E emifre skrev:
Har is både på insidan och utsidan av taket :) I detta fallet syftade jag till utsidan, det bildas isblock närmast teglet som åker ner när det är töväder.
Varför du får is på utsidan är för att värmen som går vidare genom ditt tak smälter snön på taket, som sedan fryser till is. Hela grundidén med takfotsventilation är för att skapa kalla tak. Men nuförtiden så (om vinden är tillägsisolerad) så behövs inte takfotventilationen, då det inte läcker värme.

Men det är just det här som är djungeln! De man pratar med i branschen idag utgår oftast efter de normer för nybyggda hus idaģ, d v s långt ifrån efter de förutsättningar som er fastighet har. Hade ni bott i huset för 50 pr sedan hade ni eldat i kamin konstant, värmen från murstocken hade gjort så att luften på vinden blur varmare och den hade strävat efter att få röra sig utåt. Men med bergvärme har man satt det där ur spel.

Så återigen eftersträva ett lätt undertryck inne. Börja med pax-fläkt för att avlasta fukttrycket mot vind. Om inte det hjälper så mekanisk frånluft, där man ska räkna 0.33×m2 för att få luftutbytet per minut. Om inte det hjälper, plast, avfuktare osv. Men börja smått.

Så håller vi tummarna att ni kommer få ordningen på det där.

Mvh Ksingo
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
E emifre skrev:
Jag undrar vad som är mest energieffektivt värmekabel eller sorptionsavfuktare
Det går nog på ett ut. Det beror säkert lite på vindens geometri, taklutning, takfotshöjd mm. Att prova sig fram och hela tiden logga temp och Rf på flera punkter låter som en praktisk strategi.
 
Jag tackar verkligen för ert engagemang i tråden, verkligen toppen!

Planen för tillfället ser ut som följer för tillfället:
-Fixa undertryck i boytan med mekanisk frånluft och fortsätta att logga fukt och temp på vinden.
-Kolla om det finns något uppenbart att luft-täta på vinden, det finns avluftning av avlopp och antennkablar vet jag.
-Experimentera med att täta takfoten i några fack för att se om det påverkar kondens/frost. En intressant detalj här är att vissa fack inte har någon frost alls och andra har mycket trots att dom är bredvid varandra, det tyder ju på att det finns några väldigt lokala skillnader.

Jag uppdaterar tråden med nya grafer när ventilationen är fixad.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
En uppdatering förhoppningsvis kan den vara till hjälp för någon.

Vi har nu sedan en tid installerat mekanisk frånluft i form av en sugkåpa på skorstenen. Det är en tätad plåtlåda med en fläkt monterad på. Jag tog in ett företag som byggde och installerade, gjorde håltagning i skorstenen för att sätta in frånluftsdon samt injustering. Det fungerar bra efter att jag har tätat läckage mot vinden som gjorde att det sögs ner luft från vinden istället för från friskluftventilerna.

Nu när det har varit riktigt kallt igen kan jag konstatera att samma problem med rimfrost vid takfoten dock kvarstår och fuktnivån på vinden är jämförbar med innan mekanisk frånluft.

En observation jag gjort är det inte är rimfrost överallt på viden. En del av "facken" mellan takstolarna är helt torra. Jag vet att mina ytterväggar är dubbla brädväggar som är luftfyllda alltså helt utan isolering. Nu funderar jag på om det läcker varm och luft in i hålrummet i ytterväggarna och upp till vinden men att det bara är så mellan vissa av väggreglarna. Vad annars skulle kunna förklara att det skiljer sig så mycket på olika delar av samma vägg?
 
E emifre skrev:
En uppdatering förhoppningsvis kan den vara till hjälp för någon.

Vi har nu sedan en tid installerat mekanisk frånluft i form av en sugkåpa på skorstenen. Det är en tätad plåtlåda med en fläkt monterad på. Jag tog in ett företag som byggde och installerade, gjorde håltagning i skorstenen för att sätta in frånluftsdon samt injustering. Det fungerar bra efter att jag har tätat läckage mot vinden som gjorde att det sögs ner luft från vinden istället för från friskluftventilerna.

