Henrik Nordlander skrev:
Kan du mäta hastigheten med synen?
Du, efter 39 år med körkort så ser man ungefär hur fort det går.
Jag skrev dessutom "minst". Inte exakt 30,0 km/h
 
  • Gilla
Sotiris Tokos och 9 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har ett företag på min svarta lista om aldrig kommer någonsin kommer få ett jobb genom min försorg.

Göteborg med mycket trafik och kort sträcka att byta fil . Föraren av firmabilen blev fullständigt topp tunnor galen när jag bytte fil in framför honom. Han körde ut på spärrområden genom hela trafikplatsen (en av de större i hela göteborg) och upp jämsides med mig, tutade och gjorde prejningsförsök att komma in framför. Därefter förföljer han mig långt utanför Göteborg och blockar sedan mig inne i ett villaområde där jag får en ordentlig utskällning om att jag kör som en idiot och tränger mig i trafiken....

Detta var Assemblin.
Fast det där hamnar ju delvis lite under "subjektivt tyckande". Din inkörning kan ju ha uppfattats som väldigt vårdslös. Sedan motiverar ju iofs. inte det att hantverkaren kör på spärrfält och andra dumheter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag kollade upp en omålad bild som körde allmänt aggressivt och trängde sig i syfte att meddela ägaren att uppträdande inte uppskattas. En nyare audi. Men det var inte en privatägd bil utan en förmånsbil hos polisen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
uuu och 15 till
  • Laddar…
En omärkt hantverkarbil försökte preja mig. Inför en rondell smalnade vägen av från två till en fil så ser jag i backspegeln att hanterkaren påbörjar en omkörning precis där filerna går ihop. OM han skulle lyckats få in nosen framför mig, så skulle det varit någon meter innan refugen i rondellinfarten, jag skulle fått tvärnita. Nåväl han lyckades inte få in nosen, och jag får väl erkänna att jag inte direkt hatighetsanpassade för att underlätta prejningen...

Hantverkarbilen får tvärnita för att inte köra in i refugen. Då väntar man sig att den skall falla in bakom mig in i rondellen. Men nej, den tar vänstervarv (vänster om refugen) in i rondellen istället, och får möte i rondellen, jag ser i backspegeln ett toalt kaos i rondellen med bromsande och väjande bilar.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Sotiris Tokos och 10 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
...Men nej, den tar vänstervarv (vänster om refugen) in i rondellen istället, och får möte i rondellen, jag ser i backspegeln ett toalt kaos i rondellen med bromsande och väjande bilar.
Jag tänkte omedelbart att det måste varit i Stockholm. Och så ser jag på din profil... Poängen min är att jag aldrig sett ett sådant beteende på annan ort än Stockholm. Första gången jag såg det blev jag perplex. Senast var förra året när jag körde upp från Malmö till Etnografiska museet i Stockholm för att hämta material till jobbet, det var kö in i en rondell från "vårt" håll och en svart pickup tröttnar på att vänta och kör över i andra filen och in i rondellen från fel håll.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Sotiris Tokos och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Kan du mäta hastigheten med synen?
En grundläggande förmåga att uppskatta andra fordons relativa hastighet i förhållande till ditt eget är ett grundkrav för att få godkänt under en uppkörning.
Utan det är det omöjligt för dig att på ett säkert vis utföra ett enda filbyte eller passera en korsning.
Om du saknar den förmågan rekommenderar jag dig att ställa din målade bil och ta dig fram på annat vis...
 
  • Gilla
  • Haha
Mordero och 17 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det där hamnar ju delvis lite under "subjektivt tyckande". Din inkörning kan ju ha uppfattats som väldigt vårdslös. Sedan motiverar ju iofs. inte det att hantverkaren kör på spärrfält och andra dumheter.
Man har skyldighet att anpassa hastigheten så att inkörning underlättas, men alldeles uppenbart tyckte föraren att jag körde vårdslöst. Det framgick tycligt av hans monolog.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
För många år sedan var det en bekant som höll på att krocka med en bil som vinglade fram och tillbaka över hela vägen, hon vände och körde efter (detta var innan alla hade mobiltelefoner), den parkerade utanför en trappuppgång, föraren han smita in De tittade i bilen, det låg urdruckna spritflaskor på golvet. Polisen menade att de inget kunde göra eftersom föraren hunnit in i sin lägenhet, och kan påstå att drickandet skett efter körningen.

