14 169 läst · 32 svar
14k läst
32 svar
Välja braskamin...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tror jag har hört att man bör ha minst 400-500 kg i jämnhöjd eller över för att få effekt. Har en liten Tulikivi som mest är vacker och som används för myseldning. Men då pratar vi 300 kg totalt. Köksspisen som är en Tulikivi också väger in på ca1400 kg och då håller den över natten och några timmar in nästa dag i ett ganska kallt hus.
Vi tänkte köpa en Contura 35T låg. http://www.contura.se/Kaminer/Taljstenskaminer/Taljstenskamin-Contura-35T-lag/
Till Contras spisar kan man köpa en fläkt för snabbare värmespridning. http://www.contura.se/Kaminer/Kamintillbehor/Flaktar/ Vet inte om det är värt det eller om det räcker med värmespridningen som det är... Kanske bara låter...
Det är klart att mer sten håller mer värme, men vi är mest ute efter mysfaktorn och att man ser elden.
Till Contras spisar kan man köpa en fläkt för snabbare värmespridning. http://www.contura.se/Kaminer/Kamintillbehor/Flaktar/ Vet inte om det är värt det eller om det räcker med värmespridningen som det är... Kanske bara låter...
Det är klart att mer sten håller mer värme, men vi är mest ute efter mysfaktorn och att man ser elden.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tja, den börjar värma direkt, dels genom strålningsvärme genom luckorna (gissa varför katterna sitter där ),richardke skrev:
dels genom konvektion.
Genom att skjuta/dra ett reglage in eller ut kan man reglera hur mycket värme som skall lagras eller skall släppas ut i rummet. Men jag har inga kvantitativa data om detta.
Hmmm... fortfarande beslutsångest här vilken kamin vi ska välja. Har i alla fall lyckats sortera ner till tre olika alternativ att välja mellan. Tankarna på kakelugn har vuxit sig starkare och i så fall en modern variant typ Gabriel. Har tre frågetecken här och det är priset som hamnar på ungefär det dubbla mot de andra alternativen.. andra frågetecknet är storleken.. och tredje frågetecknet är om den passar den typ av eldning som vi tänker oss, d v s mysvärme när man kommer hem från jobbet eller till helgen. Kommer inte ha den som huvudsaklig värmekälla utan bara komplement. Men det är nåt visst med kakelugnar! Både utseendemässigt och värmemässigt.
Alternativ 2 är en Lotus M-Jubilee i täljsten
Och sista alternativet är Contura 590T som var den kamin vi tänkte oss först.
Får fundera vidare under helgen, sen måste det bestämmas något!
Alternativ 2 är en Lotus M-Jubilee i täljsten
Och sista alternativet är Contura 590T som var den kamin vi tänkte oss först.
Får fundera vidare under helgen, sen måste det bestämmas något!
Som någon skrev förut.
Vissa täljstensspisar värmer inte stenen under eldstaden, utan är bara dekoration.
Varför betala för 300 kg sten om bara 150 kg gör nytta som värmemagasin?
När du bestämt dig så försök få kontakt med någon som har samma sorts spis och verifiera så hela spisens stenmagasin fungerar som värmemagasin.
Vissa täljstensspisar värmer inte stenen under eldstaden, utan är bara dekoration.
När du bestämt dig så försök få kontakt med någon som har samma sorts spis och verifiera så hela spisens stenmagasin fungerar som värmemagasin.
Jag har en Contura 660T, klädd med täljsten. Täljstenen tillför inte annat än en schysst look, som värmemagasin är det för lite. Den värmer upp huset snabbt, och stenen håller sig lite varm några timmar efteråt, men inte mer. Perfekt mysvärme när man kommer hem från jobbet.
Om du vill ha riktigt värmemagasin så fundera inte på de små kaminerna med några hundra kilo sten, du måste upp i minst ett ton för att det ska vara någon nytta som det är tänkt.
Jag tittade också på 590T som du tittar på men valde till slut 660T då jag tyckte den var snyggare med mer täljsten som dekoration.
Om du vill ha riktigt värmemagasin så fundera inte på de små kaminerna med några hundra kilo sten, du måste upp i minst ett ton för att det ska vara någon nytta som det är tänkt.