Nu när det har varit riktigt kallt igen kan jag konstatera att samma problem med rimfrost vid takfoten dock kvarstår och fuktnivån på vinden är jämförbar med innan mekanisk frånluft.

En observation jag gjort är det inte är rimfrost överallt på viden. En del av "facken" mellan takstolarna är helt torra. Jag vet att mina ytterväggar är dubbla brädväggar som är luftfyllda alltså helt utan isolering. Nu funderar jag på om det läcker varm och luft in i hålrummet i ytterväggarna och upp till vinden men att det bara är så mellan vissa av väggreglarna. Vad annars skulle kunna förklara att det skiljer sig så mycket på olika delar av samma vägg?
Sugkåpan suger den luft från olika delar av huset? Man ska helst suga luft från alla ställen som generera fuktig luft. Kök/badrum/tvättstuga osv.

För min del så slutade det med en sorptionsavfuktare på vinden. Kan se på fuktmätaren att trots undertryck inne, fuktspärr och tät vindslucka så sipprar det upp fuktig luft på vinden! Dock så tar avfuktare hand om det och vinden är snustorr, dock elräkningen är en annan sak.

I ert gamla hus så tror jag att avsaknaden av värme från murstocken är en bov i dramat. För även med undertryck inne så vill värme stiga uppåt och den varma luften är fuktigare då den är mer mättad. Det är omöjligt att suga ut all fuktig luft inne. Såvida man inte vill bli av med all värme på kuppen.

Men eldar ni något på vintern?

Mvh Ksingo
 
  • Gilla
Greedy1978
  • Laddar…
E emifre skrev:
En uppdatering förhoppningsvis kan den vara till hjälp för någon.

Vi har nu sedan en tid installerat mekanisk frånluft i form av en sugkåpa på skorstenen. Det är en tätad plåtlåda med en fläkt monterad på. Jag tog in ett företag som byggde och installerade, gjorde håltagning i skorstenen för att sätta in frånluftsdon samt injustering. Det fungerar bra efter att jag har tätat läckage mot vinden som gjorde att det sögs ner luft från vinden istället för från friskluftventilerna.

Nu när det har varit riktigt kallt igen kan jag konstatera att samma problem med rimfrost vid takfoten dock kvarstår och fuktnivån på vinden är jämförbar med innan mekanisk frånluft.

En observation jag gjort är det inte är rimfrost överallt på viden. En del av "facken" mellan takstolarna är helt torra. Jag vet att mina ytterväggar är dubbla brädväggar som är luftfyllda alltså helt utan isolering. Nu funderar jag på om det läcker varm och luft in i hålrummet i ytterväggarna och upp till vinden men att det bara är så mellan vissa av väggreglarna. Vad annars skulle kunna förklara att det skiljer sig så mycket på olika delar av samma vägg?
Har du bilder på rimfrosten? Det låter som att det skulle kunna vara kallare på ytorna där rimfrosten bildas, exempelvis att torra ytorna håller någon grad varmare än utetemperaturen medan ytorna med rimfrost håller samma temperatur som ute. Är det samma mängd luftning hela takfotens längd eller är det stängt någonstans? Har du mögelstoppers eller dylikt vid rimfrosten som kan tänkas kyla ner ytan mer än "stängda" ytorna?
 
