T TechMark skrev:
Det är precis så dumt som rubriken anger och börjar likna Reddit-historierna om Karen's i amerikanska HOA's.
Vägsamfällighetens nya styrelse har gått "vägsyn" och anser att min bror har ett par "dåliga" träd på sin tomt som är nära vägen och att han måste ta ned dem.
Finns inget in vägsamfällighetens stadgar som ger dem rätten att tvinga fram detta.
Båda träden är i högsta grad levande men det ena har en död topp, vilket ibland händer på tallar.
Det andra är en tall som är lite gles pga att den skuggas av andra träd större delen av dagen.

Att vägsamfällighetens styrelse har en åsikt är inte problemet, de får ha vilka åsikter de vill.
Men de har dessutom tagit på sig rättigheten att gå in på privat tomtmark och märka upp sagda träd med permanent sprayfärg. Ingen diskret prick heller utan man har sprejat en fläck på runt 15x15cm i en lysande färg.

Upplevelsen är att den nya styrelsen vill "shejpa upp" området pga det klassiska fritidshusområde övergår till villa område syndromet, och i sin nit vida överträder sitt mandat ifråga om vad de kan göra och kräva.

Frågan är hur man ska gå vidare?
Jag överväger att göra en polisanmälan om skadegörelse av träden gentemot styrelsen enbart för att knäppa dem på näsan och visa dem att de gått över gränsen.
Tycker du ska ta lite omtag och tänka till. Ja, vägföreningen har nog varit osmidiga. Å andra sidan är träd en fin och lugn sommardag inte samma sak som träd när det stormar och de knäcks som tändstickor. Och det händer oftare än du tror.
Stormfälle är verkligen inte kul eller riskfritt att ta hand om. Uppstår skada eller hinder blir det väldigt dyrt. Speciellt om man struntat i ett formellt påpekande.
Jag tycker det låter som inga av de där träden skulle stå pall för 20 m/s. Och jag tycker att ni ska ta ner de aktuella träden under lugna former.
Det spelar ju ingen roll vem som äger träden.
Frågan är vem som betalar när de knäcks.
Behöver din bror motiveras rekommenderar jag att han tar ett samtal med sitt försäkringsbolag. Fråga vad han får betala, ungefär, om nåt träd han uppmanats att ta ner istället faller över vägen eller ännu värre en bil? Gäller någon försäkring alls i det läget?
Att vägföreningen debiterar varenda sekund man måste anlita röjare och vägen är ofarbar kan du nog utgå från.
 
Redigerat:
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är inte så det fungerar. Den som betalar om träd faller över vägen är vägföreningen, inte markägaren. Något försäkringsbolag är aldrig involverat.

Vi har helt enkelt inte den typen av trädskötselansvar som du funderar över här i Sverige. Tycka vad man vill om det men det är så ansvarsfördelningen ser ut, anläggningssamfälligheten svarar för driftskostnader av denna typ.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Nissens
OlssonX OlssonX skrev:
Å andra sidan är träd en fin och lugn sommardag inte samma sak som träd när det stormar och de knäcks som tändstickor. Och det händer oftare än du tror.
Jaha du… hur vanligt är det att träd knäcks som tändstickor eller blir stormfällen?

Och av de som gör det, hur många skadar något?

Jag påstår att det är helt fantastiskt ovanligt och drabbar delar av promille av promille av de träd som finns…

Ännu färre skadar något…

Det är därför försäkringsbolagen inte undantar träd i sina försäkringar…
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så det fungerar. Den som betalar om träd faller över vägen är vägföreningen, inte markägaren. Något försäkringsbolag är aldrig involverat.
Om det faller och orsakar skador så kommer vägföreningen verkligen inte att betala. I den förening jag är med så fungerar det inte som du påstår men å andra sidan har vi inte haft nån som vägrat ta ner riskabla träd.
Hur försäkringsbolag ställer sig vet jag inte riktigt om läget är att man struntat i uppmaning att plocka ner.
Välkommen till banjoland.
 