Jag tittade också på 590T som du tittar på men valde till slut 660T då jag tyckte den var snyggare med mer täljsten som dekoration.
Tänker du på lotusen då? På conturan ligger ju större delen av täljstensmängden över eller vid sidan av eldstaden. När det gäller lotusen så ligger större del av massan nedanför eldstaden. Kanske nån här på forumet kan berätta mer om den lyckas trycka ner värmen till de nedre regionerna också?roland53 skrev:Som någon skrev förut.
(Prismässigt kvittar det om man väljer conturan eller lotusen. Handlar om hundralappar som skiljer)
Jag tänker inte på något speciellt märke, utan helt allmänt.richardke skrev:Tänker du på lotusen då? På conturan ligger ju större delen av täljstensmängden över eller vid sidan av eldstaden. När det gäller lotusen så ligger större del av massan nedanför eldstaden. Kanske nån här på forumet kan berätta mer om den lyckas trycka ner värmen till de nedre regionerna också?
(Prismässigt kvittar det om man väljer conturan eller lotusen. Handlar om hundralappar som skiljer)
Har själv en Contura 480 och där är det just så som nämndes innan; ca halva stenmagasinet blir varmt och andra halvan är endast dekoration, men det upptäcker man inte förrän när man börjar elda.... och då är det lite sent att ångra sig och lämna tillbaks
Jag har vattenburet system utan inomhusgivare, men med väl fungerade och inställda termostater på radiatorerna. När värmen från kaminen kommer stänger ju termostaterna och radiatorerna blir snart kalla.Avemo skrev:Givetvis finns ingen magisk gräns för vid vilken vikt täljstenen börjar göra nytta. Värmen kommer långsammare och stannar kvar längre ju tyngre eldstaden är. Om man skall kunna elda på kvällen och ha varmt på morgonen utan att värma med något annat är nog ett ton en bra lägstavikt. Om man vill att eldens variationer i intensitet skall jämnas ut under tiden man eldar, men kan acceptera att husets vanliga värmesystem går igång till natten så klarar man sig med en lättare täljstenskamin.
Hur väl kaminen vilken den än är kan fungera ihop med husets ordinarie värmesystem beror på hur detta är utfört. Bäst fungerar det ihop med direktel. Något sämre med det med trögreglerade vattenburna systemet. Om det vattenburna systemet inte har någon inomhusgivare fungerar det ännu sämre. Sämst fungerar det ihop med ingjuten golvvärme som är det mest trögreglerade.
Det är väl en helt ok funktion, eller ser du termostaterna som en inomhusgivare?
Tänkte bara berätta hur det gick med mina kaminfunderingar... velade rätt mycket mellan olika alternativ och hade väääldigt svårt att bestämma mig. Men, till slut valde jag det som jag visste var det jag egentligen ville ha: Det blev en kakelugn! Och idag så blev den klar. Känner mig så nöjd med valet alldeles oavsett hur den kommer att bli att elda i när den så småningom torkat klart. Blev ju så snyggt!! Svårt att hålla sig från att sätta igång o elda men bara att ge sig till tåls. Väldans nöjd dock!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grattis!
Och du kan väl i alla fall ställa in ett värmeljus.
Nu kommer våren, så något riktigt eldande blir det väl inte förrän i oktober
Och du kan väl i alla fall ställa in ett värmeljus.
Nu kommer våren, så något riktigt eldande blir det väl inte förrän i oktober
Trevligt!richardke skrev:Tänkte bara berätta hur det gick med mina kaminfunderingar... velade rätt mycket mellan olika alternativ och hade väääldigt svårt att bestämma mig. Men, till slut valde jag det som jag visste var det jag egentligen ville ha: Det blev en kakelugn! Och idag så blev den klar. Känner mig så nöjd med valet alldeles oavsett hur den kommer att bli att elda i när den så småningom torkat klart. Blev ju så snyggt!! Svårt att hålla sig från att sätta igång o elda men bara att ge sig till tåls. Väldans nöjd dock!
Nog är det värt en bild?