Hej,
Vi tänker köpa en vägguttagsprovare för att själva gå igenom husets alla uttag.. Men vilken bör vi köpa? Även de runt 100kr sägs ju (med säkerhet?) kunna upptäcka grova fel.. Men kanske vi borde passa på att köpa någon som är 'med säkerhet utan eventuellt frågetecken' och som har fler 'finesser' (gärna 'finesser' som i så fall är någorlunda lätta att begripa sig på för en lekman, en hyfsat läraktig sådan) när vi ändå ska köpa en..?
Mvh Johan.

D
O Okal1os skrev:
Hej,
Vi tänker köpa en vägguttagsprovare för att själva gå igenom husets alla uttag.. Men vilken bör vi köpa? Även de runt 100kr sägs ju (med säkerhet?) kunna upptäcka grova fel.. Men kanske vi borde passa på att köpa någon som är 'med säkerhet utan eventuellt frågetecken' och som har fler 'finesser' (gärna 'finesser' som i så fall är någorlunda lätta att begripa sig på för en lekman, en hyfsat läraktig sådan) när vi ändå ska köpa en..?
Mvh Johan.
Välkommen till Byggahus!

Den här duger för alla dina behov. Finns inget mer en uttagsprovare ska kunna göra.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...pennor/vagguttagsprovare-405058/?gad_source=1

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Välkommen till Byggahus!

Den här duger för alla dina behov. Finns inget mer en uttagsprovare ska kunna göra.

[länk]
Vi tänker på att det eventuellt är 'intressant' att kunna avläsa vissa värden också.. Och kanske är intressant att kunna göra kontinuitetsmätningar..

D
Attitudeswe
O Okal1os skrev:
Vi tänker på att det eventuellt är 'intressant' att kunna avläsa vissa värden också.. Och kanske är intressant att kunna göra kontinuitetsmätningar..
Det görs väl lämpligast på husnivå via HAN porten?

• Gilla
Müssli och 6 till
  • Laddar…
D
Demmpa Demmpa skrev:
Jag rekommenderar INTE den, anledningarna är,
Det är bara CAT II 250v
Den mäter bara upp till 250V, klarar alltså bara enfas, ej trefas.

Bättre med följande,
[länk]
Den är CAT III 600V
Den mäter upp till 600V, klarar alltså trefas.
Automatik & manuellt mätområde.
Ok, länkade bara till en generisk multimeter, eftersom jag misstänkte att det eg var det TS fikade efter.

Vad dåligt förresten. Visste inte att det fanns så dåliga multimetrar. Jag har ett par billiga, enkla, gamla som inte har sådan begränsning.

Tack för tipsen 🙂.. Vi vill dock ogärna behöva använda en multimeter (som vi redan har) överhuvudtaget, utan istället investera i en vägguttagsprovare..

D datja skrev:
Ok, länkade bara till en generisk multimeter, eftersom jag misstänkte att det eg var det TS fikade efter.

Vad dåligt förresten. Visste inte att det fanns så dåliga multimetrar. Jag har ett par billiga, enkla, gamla som inte har sådan begränsning.
Det finns ännu sämre (mindre säkra) multimetrar, följande är CAT I 500V,
https://www.jula.se/catalog/el-och-...testinstrument/multimetrar/multimeter-009877/

D
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ännu sämre (mindre säkra) multimetrar, följande är CAT I 500V,
[länk]
Jag har nog en liknande. Den har dugt för mina husbehov.

När det gäller säkerhet och precision så bör Jula inte vara förstahandsvalet. Prova Biltema, Clashohlson, Bauhaus, Kjell&Co mm. De verkar tillämpa en högre minsta kvalitetsnivå.

• Gilla
Thordan1949
  • Laddar…
sysmali
spikplanka spikplanka skrev:
När det gäller säkerhet och precision så bör Jula inte vara förstahandsvalet. Prova Biltema, Clashohlson, Bauhaus, Kjell&Co mm. De verkar tillämpa en högre minsta kvalitetsnivå.
Vad grundar du det på? Jag trodde i min enfald att just dessa butiker är mer eller mindre same same.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Vad grundar du det på?
Observationer av deras produkter IRL, förekomst hos elsäkerhetsverket, folk som rapporterar om problem.
Exempel: byggahus.se: Stor varning för Julas "stål"-linjal (2024-08-25)

Men jag har köpt soldrivna trädgårdslampor som hållt vad man kan förvänta sig. Lika så LED lampor. Utan det är just när det kommer till säkerherhet och precision som det inte finns förtroende.

spikplanka spikplanka skrev:
Observationer av deras produkter IRL, förekomst hos elsäkerhetsverket, folk som rapporterar om problem.
Exempel: byggahus.se: Stor varning för Julas "stål"-linjal (2024-08-25)

Men jag har köpt soldrivna trädgårdslampor som hållt vad man kan förvänta sig. Lika så LED lampor. Utan det är just när det kommer till säkerherhet och precision som det inte finns förtroende.
Uni-T är inget dåligt mätinstrument, finns flera kedjor som säljer det märket, tex Classe, Kjell&co, Elfa, Electrokit, RS Components för att nämna några.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.