Hon kollade bilen och upptäckte att det var en förmånsbil, så hon lyckade kontakta killens chef. Som först blev tyst och säger "jag hatar rattfyllerister, han sitter här i rummet bredvid, jag kommer att gå in och slå ihjäl honom". Min kompis "inte mig emot", chefen svarar "problemet är att jag menar allvar jag kommer att döda honom". Det dök dock inte upp någon nyhet om något mord som passade in... Men bilen ifråga stod inte längre parkerad utanför huset senare. Så killen kanske fick lite ändringar i sitt anställningsavtal.
 
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag tänkte omedelbart att det måste varit i Stockholm. Och så ser jag på din profil... Poängen min är att jag aldrig sett ett sådant beteende på annan ort än Stockholm. Första gången jag såg det blev jag perplex.
Det är en ganska extrem körstil även för oss i Stockholm.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
A
M MagHam skrev:
Du, efter 39 år med körkort så ser man ungefär hur fort det går.
Jag skrev dessutom "minst". Inte exakt 30,0 km/h
Trams.

Du har ingen aning, dubtror dig bara veta.
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Inte bara hur de kör men även hur bilen ser ut. Jag såg en arbetsbil till en mindre byggfirma häromdagen som såg riktigt tillbucklad ut. Inte ifrån en enstaka olycka utan snarare dåligt behandlad och misskött. Trasig ruta som var ihoptejpad osv.
 
A
C chokonanana skrev:
Inte bara hur de kör men även hur bilen ser ut. Jag såg en arbetsbil till en mindre byggfirma häromdagen som såg riktigt tillbucklad ut. Inte ifrån en enstaka olycka utan snarare dåligt behandlad och misskött. Trasig ruta som var ihoptejpad osv.
Så som de prutas här, "betalar bara vad jag anser skäligt" mm så förstår man ju att dem går på knäna. :)

Bilen säger ingenting om kvaliteten på utförandet ! Bara hur mycket man lägger på bilen. Är de för fin så sticker de i ögonen åt andra hållet. HUR vill ni ha det !
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag funderar på att när det blir dags för husbygge för mig, få in en klausul i kontraktet som säger att om någon av företagets eller företagen ertappas med att köra för fort eller vårdslöst under byggtiden ska det utgå vite. Hur jag tänkte bevisa det är att utrusta min bil med kamera så man har det svart på vitt.

Men annars har jag haft funderingar på att upprätta "svarta listor" och neka de firmorna jobb. Jag kan som uppdragsgivare inte godkänna att folk jag anlitar kör som **** i trafiken.

Vilket företag eller tjänsteköpande personer accepterar att det begår andra typer av brott under kontraktstiden? Tja, inbrott är väll inte så farligt, de snodde ju bara en TV. Äsch, att de förstörde lite fönster med en slägga är väll helt ok. Varför ska brott mot trafikförordningen accepteras, om inte andra brott accepteras?
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 7 till
  • Laddar…
Angående objektivitet.

Hur vem som helst uppfattar en trafiksituation kommer aldrig kunna vara något annat än subjektivt. Om ens körande stör någon är upplevelsen alltid subjektiv. Så att vara en bra reklampelare för sitt företag är mer komplicerat.

Att leta efter objektivt ”rätt” sätt att köra kan leda till osmidigare och otrevligare beteende.
Att följa varje regel på millimetern gör ingen till en trevlig medtrafikant. Vill snarast påstå att dessa paragrafryttare hör till de värsta att möta på vägarna. Särskilt om de tycker sig ha rätt att uppfostra andra.

Trevlig blir man genom att vara vaken och följsam. Att vänligt men bestämt ta den plats man behöver när man behöver den. Släppa fram andra. Undvika farligheter. Visa omdöme och respekt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Hellacopter och 9 till
  • Laddar…
P
Personligen anser jag inte att hur nån köra i en firmabil har nånting med att göra hur detta företag sköter sina jobb, det saknar helt enkelt relevans och logik. Finns ju många som kör som krattor men dom som har bråttom så vet man faktiskt aldrig om varför... vissa är brandmän och ska innfinna sig på x antal minuter på stationen för utryckning, deras nära anhörig ligger för döden och man vill hinna dit innan det är för sent, hem och skjutsa havande till BB osv. Att företaget ska drabbas av slutsatser för hur vissa anställda kör ,med vettig orsak eller inte har ju ingen logik. Om man ska anta att folk är slarvig pga personlighet pga att dom kör som arslen hur tänker ni då när ni stöter på en firmabil som åker för sakta? Att dom gör jobbet ordentligt men tar för lång tid på sig ?... :) :) :) Nej för mig så har hur folk kör inget med företaget att göra även om det såklart är dålig reklam att köra illa med en firmabil
 
  • Gilla
  • Ledsen
carthago och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.