Jag tycker GTS10ans anhåll är stabilt och bra, låser bra och rakt.
Har dock inte jämfört med De Walten så hur Boschen är i förhållande till den kan inte säga nåt om. :)

Sent from my LT15i using Tapatalk

Denna sida verkar ha ett bra pris på DeWalten

http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Table%20Saws%20Dewalt

men hur listar man ut frakten och om de levererar till Sverige?
Total pris för sågen med stativ verkar landa på ca 9500:- + frakt, har jag missat nått, det verkar nästan för bra!
Mailar dem och frågar :)

Funderar på vilken klinga man ska köpa till, dels för klyvning och för finsågning, något tips?

Redigerat:
De känns likvärdiga sågarna ni nämnt har faktiskt inte hört något illa om något märke. Det är klart det är skillnad på en grön bosch och makitan tex det är ju också rejäll prisskillnad. Angående såghöjd hade jag inte hakat upp mig allt för mycket på det. Har man kört en gammal riktig gjutjärnsklyv så vill man inte klyva 2-3" brädor av hårdare träslag på en liten bordssåg.

Visst är det kanske ingen jätteskillnad på sågarna i prisklassen ca 8000:- men man vill ändå köpa det bästa för den pengen.
Då jag inte är proffs och inte har någon större erfarenhet på någon av sågarna så är detta forum ett sett att skaffa sig en uppfattning. Hade jag haft möjlighet så kan man (och man bör väll) åka runt och känna på alla men det hinner jag inte.

Angående DeWalten:

Har varit i kontakt med Lawson och prutat någon hundralapp.

Totalpris med stativ på hjul och 3 extra klingor (30T, 60T, 80T) landar med frakt på ca 1035 pund, räknat på en kurs av 11.20 (ungefär vad Forex har i kurs idag) så blir det ca 11.600 :-.

Frakten från Lawson blev på hela 110 pund, f-n vad med pengar det gick till det.

Men det är ändå ett ganska hyggligt pris, då bara sågen i Sverige går på 10.800:- + frakt.
En uppskattning är att jag slipper en utgift på ca 2300 stativ + 400 frakt + 800 kr på extra klingorna dvs någonstans mellan 3000-4000 kr.

Totalsumman från England blev mer än vad jag tänkt mig från början men så ser det ut, lägger troligen en order senare idag.

Måste nog köpa blommor till frugan också :cool:

Hej!

Är på g att köpa bordssåg, står och väger mellan en justersåg från luna (begagnad) och en ny dw744xp. Modellen som säljs nu, Dw744xp, har ni någon erfarenhet av den? Och hur mycket ersätter egentligen en liten bordssåg en stor justersåg? Så klart är det kanske svårare att arbete med stora arbetsstycken, men är det någon skillnad i precision?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, Kristoffer

Nu vet inte jag hur klingan är upphängd i motorpaketet och hur det sitter fast i Dw 744xp. Men jag har haft en luna typ L18 heter den så. Och den är grymt bra. Enda nackdelen att det inte är så mycket klyv yta kommer ej ihåg max bredd men det är inte mycket. Å andra sidan är det samma som på bords sågarna. men man kan köpa till en bords sats så man får mera klyvbredd.
Till en bords såg så måste du bygga en släde vilket vissa tycker är helt ok. Men kap längden är inte mycket jämför med lunans som jag tror är 1250mm. Och i min värd så är det helt utan tvekan avgörande.

Pär

Kreacon skrev:
Hej!

Är på g att köpa bordssåg, står och väger mellan en justersåg från luna (begagnad) och en ny dw744xp. Modellen som säljs nu, Dw744xp, har ni någon erfarenhet av den? Och hur mycket ersätter egentligen en liten bordssåg en stor justersåg? Så klart är det kanske svårare att arbete med stora arbetsstycken, men är det någon skillnad i precision?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, Kristoffer
Har du utrymme för en juster såg så är det inget snack, kör på den. Du får aldrig samma stabilitet och precision med en bordssåg. Vi med mindre verkstad får nöja oss med en bordssåg och hyvla mer för att få virket rakt.

Jag har en Makita 2704 med tillhörande sågbänk. Köpte den jan 2013 för 8200 ink moms, såg och bänk. Jag är inget proffs men använder den för jämnan till allt möjligt. Så otroligt enkel att ställa in. Den är ju verkligen inte smidig om man ska transportera den ofta, men har man den uppställd som jag i garaget så används den ofta. Köpte den när vi byggde vårt senaste hus och brände motorn(apropå lite klen), dock gick det på garantin. Tydligen vanligt förekommande, så på Byggmaskiner i Örebro byggde de om den med ett överbelastningsskydd. Allt på garantin, tack för det.

Tack för tips och synpunkter! Har nog egentligen inte riktigt plats för en justersåg vid närmare kontroll. Har ett sommarhus där en bordssåg oxå kan komma till användning så det blir nog en liten bordssåg. Lutar åt dewalten. Men jag läste någonstans att det inte gick att spåra med den då klyvkniven sitter högre än klingan. Brukar det vara så? Eller kan man justera det? Sen är jag lite skeptisk till kapanhållet, ser inte på bild hu det ser ut men bitarna som man ska kapa kan ju inte vara särskilt långa då sågen inte är så bred... För kapanhållet sitter väl inte på teleskoparm...? Får hitta någon återförsäljare i Malmö som har den inne så man kan klämma lite på sågen.

Gött! Intressant tråd!

Står en hel del men hittar inget om klyvknivens höjd. Men jag får kanske läsa en gång till.

Kreacon skrev:
Tack för tips och synpunkter! Har nog egentligen inte riktigt plats för en justersåg vid närmare kontroll. Har ett sommarhus där en bordssåg oxå kan komma till användning så det blir nog en liten bordssåg. Lutar åt dewalten. Men jag läste någonstans att det inte gick att spåra med den då klyvkniven sitter högre än klingan. Brukar det vara så? Eller kan man justera det? Sen är jag lite skeptisk till kapanhållet, ser inte på bild hu det ser ut men bitarna som man ska kapa kan ju inte vara särskilt långa då sågen inte är så bred... För kapanhållet sitter väl inte på teleskoparm...? Får hitta någon återförsäljare i Malmö som har den inne så man kan klämma lite på sågen.
Jag har en äldre maskin (Elu 744) som dock är väldigt lik dw 744. Där sitter klingskyddet på klyvkniven och det går ej att spåra. Jag tillverkade en extra klyvkniv ur lagom tjock plåt och skar den så att den ej är högre än klingan. Men då kan jag samtidigt inte använda original klingskydd, utan måste bygga om det.

2/3 ner i texten står det i min gamla post:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg...tml#post394945

"Denna klvkniv är gjord för att sitta ca 2 mm under klingan och passar både 250 mm och 255 mm klinga till DW744."

Det finns även DXF och IGES fil för denna klyvkniv i den bifogade filen i den gamla original posten.

Klyvkniv.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Sitter inte klingskyddet i klyvkniven på nästan alla små bordsågar? Det är iaf likadant på min bosch. Kniven går upp en bra bit över klingan och dessutom är klingskyddet nitat i kniven. Även jag har planer på att göra en egen variant med kniv och löst klingskydd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.