A
OlssonX OlssonX skrev:
Tycker du ska ta lite omtag och tänka till. Ja, vägföreningen har nog varit osmidiga. Å andra sidan är träd en fin och lugn sommardag inte samma sak som träd när det stormar och de knäcks som tändstickor. Och det händer oftare än du tror.
Stormfälle är verkligen inte kul eller riskfritt att ta hand om. Uppstår skada eller hinder blir det väldigt dyrt. Speciellt om man struntat i ett formellt påpekande.
Jag tycker det låter som inga av de där träden skulle stå pall för 20 m/s. Och jag tycker att ni ska ta ner de aktuella träden under lugna former.
Det spelar ju ingen roll vem som äger träden.
Frågan är vem som betalar när de knäcks.
Behöver din bror motiveras rekommenderar jag att han tar ett samtal med sitt försäkringsbolag. Fråga vad han får betala, ungefär, om nåt träd han uppmanats att ta ner istället faller över vägen eller ännu värre en bil? Gäller någon försäkring alls i det läget?
Att vägföreningen debiterar varenda sekund man måste anlita röjare och vägen är ofarbar kan du nog utgå från.
😂Dom flesta använder motorsåg inte försäkringsbolag om ett träd blåser ikull -🫣du ska ha en jäkla otur om du sitter i bilen där o just då och har du nåt ute att göra i det vädret alls 🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Lite som Harrisburg då, alltså så otroligt osannolikt, så att egentligen har det nog inte hänt.

[bild]
Precis, kan du redogöra för hur stor andel av Sveriges skog som råkade ut för den extrema händelsen?

Sedan kan du ju berätta vilken frekvens de naturkatastroferna har…
 
Redigerat:
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis, kan du redogöra för hur stor andel av Sveriges skog som råkade ut för den extrema händelsen?
Det behövs inte då det redan är redovisat tidigare i tråden. Har för mig att det rörde sig om delar av promille av promille.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det behövs inte då det redan är redovisat tidigare i tråden. Har för mig att det rörde sig om delar av promille av promille.
Så vad är då din poäng att till och med en så extrem händelse inte får större effekt?
 
M maria01 skrev:
visa bryr sig bara om pengar jag skulle må riktigt dåligt om nåt av mina träd tog livet av nån
Förstår inte kommentaren. Har du läst om statusen på träden?
 
mickesundström skrev:
Alla träd är väl potentiellt farliga isåfall ? och isåfall skulle alla vägkanter vara rena i den mån att träd ska kunna blåsa ikull utan att nå vägen ?
Är själv skogsägare och det är inte usa vi lever i tack o lov för här går skog ända fram till vägen och nån regel finns såvitt jag vet inte iallafall .
Såhär säger Lawline:

https://lawline.se/answers/skadestand-vid-risk-for-fallande-trad
 
Ni sin tycker det var ok att måla på trädet, hade det också varit ok att måla på huset?
Huset är ju betydligt lättare att återställa med antingen tvätt och/eller målarfärg.
 
  • Gilla
  • Wow
lat och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ni sin tycker det var ok att måla på trädet, hade det också varit ok att måla på huset?
Huset är ju betydligt lättare att återställa med antingen tvätt och/eller målarfärg.
Det är väl ingen som tycker det var den bästa idéen att sätta en fläck färg på trädet istället för ett band...

Dock är väl frågan vilken skada som har skett... Den är nästintill negligerbar.

Om träden blir kvar kommer färgen försvinna av sig själv och trädet tar ingen skada.

Jag saknar som vanligt bilder...

/ATW
 
Claes Sörmland
V Vardagsrum skrev:
Såhär säger Lawline:

[länk]
Notera att svaret gäller OM det orsakas skada av det fallande trädet så kan man tänka sig ett man kan ha framgång att driva ett skadeståndsärende i tingsrätten om man har dokumenterat trädets dåliga status före skadan uppstod.

Det blir väldigt hypotetiskt, hur många av de tiotusentals träd (?) som faller varje vinter över vägar i Sverige (1) orsakar skada och (2) leder till att en samfällighetsförening driver detta som skadeståndsmål. Försvinnande få gissar jag, jag har aldrig hört om det.

Notera också att om trädet faller och t ex skadar en förbipasserade (personskada) på vägen så är den den personen som driver skadeståndsärendet mot ägaren av det rötade gamla trädet. Inte samfällighetsföreningen. Föreningen och dess styrelse är i lag förbjuden att driva detta, det är verksamhetsfrämmande.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Dock är väl frågan vilken skada som har skett... Den är nästintill negligerbar.
Är skadan då ännu mer negligerbar om färgmarkeringen satt på husväggen? Där är de ju som sagt lättare att åtgärda.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är skadan då ännu mer negligerbar om färgmarkeringen satt på husväggen? Där är de ju som sagt lättare att åtgärda.
Nej.

Förstår du inte skillnaden så tycker jag synd om dig.

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
M maria01 skrev:
visa bryr sig bara om pengar jag skulle må riktigt dåligt om nåt av mina träd tog livet av nån
Vilket träd är det som tagit livet av någon?

Tråden handlar om hjärnspöken, inte om något ur verkligheten.
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Förstår du inte skillnaden så tycker jag synd om dig.
Skillnaden är att färgen på huset är enkel och billig att åtgärda men färgen på trädet kan vara väldigt svår att åtgärda. Jag tror definitivt inte att den försvinner av sig själv. Varför tror du att den skulle göra det?
 
Nissens Nissens skrev:
Tråden handlar om hjärnspöken, inte om något ur verkligheten.
Tråden handlar vad jag kan se om skadegörelse.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Tråden handlar vad jag kan se om skadegörelse.
Grundproblemet är hjärnspöken. Som jag uppfattat det har någon stolle fått för sig att några träd på något mystiskt sätt utgör en ekonomisk fara för en vägsamfällighet.

Färgen är väl mest ett symtom på stolligheterna, inget är ju skadat ännu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.