K Ksingo skrev:
Sugkåpan suger den luft från olika delar av huset? Man ska helst suga luft från alla ställen som generera fuktig luft. Kök/badrum/tvättstuga osv.
Sugkåpan skapar undertryck i hela murstocken. Sedan har jag hål borrade med frånluftsdon i tvättstuga, köket, matsal, hall på övervåning samt PAX-fläkt i badrum.
För min del så slutade det med en sorptionsavfuktare på vinden. Kan se på fuktmätaren att trots undertryck inne, fuktspärr och tät vindslucka så sipprar det upp fuktig luft på vinden! Dock så tar avfuktare hand om det och vinden är snustorr, dock elräkningen är en annan sak.
Bra att höra att det funkade. Vid vilken relativ luftfuktighet slår avfuktaren på? Jag har oftast runt 75-80% nu på vintern och det är ju typ där avfuktaren brukar stanna (i alla fall den jag har i krypgrunden).
I ert gamla hus så tror jag att avsaknaden av värme från murstocken är en bov i dramat. För även med undertryck inne så vill värme stiga uppåt och den varma luften är fuktigare då den är mer mättad. Det är omöjligt att suga ut all fuktig luft inne. Såvida man inte vill bli av med all värme på kuppen.

Men eldar ni något på vintern?
Det låter helt rimligt. I dagsläget finns det ingen kamin eller öppen spis så det eldas aldrig. Det är något vi ska fixa men det lär aldrig bli speciellt regelbunden eldning.
 
King Average King Average skrev:
Har du bilder på rimfrosten? Det låter som att det skulle kunna vara kallare på ytorna där rimfrosten bildas, exempelvis att torra ytorna håller någon grad varmare än utetemperaturen medan ytorna med rimfrost håller samma temperatur som ute. Är det samma mängd luftning hela takfotens längd eller är det stängt någonstans? Har du mögelstoppers eller dylikt vid rimfrosten som kan tänkas kyla ner ytan mer än "stängda" ytorna?
Invändig bild av en vind med råspont och takkonstruktion, inklusive synliga mögelstoppers och brädgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn under takfoten som visar glipor mellan träbrädor och möjlig kondens eller frost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det du säger låter rimligt. Antingen måste det skilja sig i temperatur eller i luftfuktighet och temperatur låter mer rimligt. Takfoten är stängd, eller det finns rätt mycket glipor mellan brädorna men ingen riktig ventilation. Det sitter mögelstoppers i råsponten i var tredje fack (dom syns på första bilden om man zoomar). Det verkar inte som att det blir mer rimfrost där dom sitter. En annan tanke är om det kan ha och göra med var det sitter radiatorer på våningen under, men jag tycker inte det matchar med det heller.

En idé är att täta takfoten helt och isolera lite, men jag är osäker på om mögelstoppers räcker i form av ventilation.
 
E emifre skrev:
[bild] [bild]

Det du säger låter rimligt. Antingen måste det skilja sig i temperatur eller i luftfuktighet och temperatur låter mer rimligt. Takfoten är stängd, eller det finns rätt mycket glipor mellan brädorna men ingen riktig ventilation. Det sitter mögelstoppers i råsponten i var tredje fack (dom syns på första bilden om man zoomar). Det verkar inte som att det blir mer rimfrost där dom sitter. En annan tanke är om det kan ha och göra med var det sitter radiatorer på våningen under, men jag tycker inte det matchar med det heller.

En idé är att täta takfoten helt och isolera lite, men jag är osäker på om mögelstoppers räcker i form av ventilation.
Ser nästan ut som att du har läckage via väggarna som du var inne på. Har du taklister uppsatta och är de täta? Finns en del på forumet som fått ditt fenomen efter att dom plockat ner taklister vid renovering och inte tätat ordentligt med akrylfog eller annat lämpligt efter de satt tillbaka dom.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
King Average King Average skrev:
Ser nästan ut som att du har läckage via väggarna som du var inne på. Har du taklister uppsatta och är de täta? Finns en del på forumet som fått ditt fenomen efter att dom plockat ner taklister vid renovering och inte tätat ordentligt med akrylfog eller annat lämpligt efter de satt tillbaka dom.
Det är putsade väggar och tak. Det går ihop i en båge där vägg möter tak så det är nog tätt. Huset har halvvalmat tak och frosten är på sidorna som inte är valmade. Kanske läcker det från kattvindarna som finns på de valmade sidorna, nästa gång det är kallt kanske man ska hyra en värmekamera och göra lite mer detektivarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.