7 078 läst · 40 svar
7k läst
40 svar
Värma upp garage, luftvärmepump eller radiatorer?
Det kommer ju vara lika dyrt eller dyrare att installera en luftkonvektor / ett par radiatorer + rör till befintliga värmepumpen.
Elförbrukning hos en LLVP med underhållsvärme är ju bättre, kommer vara lägre än din LVVP har skulle jag säga. Dessutom risk att det blir mer elpatron, om den nu går hårt.
En LLVP får ju dessutom rätt bra effekt, vilket är perfekt om man vill dra på värme snabbt för att meka lite eller göra något annat i garaget.
Det är en no-brainer att installera en LLVP skulle jag säga. Men se till att välja nån kvalitetsmaskin, nån som har möjlighet att ställa in låg temp på underhållsvärmen. Många maskiner klarar inte för låg temp inomhus.
Elförbrukning hos en LLVP med underhållsvärme är ju bättre, kommer vara lägre än din LVVP har skulle jag säga. Dessutom risk att det blir mer elpatron, om den nu går hårt.
En LLVP får ju dessutom rätt bra effekt, vilket är perfekt om man vill dra på värme snabbt för att meka lite eller göra något annat i garaget.
Det är en no-brainer att installera en LLVP skulle jag säga. Men se till att välja nån kvalitetsmaskin, nån som har möjlighet att ställa in låg temp på underhållsvärmen. Många maskiner klarar inte för låg temp inomhus.
Ska du verkligen ha så varmt, som 15grader. Det brukar kännas väldigt varmt i ett garage. 10grader brukar vara lagom, men 12 kan också vara okej. Sen är även frågan om hur ofta du är i garaget. Jag brukar bara ha underhållsvärme på 5grader. Sen när jag ska göra något, så slår jag på dieselvärmaren i två minuter. Sen har jag 10grader, som håller sig i en dryg timme. Men en vanlig värmefläkt höjer de där graderna från 5 till 10 på 15-20minuter. Det är mest om man kör in en iskall bil i garaget, som det tar en stund att höja värmen ordentligt. Mitt garage är ca 60m2, med 3,4 meter i takhöjd. 145mm isolering i både väggar och 195 i tak.
LLVP är ett komplement, sätt även några elradiatorer som backup ifall den lägger av mitt i vintern. Inte sagt att de behöver användas men de kallaste dagarna kan det också behövas beroende på var du bor.S Stabbsson skrev:Hej
Har idag ett garage på 50 kvm som är isolerat med 90mm i väggar och 145 i taket. Tanken är att slänga in en värmekälla för att hålla en 15 grader året runt (behövs knappt på sommaren)
Valet står ju mellan dra nya rör från befintlig anläggning, kör med luft/vatten värmepump Nibe F2120 och vvm s320.. alternativt installera en luftvärmepump (gärna märkespump men modell liten pga litet utrymme)
Vad tror ni rent kostnadsmässigt är mest ekonomiskt försvarbart?
Han bor 1h söder om Jönköping, så rätt milt klimat.G Grannens Häck skrev:
Tror då snarare på ett bärbart element från jula, om man ska ha el som backup. Eller bara förlita sig på kupévärmaren till bilen.
Fast installerade elradiatorer som bara samlar damm 99.9% av tiden känns onödigt att investera i. Ett bärbart elelement kostar nästan inget, 0 installationskostnad, och kan ju även användas i huset om det blir problem med värmesystemet där.
Det är inget påstående, det är så branschen klassar LLVP. Det har inget med att klara 100% av uppvärmningen att göra.B BSOD skrev:
Att klara hela värmeenergibehovet är inget problem, går säkerligen att klara det dubbla. Det är bland annat effektbehovet samt problemetiken med värmespridningen som gör att det klassas som ett komplement.
Redigerat:
Tanken är att ha en så pass temperatur och fixa bra ventilation i garaget för att helt enkelt kunna förvara vad som helst där ute utan att de möglar, så visst luftfuktigheten är ju prio 1 men vill ju kunna förvara i princip vad som helst för just nu har man förvaring i hela källaren och det är väldigt onödigt när man har hela ytan i garaget att tillgå.
Dvs ingen bil skall in. Men sedvanligt meck med cyklar/mopeder o dyl (förvara batterimaskiner och verktyg utan att de går sönder/rostar)
Dvs ingen bil skall in. Men sedvanligt meck med cyklar/mopeder o dyl (förvara batterimaskiner och verktyg utan att de går sönder/rostar)
Pengarna är strunt samma, tänker mest på bästa lösningen.Amazonic skrev:
Lutar nog mer åt luftvärmepump just för att låta husets system vara ifred.
Skall kolla på denna modell!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Min spontana tanke var en Mitsubishi LN35, men en 2,5kW pump funkar nog också
Dock så är det inte särskilt bra för varken garaget eller LLVP att köra på underhållsvärme. Pumpen får svårt att avfrosta helt och väggarna mår bättre att ha varmare, då håller du fukten ute också lättare.P Plutus skrev:
Just därför jag nämnde 15 grader i mitt första inlägg, tror inte kostnaden för ex 10 mot 15 spelar så stor roll över ett år när den knappt behöver gå sommartidF Festlund skrev:
Vilket är mycket smart. Är också betydligt skönare att ha verktyg etc i en högre temp. Vid lägre temp är alla metallverktyg mindre kul!S Stabbsson skrev:
Så helt rätt tänkt av dig.
Jo tack jobbar ju som maskinbyggare. När man ska skicka iväg stora containern till något företag och installera maskinen är allting snor kallt 😢F Festlund skrev: