Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Söker häck alternativ till zon 4, är i akut behov av att avgränsa tomt från väg då ungarna är i farten.
Finns de ens något man kan plantera så här i början på juni?
Ca 12 meter häck och ska kunna ta sig till 150cm på höjden, gärna lättskött. Tack!
staket

Maalox
Artikeln säger att bland annat thuja inte skall klippas på höjden förrän önskad höjd är uppnåd. Jag har läste liknande på andra ställen. Inkluderar detta även Thuja Brabant?

Detta är nämligen i rak motats till vad leverantören av vår kommande Brabant. Dom menar att den SKALL klippas något på höjden varje år, med argumentet att den annars blir väldigt tunn upptill. Se från 11min i nedan video.

Hög, tät och så snygg en brabrant nu kan bli är vad vi eftersträvar för en del av vår tomt, så önskar gärna göra rätt från början :)

Någon som kan ge en förvirrad själ lite klarhet? Varför är det så olika bud från kvalificerade parter?

Det gäller även Brabant. När den kommer igång växer den ohejdat. Den vaga formulering leverantören givit menas, eventuellt, att man kan toppa Brabanten för att få den tätare från botten (vilket inte är nödvändigt) om man knipsar av de mjuka toppskotten men inte klipper den på höjden.
Personligen anser jag Brabantens växtsätt kräver otroligt mycket arbete, framför allt på sikt och när den blivit ett par år gammal. Väljer man sorten Smaragd får man både höjd, täthet och framför allt vackrare vintergrönska, med mindre arbete. Men den sorten fungerar bara i landets södra del.

S Sala08 skrev:
Men rådjuren älskar ju avenbok!
En granne tog bort alla träd och buskar som vetter mot tomten intill. Planterade istället avenbok som häck samt praktmagnolia. Rådjuren är på dem hela tiden. Nu finns bara 15 till 20 cm pinnar kvar av det som skulle bli häck. Och samma sak med magnolian.
Det låter väldigt märkligt. Säker på att det verkligen är avenbok?

Jag har i stort sett dagligen rådjur i trädgården och jag har drivit upp cirka 80 meter avenbokshäck från barrotade plantor. Inte en enda gång har jag sett att rådjuren gett sig på avenboken. Inte ens när det tycks varit ont om mat. De har nosat på den men aldrig ätit av den. Allt möjlligt annat har de ätit men aldrig påsk-/pingstlijor eller avenbok.

Till skillnad mot vad det står i artikeln måste man kapa avenboken på höjden innan den nått full höjd. 20-30 cm innan skulle jag vilja påstå. Om man inte kapar lite innan full höjd så kommer häcken garanterat bli högre än man tänkt sig. Det vet jag av egen erfarenhet. Man måste helt enkelt ge häcken möjlighet att grena sig ovanför stället där man kapar stammen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.