E
Skrivet av: gilbert

Enamello. Www.enamello.se har det själv i brunt. Hur snyggt som helst och enkelt att hålla rent

E
Skrivet av: Grodan

Googlade på "emaljskyltar" och hittade då ett företag som sålde emaljerade stänkskydd, www.emaljskylten.se.
Funderar själv mellan glas, laminat och metall.

E
Skrivet av: Mac

Se filmen Rensam med Mel Gibson - får ni svaret hur ett kök ska se ut och hur
en glasskiva ska belysas bakifrån.
Mac

G
Följande är en snabb översikt. Om någon hittar billigare eller ser något tokigt ser jag gärna att det påpekas:

Emalj:
Emanello utan urtag för el etc. 2750 kr/lpm (max bredd 595, dyrare för bredare).

Rostfri plåt:
Hittat rostfri plåt för ca 1200 kr/lpm. De tar det dubbla om man vil ha den levererad på en MDF.

Klart glas:
6 mm härdat glas (595 högt) kan man få för 1650/kr lpm med täcklist till bara kanter. Hittade också klarglas för motsvarande (bredd 595) för ca 1150 kr/lpm men vet inte om det var härdat. Ingen aning om en lokal glasmästare är billigare eller dyrare.

Billigt kakel:
Vitt kakel kan du få för under hundralappen per kvm. Fästmassa är jag osäker på. Höftar på 500 per kvm vilket kanske är i överkant. Jag får detta till 357 kr/lpm. Till detta kommer såklart merarbetet om man lejer ut.

Laminat från Ikea:
Högtryckslaminat (på 16 mm byggskiva, vet inte vilket typ av skiva det är) går att få måttbeställt för kring 700 lpm från Ikea. Ingen aning om de är dyra eller billiga. Laminatplattor på skena från Ikea går på ca 300 kr lpm (med bred 600).

Jag är nyfiken om någon har koll på en leverantör som fixar valfritt högtryckslaminat från t.ex. formica, alltså massa (100-tals) färger osv, inte ett tiotal i urval. Har några mail utskickade, får se vad det blir för skörd.

L
Renoverar vårt kök, knackat ner kakel och lagat i med gipsskivor. Väntar på vårt nya vita Ikea-kök. Funderar nu på stänkskydd, måste vara möjligt att berbeta, då 5 vägguttag ska monteras. Utesluter glas och kakel. Gärna skivor som monteras med lister, och ett lugnt trevligt färgsatt motiv, lite upppiggande. Ska matcha ett röd/brunt Höganäsklinkers. Tacksam för alla tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.