5 509 läst · 32 svar
6k läst
32 svar
Välkänd solcellsinstallatör granskas efter flertalet elolyckor
Du menar att tomtarna som kopplar fel när det gäller solceller även skulle koppla in hissen eller belysningen felaktigt?H hempularen skrev:Nej men elinstallation (som det gäller för det här problemet) är alltid decentralicerad till sin natur. Så de här installatörerna skulle göra andra farliga installationer om de inte gjorde farliga solcellsinstallationer.
Men det finns rätt många halvstora och jättestora elinstallationsföretag som i huvudsak lyckas göra säkra installationer. De företagen verkar ha tillräcklig kontroll för att inte få in de här värsta tomtarna.
Medlem
· Sverige
· 5 225 inlägg
Själv har jag inte sett någon anledning att göra detta på vår anläggning som installerades av Svea Solar. Anläggningen är föredömligt installerad, väldokumenterad och enkelt inspekterbar. Finns ingen som helst anledning att jag skulle ge 5.000 kr till någon snubbe som går över detta och konstaterar vad som är uppenbart snyggt och prydligt installerat enligt alla normer och enligt kontraktet. Jag har betalt för att få en professionell installation och jag ser inga som helst tecken på att det skulle vara några kvalitetsproblem.Mats-S skrev:
Det är väl ungefär som när man installerar badrum. Visst, om man har anledning att betvivla att firman gjort rätt så kan man ta in en extern besikningsperson efter allt är "klart", men om det inte finns några indikationer på att det finns fel så är det inget en typisk kund kan tänka sig att offra pengar på.
__
Kan ju tillägga att det typiskt är flera aktörer inblandade.
Steg 1, teamet som jobbar på taket och ansvarar för koppling till växelriktare. Kvalitetskontrollerar denna del, dokumenterar, verifierar funktion.
Steg 2, en elektriker från aktuellt solcellsbolag kopplar in växelriktaren på elcentralen, parar in alla optimerare osv om det är ett SolarEdge-system, Kontrollerar att anläggningen producerar.
Steg 3. en elektriker från lokalt nätbolag kollar över installationen, och vid behov byter till en elmätare som kan registrera produktion om det inte fanns tidigare. Först i detta läge finns förutsättningarna att börja producera el att mata ut på nätet.
Någon vecka därefter får man klartecken från mottagande elhandlare att allt är klart och man kan slå på anläggningen i produktionsläge.
___
Om det inträffat elincidenter så är det mycket viktigt att det blir utrett i vilka faser i denna process som det gått snett. Missar med anslutning av PEN-ledare - tex - finns det flera kontrollpunkter på där alla missats i detta specifika fall. Verkar vara inte enbart en enda part man kan skylla denna fadäs på, krävs att fler än en aktör missar här. Enligt min lekmannamässiga preliminära analys...
Redigerat:
Definera elektriker ? Det är ingen skyddad titel, och många som gör dessa jobb har ingen "riktig" utbildning som elektriker och garanterat ingen egen behörighet (dom som har det har typiskt mer välbetalda jobb).P Peter787 skrev:
Problemet här är väl att intresset för solceller gått upp oerhört mycket, firmorna hinner inte med och dessutom vill dom tjäna pengar varvid man anställer folk helt utan kunskaper och ger dom en snabbutbildning och dålig lön.Det poppar även upp nya firmor som ser en marknadsmöjlighet och gör samma sak.
Det säger sej väl själv att risken för fel är OERHÖRT mycket större då.
Eftersom 95% av ett 60-tal installationer i Kalmar fick nedslag efter en oberoende besiktning så finns det mycket goda skäl att ta en slutbesiktning av en oberoende besiktningsman. Bara för att man betalar för en professionell installation innebär det inte att man får en sådan.H Harald Blåtumme skrev:Finns ingen som helst anledning att jag skulle ge 5.000 kr till någon snubbe som går över detta och konstaterar vad som är uppenbart snyggt och prydligt installerat enligt alla normer och enligt kontraktet. Jag har betalt för att få en professionell installation och jag ser inga som helst tecken på att det skulle vara några kvalitetsproblem.
https://sverigesradio.se/artikel/nastan-alla-solceller-kan-vara-felinstallerade-i-kalmar-lan
Hur kan någon som är amatör på området avgöra om installationen till fullo är professionellt utförd? Även om den inte ser några tecken på felaktigheter så innebär det absolut inte att det inte kan finns några felaktigheter. Och att det förekommer en hel del felaktigheter finns det gott om exempel på det här forumet. Det går även att läsa en hel del kritik mot Svea Solars installationer och bemötande, så varför då chansa på en sådan installatör?
Redigerat:
Tidigare gick ju gränsen för elsäkerhetsdirektivet vid 48V, hur det är idag kan jag inte svara på. Men om samma regler gäller fortfarande, och de flesta solpaneler lämnar just 48V, så behövs ingen behörig elektriker för just den delen. Såvida man inte seriekopplar ett antal paneler.
Hur ofta seriekopplar man INTE ?
Men det krävs ändå behörighet..
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...llsanlaggningar/vem-far-installera-solceller/
Men det krävs ändå behörighet..
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...llsanlaggningar/vem-far-installera-solceller/
Nej, det finns inget undantag som gör att just solceller alltid kräver behörighet.
Nej, köper man en lös solcell och lägger den på taket och driver nån klensspänningsapparat med den så klarar man sej
Men det som åsyftas här kräver behörighet, vilket även framgår med stor tydlighet av ESV's sida jag länkade.
..men det förstod ju du också egentligen.
Men det som åsyftas här kräver behörighet, vilket även framgår med stor tydlighet av ESV's sida jag länkade.
..men det förstod ju du också egentligen.
Ja, men nu var det ju just 48V som nämnes, och du skrev. ”Men det krävs ändå behörighet..”
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/
I princip får du inte röra solcellerna om du inte omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Detta är en av dom vanligaste frågorna angående installation av solceller från folk som vill spara på pengarna genom att göra mycket av jobbet själva.
Det kan verka enkelt att montera fästen, skenor och paneler men om man inte följer alla tillverkarnas anvisningar gäller inga garantier och sen när det kommer till koppling av paneler mm så är det mycket som kan gå fel med snabbkopplingar, kablar och uppfästning av dessa.
Det får tex inte läggas kablar mot vassa kanter, för att följa EMC direktivet (radio störningar mm, finns anläggningar som tvingats plockats ner då dom stört försvaret mm) måste minuskabeln dras med hela vägen. Allt material som används ska vara uv resistent. Detta är bara några kända exempel på alla detaljer som måste utföras rätt för att få en säker och godkänd anläggning som håller i 30år.
I princip får du inte röra solcellerna om du inte omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Detta är en av dom vanligaste frågorna angående installation av solceller från folk som vill spara på pengarna genom att göra mycket av jobbet själva.
Det kan verka enkelt att montera fästen, skenor och paneler men om man inte följer alla tillverkarnas anvisningar gäller inga garantier och sen när det kommer till koppling av paneler mm så är det mycket som kan gå fel med snabbkopplingar, kablar och uppfästning av dessa.
Det får tex inte läggas kablar mot vassa kanter, för att följa EMC direktivet (radio störningar mm, finns anläggningar som tvingats plockats ner då dom stört försvaret mm) måste minuskabeln dras med hela vägen. Allt material som används ska vara uv resistent. Detta är bara några kända exempel på alla detaljer som måste utföras rätt för att få en säker och godkänd anläggning som håller i 30år.