varmt även om det är nerskruvat? Och var ska egentligen denna kännare vara - kan den ligga under soffan eller ska den tex monteras på väggen?
Låter som att termostaten har gett upp.
Externa givaren bör placeras så att den känner av temperaturen på lämpligt ställe.

Så som ni har soffan så blir radiatorn väldigt varm om det ska kunna bli värme i rummet.
Soffan och fönsterbrädan stoppar effektivt luftflödet att passera förbi radiatorn.
Dra ut soffan 5-10cm.

Prova att ta bort termostaten och tryck in stiftet och håll det intryck (tex med tving) å se om temperaturen på radiatorn sjunker.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Hej allihopa!

Idag tryckte jag in "knappen" inuti fjädern för att se om jag kunde motionera den.

Den satt hårt, sen när jag tryckt in den så fastnade den, och efter 1 minut slog den ut igen.

Det påminde om ett element som varit ur funktion, där pluppen också satt stenhårt, men när jag motionerat den så kom elementet igång.

Min fråga är - för att få pluppen att gå lättare ut och in, kan jag spruta in 5-56 där?

Det kan ju faktiskt vara så att allting fungerar som det ska, om man bara får pluppen att gå lättare ut och in.
 
Det är troligen inte piggen som sitter fast utan själva ventilkäglan, å då är det troligen avlagringar som gör att det går trögt.

Utan att plocka isär så är det motionering genom att trycka in stiftet som gäller.

I packboxen sitter troligen en O-ring, den smörjs med armaturfett.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Familjen sjuk, alla barnen kräker. Kallt vatten i tvättmaskin gör att vi inte kan tvätta lakanen. Också oskönt att duscha iskallt när man blivit nerkräkt i natten.

Hittade en liten skruvtving i lådan och satte på. Håller tummarna för att det funkar!!
 
  • Skruvtving monterad på en rördel för att provisoriskt åtgärda varmvattenproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten, hur kommer det sig att diskmaskinen har kunnat göra varmvatten? Men inte tvättmaskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.