Claes Sörmland
OlssonX OlssonX skrev:
Om det faller och orsakar skador så kommer vägföreningen verkligen inte att betala. I den förening jag är med så fungerar det inte som du påstår men å andra sidan har vi inte haft nån som vägrat ta ner riskabla träd.
Hur försäkringsbolag ställer sig vet jag inte riktigt om läget är att man struntat i uppmaning att plocka ner.
Välkommen till banjoland.
Lycka till med att slösa bort anläggningssamfällighetens resurser på att stämma medlemmar för fallande träd. Sånt här fungerar bara med okunniga lättlurade människor som därmed är rädda. Det är en bluff som faller så fort den synas.

Samfällighetsföreningen kommer att få stå för kalaset.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaha du… hur vanligt är det att träd knäcks som tändstickor eller blir stormfällen?

Och av de som gör det, hur många skadar något?

Jag påstår att det är helt fantastiskt ovanligt och drabbar delar av promille av promille av de träd som finns…

Ännu färre skadar något…

Det är därför försäkringsbolagen inte undantar träd i sina försäkringar…
Här är det vanligt. Vi röjer efter stormfälle varje år och är rätt glada att elledningen grävdes ner, det var strömavbrott rätt ofta innan. Höststormen förra året tog större delen av två gamla jättebjörkar och knäckte grannens 80-åriga kastanj som en tändsticka.
Bofasta här har med motorsåg bak i bilen om man vet att det ska bli dåligt väder.
Har du aldrig bott på landet?
 
Nissens
OlssonX OlssonX skrev:
Om det faller och orsakar skador så kommer vägföreningen verkligen inte att betala. I den förening jag är med så fungerar det inte som du påstår men å andra sidan har vi inte haft nån som vägrat ta ner riskabla träd.
Vem bestämmer att träd är riskabla menar du?
OlssonX OlssonX skrev:
Hur försäkringsbolag ställer sig vet jag inte riktigt om läget är att man struntat i uppmaning att plocka ner.
Nej, det har du tydligen ingen aning om. Först borde du fundera på vem som överhuvudtaget har kompetensen att bedöma vilka träd som utgör en fara. Det är väldigt sannolikt att en kompetent bedömare skulle säga att de aktuella träden inte utgör någon förhöjd risk. Och oavsett det så finns det antagligen ingen anledning att ta ner dom.
OlssonX OlssonX skrev:
Välkommen till banjoland.
Som tur är har vi lagar och regler som reglerar en massa stolligheter som att vissa vill fördärva andras egendom på grund av problem som endast finns mellan vederbörandes öron.
 
  • Gilla
TechMark och 4 till
  • Laddar…
Nissens
OlssonX OlssonX skrev:
Här är det vanligt. Vi röjer efter stormfälle varje år och är rätt glada att elledningen grävdes ner, det var strömavbrott rätt ofta innan. Höststormen förra året tog större delen av två gamla jättebjörkar och knäckte grannens 80-åriga kastanj som en tändsticka.
Bofasta här har med motorsåg bak i bilen om man vet att det ska bli dåligt väder.
Har du aldrig bott på landet?
Jodå, jag är uppvuxen på ”landet” och äger skogsfastigheter dessutom.

Med den trädskräck du utvecklat tror jag knappast du växt upp på landsbygden (det du kallar ”landet”..)

Noterar att du inte svarade på en enda fråga.

Hur stor andel av träden blir stormfällen menar du?

Självklart blir det stormfällor i en hel skog någon gång ibland, men om du räknar på hur stor andel av skogen som drabbas så ser du att det är oerhört ovanligt.

Jag har en tex en liten skogsfastighet om ca 50 ha. Där har jag typ tre nedblåsta träd på 7 år. Jag vet inte hur många träd som växer där men det är många tusentals träd… så statistiskt sett händer det nästan aldrig.

De största skadorna i den skogen orsakas av kraftigt snöfall som kan förstöra en hel del, speciellt tallar råkar illa ut med avbrutna grenar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Genoveva
  • Laddar…
F
peteds01 peteds01 skrev:
Om vägsamfällighet uppbär statsbidrag finns regelverk kring väg o diken m.m.i Trafikverkets föreskrifter för enskilda väghållare.
Det där är exakt 100% skitsnack. Och i detta fallet med träd, 200%.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag är uppvuxen på ”landet” och äger skogsfastigheter dessutom.

