C
Q qsecofr skrev:
Vad är det för komponenter jag ringat in? finns massor på kortet, är det kondensatorer? I så fall hur vet man V och uF på dom då det inte verkar stå något alls på dom?
Det är kondensatorer eller eventuellt induktorer/spolar. Om man inte har något schema får man titta på hur de är placerade i kretsen för att avgöra vad det är. Oftast har kondensatorerna ena sidan mot jord, medan en induktor ligger i signalvägen.

Likadant med värdet - saknas schema får man lura ut dess funktion och välja lämpligt värde utifrån det, alternativt mäta upp motsvarande komponent på ett fungerande kort, eller om samma krets förekommer på andra ställen på samma kort vilket ofta är fallet.

De goda nyheterna är att de till 99% är avkoppling som inte har någon avgörande betydelse för funktionen så värdet är oftast irrelevant, åtminstone i en felsökningsfas. Dvs. felfallen du söker efter är kortslutna kondensatorer eller induktorer med avbrott och (åtminstone tillfälliga) åtgärden är att peta bort respektive bygla dem.

Värt att notera är också att det till 99% är kondensatorer som går sönder, och att de ofta uppvisar fysiska tecken på skada.
Själv tycker jag den missfärgade komponenten under den översta inringade komponenten ser misstänkt ut.
 
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är kondensatorer eller eventuellt induktorer/spolar. Om man inte har något schema får man titta på hur de är placerade i kretsen för att avgöra vad det är. Oftast har kondensatorerna ena sidan mot jord, medan en induktor ligger i signalvägen.

Likadant med värdet - saknas schema får man lura ut dess funktion och välja lämpligt värde utifrån det, alternativt mäta upp motsvarande komponent på ett fungerande kort, eller om samma krets förekommer på andra ställen på samma kort vilket ofta är fallet.

De goda nyheterna är att de till 99% är avkoppling som inte har någon avgörande betydelse för funktionen så värdet är oftast irrelevant, åtminstone i en felsökningsfas. Dvs. felfallen du söker efter är kortslutna kondensatorer eller induktorer med avbrott och (åtminstone tillfälliga) åtgärden är att peta bort respektive bygla dem.

Värt att notera är också att det till 99% är kondensatorer som går sönder, och att de ofta uppvisar fysiska tecken på skada.
Själv tycker jag den missfärgade komponenten under den översta inringade komponenten ser misstänkt ut.

Tack, det är inte det kortet på bilden som jag felsöker, det är ett donatorkort med andra problem. På det kortet som jag felsöker har en sådan inringad komponent trillat bort. Menar du att avsaknaden av en kondensator inte bör ha någon betydelse för funktionerna på klipparen. Problemet med denna är att hjulmotorerna inte fungerar som de skall, en går inte alls och en går lite fram och tillbaks. Tack.
 
C
Q qsecofr skrev:
Menar du att avsaknaden av en kondensator inte bör ha någon betydelse för funktionerna på klipparen.
Ja precis. Finns undantag förstås där kondensatorn har en vital funktion, men troligen inte i detta fall.
Om det är en induktor som trillat bort blir det å andra sidan avbrott.
Finns det någon förklaring till varför den "trillat bort"? De trillar ju inte bort av sig själva under normala betingelser.
 
C cpalm skrev:
Ja precis. Finns undantag förstås där kondensatorn har en vital funktion, men troligen inte i detta fall.
Om det är en induktor som trillat bort blir det å andra sidan avbrott.
Finns det någon förklaring till varför den "trillat bort"? De trillar ju inte bort av sig själva under normala betingelser.
Köpte kortet som reservdelar till mitt andra kort, men detta ser bättre ut än mitt :)
Enligt tidigare ägaren så uppförde sig klipparen konstigt med hjulmotorerna efter uppstart nu i våras. Felsökning gjordes och vid rengöring av kortet trillade den bort, vet inte om det kanske var fuktskadat så den ärgat bort? Ser inte ut som fuktskada.

Såhär ser det ut på kortet.
Närbild på ett kretskort med en röd cirkel markerande en möjlig defekt eller saknad komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får ta och uppdatera vad som har hänt.

Det blev så att jag beslöt att köpa ett begagnat och genomgånget huvud-kretskort från en säljare på Ebay i Tyskland. Kostnad 2000 kr inkl frakt.

Efter att jag hade monterat i kortet, så funkade Automowern felfritt i cirka 5 veckor. Därefter kom samma felmeddelande upp. Favorit i repris: "Vänster hjulmotor blockerad". Med exakt samma symptom som jag beskrev i början av tråden.

Så jag förhörde mig hos säljaren i Tyskland om hur det kunde bli exakt samma sak med det nyinstallerade kortet. Han svarade att det då uppenbart är ett fel på motorn. Dvs. motorn går, av någon anledning, lite för trögt. Den bränner då komponenter på kretskortet.

Så byter man endast ut motorn, så är kretskortet ändå sönder.

Enda åtgärden är alltså att byta motorn OCH fixa det trasiga kretskortet. En JÄTTEDYR historia allt som allt.

Och därefter får man hoppas att ingen av hjulmotorerna trögar sig i framtiden. För då riskerar man att behöva göra om allt igen.
 
fast.. det finns det väl nån säkerhet mot att den skulle kunna överbelastas om jag inte minns fel
 
Hej!
Jag testar och ser om jag får lite tips här.
Vi har en 220 från 2007 som snurrat i alla år med endast batteribyte. Häromdagen ville den inte gå ur laddstationen och vid test på gräsmatten startar inte hjulmotorerna. I expertläget där hjulmotorerna går att testa snurrar de heller inte. Om jag manuellt snurrar hjulen registrerar dock maskinen en hastighet, alltid något ;-)
Jag har plockat ut kretskortet men ser inget på kortet som ser trasigt ut.
Lite märkligt att båda motorerna stannar samtidigt, någon som har en ide?
 
Hej,

Bifogar en PDf fil som närmare beskriver hur jag fixade min Automower 220AC som hade felet med ”Höger hjulmotor blockerad”. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon med samma typ av problem.
 
  • Gilla
qsecofr och 1 till
  • Laddar…
Bo Gärdmark Bo Gärdmark skrev:
Hej,

Bifogar en PDf fil som närmare beskriver hur jag fixade min Automower 220AC som hade felet med ”Höger hjulmotor blockerad”. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon med samma typ av problem.
Vilken jättebra guide du har gjort.
Kan du länka till den polska sidan du hittade? Tänkte beställa några stycken.
Länkarna i dokumentet funkar inte för mig.
tack.
 
Bo Gärdmark Bo Gärdmark skrev:
Hej,

Bifogar en PDf fil som närmare beskriver hur jag fixade min Automower 220AC som hade felet med ”Höger hjulmotor blockerad”. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon med samma typ av problem.
Tack Bo!
Jag plockade isär min klippare som hade exakt samma fel, och konstaterade att familjen tvestjärt flyttat in. Storebror tvestjärt hade varit på upptäktsfärd och dött kortslutningsdöden...
Efter att ha läst din detaljerade beskrivning så började jag mäta. Konstaterade att jag ibland hade kortslutning mellan drain och source, och ibland inte. Skumt... Det visade sig att fragment av storebror tvestjärt låg kvar mellan benen på kretsen och kortslöt. Efter lite elektronikrengöring och försiktigt skrubbande med en liten stålborste så funkar allt igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.