På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
Vilken uppvärmning bör man välja för sitt hus? Svaret beror naturligtvis på husets förutsättningar och en mängd andra faktorer. Men viss vägledning kan du ändå få i vår nya enkät som besvarats av fem energirådgivare runt om i landet.
Du kan läsa artikeln här: Välj rätt värme till huset
Du kan läsa artikeln här: Välj rätt värme till huset
Märkligt att de påstår att solpaneler påverkar husets energibehov.
Det är ju inte sant. Husets energibehov är detsamma oavsett om man producerar egen el eller inte.
Förutom att solpaneler inte påverkar husets energibehov, så producerar de inte el när huset behöver den mest, på vintern.
Det är ju inte sant. Husets energibehov är detsamma oavsett om man producerar egen el eller inte.
Förutom att solpaneler inte påverkar husets energibehov, så producerar de inte el när huset behöver den mest, på vintern.
Var har du fått dessa beräkningar ifrån?M maarten70 skrev:
Kan det verkligen stämma att en llvp + flvp ger den lägsta förbrukningen även i Luleå?
Nej det påverkat ju bara mängden energi man behöver köpa , precis som att gå från direktverkande el till Vp , så kvarstår ju husets effektbehov , men man minskar mängden köpt energi.Nissens skrev:
Tilläggsisolering däremot minskar energibehovet.
Det beror i huvudsak på att värmeåtervinning via ventilation inte är med för LVVP ovch BV. Med FTX kommer de att vara bäst, i synnerhet BV i fallet Luleå.E Einh skrev:
Det är egna rätt utförliga beräkningar utifrån husleverantörens detaljerade energiberäkningar. De är korrelerade mot faktiska data och stämmer tillräckligt väl (inom ca +-10% eller så vill jag minnas, kanske inom +-5%, har inte tid att kolla upp nu).
Som sagt, för andra hus kommer det att se lite annorlunda ut. Här är de dock jämfört under samma förutsättningar, dvs det är en relativ jämförelse.
Redigerat:
Kräver verkligen hus i Göteborg värme mellan Maj och September? Varför är annars direktverkande el högre än FLVP de månaderna?
Edit: såklart för FLVP skapar varmvatten från energin i frånluften. Hade varit intressant med LLVP i tabellen också
Edit: såklart för FLVP skapar varmvatten från energin i frånluften. Hade varit intressant med LLVP i tabellen också
Det stämmer nog i Göteborg i alla fall. Jag har numera den kombinationen och det fungerar fantastiskt bra med mycket låg energiförbrukning (för värme) som resultat. Men jag har ett hus som är väl anpassat för LLVP också (öppen planlösning i två plan). Då LLVP har mycket bättre COP än FLVP så använder jag kompressorn för tillverkning av värme i FLVP enbart vid minusgrader och enbart för att värma i de rum som är känsligast för låga utetemperaturer (två badrum och ett sovrum).E Einh skrev:
Har väldigt svårt att tro att något av alternativen är bättre än bvp även i Gbg.pacman42 skrev:Det stämmer nog i Göteborg i alla fall. Jag har numera den kombinationen och det fungerar fantastiskt bra med mycket låg energiförbrukning (för värme) som resultat. Men jag har ett hus som är väl anpassat för LLVP också (öppen planlösning i två plan). Då LLVP har mycket bättre COP än FLVP så använder jag kompressorn för tillverkning av värme i FLVP enbart vid minusgrader och enbart för att värma i de rum som är känsligast för låga utetemperaturer (två badrum och ett sovrum).
Llvp+flvp kan aldrig ge lägre effektbehov än en bvp…
Redigerat:
Jodå. Som jag skrev ovan är kalkylen för BV utan värmeåtervinning, vilket sänker effektiviteten med åtskilliga tiotals procent i de fall man ventilerar enligt boverkets normer (ca 30% ventilationsförluster av totala förluster vid -20 grader och 50% vid 0 grader för huset ovan), jämfört mot system med värmeåtervinning.Nissens skrev:
BV+FTX är en annan sak.
Redigerat:
En BVP är ungefär lika bra som LLVP och FLVP i Göteborg. Du vinner lite på VV året om, men det motiverar inte merkostaderna.Nissens skrev:
Där jag bor utanför Göteborg är 2024 det enda året som ens haft minusgrader i medeltemperatur i januari sedan 2016. I februari har det hänt två gånger sedan 2016. I december har det hänt tre gånger, men då har det aldrig varit kallare än -0,3 under dessa år ändå. Min LLVP har en väldigt bra verkningsgrad ned till ca -10 grader (4,6x). Den ger mer uteffekt än ineffekt ned till -20 grader. Eftersom jag dessutom har en FLVP som har en verkningsgrad på runt 2,5 på återvinningen så blir det jämnt skägg...
...men skall man räkna in alternativkostnaden med en BVP så vinner LLVP+FLVP överlägset.