Med den trädskräck du utvecklat tror jag knappast du växt upp på landsbygden (det du kallar ”landet”..)

Noterar att du inte svarade på en enda fråga.

Hur stor andel av träden blir stormfällen menar du?

Självklart blir det stormfällor i en hel skog någon gång ibland, men om du räknar på hur stor andel av skogen som drabbas så ser du att det är oerhört ovanligt.

Jag har en tex en liten skogsfastighet om ca 50 ha. Där har jag typ tre nedblåsta träd på 7 år. Jag vet inte hur många träd som växer där men det är många tusentals träd… så statistiskt sett händer det nästan aldrig.

De största skadorna i den skogen orsakas av kraftigt snöfall som kan förstöra en hel del, speciellt tallar råkar illa ut med avbrutna grenar.
Skulle du däremot börja ta ner träd nära tex en väg, alltså första och andra raden träd som tar vinden så skulle du potentiellt ha mycket stormfälld skog efter det. Man låter alltså träd som klarat vinden i många år stå.
 
  • Gilla
gmogmo och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Skulle du däremot börja ta ner träd nära tex en väg, alltså första och andra raden träd som tar vinden så skulle du potentiellt ha mycket stormfälld skog efter det. Man låter alltså träd som klarat vinden i många år stå.
Inte säkert att det skulle bli mycket stormfälld skog efter det, men det skulle kunna bli fler än vad det skulle blivit annars.

Tydligast syns det när man avverkar ett område och låter överståndare stå kvar för naturlig sådd för återväxt, de träden blåser lätt ned i storm…
 
T TechMark skrev:
Det är precis så dumt som rubriken anger och börjar likna Reddit-historierna om Karen's i amerikanska HOA's.
Vägsamfällighetens nya styrelse har gått "vägsyn" och anser att min bror har ett par "dåliga" träd på sin tomt som är nära vägen och att han måste ta ned dem.
Finns inget in vägsamfällighetens stadgar som ger dem rätten att tvinga fram detta.
Båda träden är i högsta grad levande men det ena har en död topp, vilket ibland händer på tallar.
Det andra är en tall som är lite gles pga att den skuggas av andra träd större delen av dagen.

Att vägsamfällighetens styrelse har en åsikt är inte problemet, de får ha vilka åsikter de vill.
Men de har dessutom tagit på sig rättigheten att gå in på privat tomtmark och märka upp sagda träd med permanent sprayfärg. Ingen diskret prick heller utan man har sprejat en fläck på runt 15x15cm i en lysande färg.

Upplevelsen är att den nya styrelsen vill "shejpa upp" området pga det klassiska fritidshusområde övergår till villa område syndromet, och i sin nit vida överträder sitt mandat ifråga om vad de kan göra och kräva.

Frågan är hur man ska gå vidare?
Jag överväger att göra en polisanmälan om skadegörelse av träden gentemot styrelsen enbart för att knäppa dem på näsan och visa dem att de gått över gränsen.
Dom har bar rätt att ta ner träd inom vägområdet!
 
M mollson skrev:
Bägär att det tillsätts en syssloman
Så det blir ordning på samfälligheten 🤗
Det tillsätts ingen syssloman (av länsstyrelsen) så länge det finns en av årsstämman tillsatt styrelse, vilken i extremfallet kan besätta samtliga poster i styrelsen beroende på vad det står i samfällighetens/föreningens stadgar.
 
K Karldanaxel skrev:
Det tillsätts ingen syssloman (av länsstyrelsen) så länge det finns en av årsstämman tillsatt styrelse, vilken i extremfallet kan besätta samtliga poster i styrelsen beroende på vad det står i samfällighetens/föreningens stadgar.
Alltså, så lite som en (1!) person kam utgöra styrelse, menade jag
 
Nissens Nissens skrev:
Jag påstår att det är helt fantastiskt ovanligt och drabbar delar av promille av promille av de träd som finns…
Lite som Harrisburg då, alltså så otroligt osannolikt, så att egentligen har det nog inte hänt.

Luftvy av omkullvälta träd i skog efter storm, med en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
INTP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.