Anonymiserad 246468 skrev:
Hur länge har du tänkt bo kvar i huset? Är den lägre belåningsgraden den enda parametern?

Är det enbart för den lägre räntan samtidigt som saknar planer på att sälja snart, så hade jag avrått dig från att stress renovera. Oavsett om du belånar huset eller investerar sparpengar så kommer detta vara en tillfällig lösning. Räntan är historiskt lågt och kommer att höjas - när i framtiden låter jag vara osagt.

Vi lever i en spännande tid nu med bl.a. en väldigt svag krona och oroliga bostadspriser. Utan att gå in i fördjupade diskussioner om nationalekonomin menar jag att din belåningsgrad kan istället öka snart igen om bostadspriserna sjunker och än värre när räntan ökar. Det vill vi givetvis undvika.

Har du inga planer på att flytta snart, hade jag istället gjort följande:

- Amorterat varje månad eller en klumpsumma så får du givetvis en lägre belåningsgrad övertid eller på direkten - om du nu prompt måste ha det.
- Med alla nisch banker idag kan du enkelt låta de slåss om dig. Skandia, SBAB, Avanza och många andra banker har rätt låga räntor idag jämfört med storbankerna.
- Renovera efter behov, men töm inte ditt buffertkonto och belåna inte huset om du inte måste.
- Investera dina pengar med låg/medel risk. Även om du inte blir rik kan det ge dig minst 2-5% över tid. Bara där hade du gjort större besparingar än vad den lägre räntesänkningen hade givit dig (givetvis finns det en risk att du kan förlora din investering, men med lägre risk och lång tidshorisont kan det ge bra avkastning).
Tack för tips!
Jag har nu bluestep bank, så betalar i princip massa ränta o knappt ingen amortering vill därför flytta lånet till vanlig bank för att kunna amortera mer. Detta kommer jag göra ändå men tänkte passa på att höja lånet för att renovera och bygga om min altan. Har inga planer på att sälja men vill ha huset högt värderat.

L Lottath skrev:
Tack för tips!
Jag har nu bluestep bank, så betalar i princip massa ränta o knappt ingen amortering vill därför flytta lånet till vanlig bank för att kunna amortera mer. Detta kommer jag göra ändå men tänkte passa på att höja lånet för att renovera och bygga om min altan. Har inga planer på att sälja men vill ha huset högt värderat.
Sen kan jag tillägga att detta handlar inte om några stora summor men bankerna är petiga och vill hellre låna upp huset lite än att tömma buffert, är mycket smått som behöver åtgärdas men blir mycket pengar sammanlagt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.