Demmpa Demmpa skrev:
Uni-T är inget dåligt mätinstrument,
Det är inte ett logiskt resonemang här. Jula säljer dåliga produkter. Alla produkter de säljer är inte dåliga. Att de säljer en bra produkt gör inte den produkten dålig, men det gör inte heller deras andra produkter bra.
Däremot har Jula en för stor förekomst av riktigt dåliga produkter vilket gör att det är bra att vara extra uppmärksam när man handlar där. T.ex är deras skjutmått skrangligt vilket blir helt fel i mätsammanhang.

spikplanka spikplanka skrev:
Det är inte ett logiskt resonemang här. Jula säljer dåliga produkter. Alla produkter de säljer är inte dåliga. Att de säljer en bra produkt gör inte den produkten dålig, men det gör inte heller deras andra produkter bra.
Däremot har Jula en för stor förekomst av riktigt dåliga produkter vilket gör att det är bra att vara extra uppmärksam när man handlar där. T.ex är deras skjutmått skrangligt vilket blir helt fel i mätsammanhang.
Biltema säljer också dåliga saker, tex har plasten i vägguttag mm varit betydligt hårdare/sprödare än andra, detta medför att plasten spricker när man försöker klippa upp hål för kabelgenomföring, även metallen i uttag mm är sämre, detta medför tex att skruven/muttern skär gängan, gängan går sönder så skruven tappar greppet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Personligen väljer jag hellre Jula än Biltema. Hos Jula går det ofta att hitta märkesprodukter och deras egna märke.
De skriver ut tillverkare på respektive produkt så man får en rimlig chans att avgöra kvalitén på produkten. Vill man gå efter pris kan man välja "Anslut" annars finns Schneider och Elko för elkomponenter t.ex..

Användare får även möjligheten att ge betyg på produkterna vilket kan ge en fingervisning om hur bra de är.

• Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
Demmpa Demmpa skrev:
Biltema säljer också dåliga saker, tex har plasten i vägguttag mm varit betydligt hårdare/sprödare än andra, detta medför att plasten spricker när man försöker klippa upp hål för kabelgenomföring, även metallen i uttag mm är sämre, detta medför tex att skruven/muttern skär gängan, gängan går sönder så skruven tappar greppet.
Håller med. Biltema har också lyckats med några riktiga rysaråterkallelser. Handukstork som började brinna, läs om @KnockOnWood vars hem hade kunnat brinna ner. Gasolkamin som blir överhettad. Biltema är snäppet värre än Jula och jag håller mig undan från vissa av deras främst elprodukter. Annat, som blocknycklar, är ju helt ok.

Länk till branden i handdukstorken,
https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-handdukstork-brand-varning.195763/

• Gilla
etompau
  • Laddar…
O Okal1os skrev:
Vi tänker köpa en vägguttagsprovare för att själva gå igenom husets alla uttag.
O Okal1os skrev:
någon som är 'med säkerhet utan eventuellt frågetecken'
O Okal1os skrev:
och som har fler 'finesser'
O Okal1os skrev:
lätta att begripa sig på för en lekman, en hyfsat läraktig sådan
O Okal1os skrev:
avläsa vissa värden också
O Okal1os skrev:
kontinuitetsmätningar
Då skulle jag säga

- undvik billiga uttagsprovare från Jula, Biltema, Amazon m.fl Dessa har varit uppe tidigare på forumet och de garanterar inte alltid att de löser JFBn med rätt ström.

- ett dyrt alternativ som någorlunda uppfyller dina krav är denna frånb Elma
Röd Elma Tohm-E uttagsprovare med digital display och EU-kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- ett prisvärt alternativ som kräver att du vet hur du mäter (vilket i detta fall är enkelt) och som du har mest allsidig nytta av är denna spänningsprovare UNI-T, UT18C.

Spänningsprovare UNI-T UT18C med två mätspetsar, röd och svart, samt ett digitalt displayområde på handtaget, idealisk för mätningar av spänning.

• Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då skulle jag säga

- undvik billiga uttagsprovare från Jula, Biltema, Amazon m.fl Dessa har varit uppe tidigare på forumet och de garanterar inte alltid att de löser JFBn med rätt ström.
Oj, det var en blast from the past. Men som tur är tror jag att jag fortfarande står för det mesta. ;)

Om någon orkar läsa allt det där så bjuder jag på öl (eller choklad, vad som önskas) vid tillfälle.

Som uppdatering så har jag bytt JFBn till Hager när jag ändå höll på med annat, så jag följde visst inte ens mina egna resonemang om kvalitet kontra tillverkare. Och jag testade inte ens den nya med mer än knappen. Skäms på mig! ;)

Parken av mätutrustning har också utökats med flera multimetrar, tre oscilloskop (varav två portabla), megger, tångampermeter, mättransformatorer m.m. Så behovet av helt livsfarliga mätuppkopplingar har minskat. Vilket naturligtvis är ett fall framåt. Ingen har tur i längden.

Och 4-åringen som hjälpte till, jobbar numer extra som konstruktör på Plejd. Jag hade helt glömt, men det var kanske här som intresset grundlades? ;)

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och 4-åringen som hjälpte till, jobbar numer extra som konstruktör på Plejd.
Ajaj.. han har gått över till den mörka sidan ;)

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K Kristoffer_ skrev:
Jag använder denna, som även har ramptest för jordfelsbrytare.
[länk]
Hej, den 'ser' seriös ut utan att kosta skjortan, utbudet är verkligen större utanför Sverige.. Hur kom du fram till att köpa just den? Seriös tillverkare?

Panor82
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.