Det låter inte alls troligt att värmepumpen klarar sig utan el-patronen när det är -25 till -30 grader ute, särskilt inte med en så gammal modell.
 
J Josth skrev:
Det låter inte alls troligt att värmepumpen klarar sig utan el-patronen när det är -25 till -30 grader ute, särskilt inte med en så gammal modell.
Så kan det säkert vara, jag har kollat då och då och alldrig sett den lampan vara tänd. Inte haft det under övervakning mer strukturerat
 
Du får be leverantörerna att göra dimensioneringskalkyler för ditt hus och den värmepump de föreslår. Då får man en översikt på effektbehov, energiförbrukningen, energibesparingen, vid vilken temperatur el-patronen behövs, hur djupt borrhål som krävs etc.
 
Du borde fått en besparingskalkyl från installattörerna?
 
  • Energibesparingskalkyl med olika värden som husets energibehov och värmepumpseffektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Thomas Olsson1 Thomas Olsson1 skrev:
Inte så bra koll då vi flyttade in sent i höstas, den har slagit på och av lite då och då skulle jag säga baserat på ljudet. Har inte sett att elpatronen har gått in någon gång överhuvudtaget, även när det var -25/30 ute..
Då är det ju märkligt att de väljer större pumpar i offerterna om en 5,5 kW idag är tillräcklig.
 
Nibes lilla S1256 går från låga 1,5kW upp till 8kW så den skulle passa bra.
 
  • Gilla
Thomas Olsson1
  • Laddar…
K
Thomas Olsson1 Thomas Olsson1 skrev:
Hej! Min bergvärmepump har precis rasat och har begärt in offerter från några olika leverantörer. Begränsade kunskaper själv så tar gärna hjälp från experterna på forumet😀.

Thermia calibra eco 8 122500
Thermia legend 8 110000
ctc gsi 608 122500
nibe s1256-8 129300
Bosch Compress 7800i LWMF 8 150000

Inga uppgifter om borrdjup, har suttit en thermia vila classic 55 där tidigare. På bosch så rekommenderades en utjämningstank med cirk.pump med som är med i priset. Ljudmiljö är en faktor för mog.

Så till mina frågor,
Hur skall man resonera? Något tips kring mina offerter och behövs en utjämningstank om man har en inverter.

mvh
Thomas
Hur gick det, vilken värmepump valde ni och blev ni nöjda.
Jag har också en Classic 55 som behöver bytas ut och det lutar nog åt en Thermia calibra eco 8.
 
K K. L skrev:
Hur gick det, vilken värmepump valde ni och blev ni nöjda.
Jag har också en Classic 55 som behöver bytas ut och det lutar nog åt en Thermia calibra eco 8.
Det blev en thermia calibra eco 8, funkade bra tidigare under vårvintern. Vi får se hur det blir nu under denna vintern. Men nöjda än så länge
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.