3 117 läst · 40 svar
3k läst
40 svar
Värma sommarstugan hemifrån?
Tack för alla tips. Fantastiskt kul!
Behöver ta lite tid att analysera alla förslag och lösningsalternativ.🧐
Kommer att kolla elementen i helgen och notera märkesskyltar på element etc. 👍
Gillar lösning med luftvärmepump och bara ställa ned värmen på elementen. Verkar enkel och med färre saker ”som kan gå fel”.
Ser inte fram emot att behöva ”programmera” router etc….
Fortsätt gärna med förslag. Älskar en utmaning 😀
Behöver ta lite tid att analysera alla förslag och lösningsalternativ.🧐
Kommer att kolla elementen i helgen och notera märkesskyltar på element etc. 👍
Gillar lösning med luftvärmepump och bara ställa ned värmen på elementen. Verkar enkel och med färre saker ”som kan gå fel”.
Ser inte fram emot att behöva ”programmera” router etc….
Fortsätt gärna med förslag. Älskar en utmaning 😀
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 149 inlägg
Jag fattar att det här egentligen är en tråd för folk som tycker det är skitkul med smarta hem-grejer, men jag dristar mig till att komma med ett förslag utanför routern, så att säga.
Vi har två hus, ett där vi permanentbor, och ett andra hem där vi inte bor lika mycket, ett timmerhus byggt i slutet av 1800-talet. Första vintern med andra huset hade vi några direktverkande elradiatorer som höll frostfritt i kök, WC och badrum när vi inte var där, och när vi var där fick vi elda i lokaleldstäderna. Nästa vinter drog det ihop sig till elkris, så jag ringde en installationsfirma och beställde en luft/luft-värmepump på hösten. Det är en Daikin, och den går visserligen att fjärrstyra med nån bövla app/WiFi-lösning, men vi struntade i det. Istället står den på 16 grader, hela tiden. Det är alltid någorlunda varmt i huset när vi kommer, och det går t o m att ha krukväxter. Elförbrukningen, då? Halverad jämfört med kylskåpstemperatur via direkt-el under vintern.
Vi har två hus, ett där vi permanentbor, och ett andra hem där vi inte bor lika mycket, ett timmerhus byggt i slutet av 1800-talet. Första vintern med andra huset hade vi några direktverkande elradiatorer som höll frostfritt i kök, WC och badrum när vi inte var där, och när vi var där fick vi elda i lokaleldstäderna. Nästa vinter drog det ihop sig till elkris, så jag ringde en installationsfirma och beställde en luft/luft-värmepump på hösten. Det är en Daikin, och den går visserligen att fjärrstyra med nån bövla app/WiFi-lösning, men vi struntade i det. Istället står den på 16 grader, hela tiden. Det är alltid någorlunda varmt i huset när vi kommer, och det går t o m att ha krukväxter. Elförbrukningen, då? Halverad jämfört med kylskåpstemperatur via direkt-el under vintern.
Helt klart en väg att gå, som man kan utvärdera.SågspånPappspikEternit skrev:Jag fattar att det här egentligen är en tråd för folk som tycker det är skitkul med smarta hem-grejer, men jag dristar mig till att komma med ett förslag utanför routern, så att säga.
Enkelt och problemfritt!
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 629 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 629 inlägg
Jag har en Daikin och fjärrstyrningen via appen har lagt av. Blir innerligt less på alla appar som funkar en stund och sen efter ett år eller två börjat det krångla.SågspånPappspikEternit skrev:Jag fattar att det här egentligen är en tråd för folk som tycker det är skitkul med smarta hem-grejer, men jag dristar mig till att komma med ett förslag utanför routern, så att säga.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 149 inlägg
Träligt! Som väl är finns alternativet att låta den stå på konstant temperatur. Har för mig det finns vecko-timer oxå, men det kanske funkar lika illa som appen.Grannens Häck skrev:
Dock är behovet att kunna styra hemifrån större för den som har strömslukande direkt-el i stugan, då vill en inte värma i onödan.
En oberoende fjärrstyrning såsom sensibo sky för nån hundring är nog en pålitligare tjänsteleverantör. Öppet API också...Grannens Häck skrev:
Intressant tråd.
Har själv haft detta önskemål men trott att det varit avhängt värmepumpen tillbehör.
Men började googla lite och beställde en SwitchBot hub för 400 pix.
Ska installeras vecka 44 då vi ska till stugan nästa gång.
Planen är att sänka till 10 grader när vi inte är där och att höja till komforttemperatur när vi ska dit.
Har själv haft detta önskemål men trott att det varit avhängt värmepumpen tillbehör.
Men började googla lite och beställde en SwitchBot hub för 400 pix.
Ska installeras vecka 44 då vi ska till stugan nästa gång.
Planen är att sänka till 10 grader när vi inte är där och att höja till komforttemperatur när vi ska dit.
Har själv en Ontech 9060 med ytterligare två slavenheter.
Det ger tre värmefläktar (en på varje fas) vilket räcker för att värma upp huset tillräckligt för besök även utanför säsong.
Kommunicerar (webinterface) via 4G för 264:- per år.
Finns batteribackup, alarmingångar, temperaturövervakning, möjlighet att ansluta styrning till luftvärmepump och annat.
Det ger tre värmefläktar (en på varje fas) vilket räcker för att värma upp huset tillräckligt för besök även utanför säsong.
Kommunicerar (webinterface) via 4G för 264:- per år.
Finns batteribackup, alarmingångar, temperaturövervakning, möjlighet att ansluta styrning till luftvärmepump och annat.
10kW laser, från där du bor till stugan, eventuellt via spegel på en satellit.
Eller som föräldrarna hade på 80-talet till stugan i Åre, en fasttelefonbaserad kontaktor som man ringde upp och slåg något nummer på sifferskivan.
Jag har Tibber och Mill socket, men upplever att dom tappar nätverk ibland och måste startas om vilket blir knepigt på distans.
Eller som föräldrarna hade på 80-talet till stugan i Åre, en fasttelefonbaserad kontaktor som man ringde upp och slåg något nummer på sifferskivan.
Jag har Tibber och Mill socket, men upplever att dom tappar nätverk ibland och måste startas om vilket blir knepigt på distans.
Liknande trådar
-
Värma upp garage, luftvärmepump eller radiatorer?
Värme allmänt -
Värma mat på nordpeis quadro2/colorado?
Ved, Pellets, Flis -
Vi tänkte skaffa direktvärmare som kran i sommarstugan - tips?
Vatten & Avlopp -
Solvärmare eller luftvärmepump till sommarstugan?
Värme allmänt -
Solvärmare eller luftvärmepump till sommarstugan?
Ventilation