En enkel lösning på problemet är en morakniv och/eller sladdlös slipmaskin. Ta bort färgen från de båda träden.

Upplys sen förövarna om att allt klotter beivras och att upprepad vandalism polisanmäls.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
@Claes Sörmland är det samma typ av rättigheter från gamla samfällda vägar sen laga skiftet? Då undantog man typiskt vägar till en viss bredd (säg 3,6 meter dvs 6 aln). Jag vill minnas att rättigheten är anpassad till modern trafik, så att man tex kan köra transporter av hus och skog även på en sådan smal väg, dvs man får bredda lite.
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
@Claes Sörmland är det samma typ av rättigheter från gamla samfällda vägar sen laga skiftet? Då undantog man typiskt vägar till en viss bredd (säg 3,6 meter dvs 6 aln). Jag vill minnas att rättigheten är anpassad till modern trafik, så att man tex kan köra transporter av hus och skog även på en sådan smal väg, dvs man får bredda lite.
Det är ju en enorm konceptuell skillnad där om jag förstår denna gamla juridik rätt. En gammal samfälld väg som satts av vid det laga skiftet kan ju aldrig ligga på någon annans mark (fastighet). Den gamla samfällda vägen är i sig en s. k. marksamfällighet, alltså mark som ägs samfällt.

Därmed står det ju de samfällda markägarna fritt att förvalta sin mark (=vägen) som de önskar inom dess gränser mot annan fastighet. Lagen för förvaltningen är samfällighetslagen så marksamfälligheten kan förvalta marken med delägarförvaltning eller bilda en samfällighetsförening som gör det.

Sen skulle man ju kunna tänka sig att det utöver marksamfälligheten som alltså utgörs av den mark som ägs samfällt också finns ett gemensamt servitut för vägens drift. Ett servitut som ger de samfällda ägarna rätt att t ex göra intrång på fastigheter som är grannar till marksamfälligheten. Men jag gissar att det mest är en teoretisk möjlighet och att sådana servitut sällan har inrättats i historien. Hela idén med en marksamfällighet är ju att den gemensamma funktionen, t ex en väg, ska rymmas inom denna marks gränser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
J Jaggatagga skrev:
Det låter ju som att styrelsen på något sätt försöker få bukt på problemet. Va brorsan på mötet så han vet vad de håller på med? Vad betyder ens märkningen?

Det är ju någon trött vägförening vi pratar om. Inte satan själv.
same the same
 
A
Nissens Nissens skrev:
Man kan själv inte välja att gå med i en styrelse…
men tvärt om
 
Mats-S
T TechMark skrev:
Båda träden är i högsta grad levande men det ena har en död topp, vilket ibland händer på tallar.
Helt rätt, att en tall är död i toppen betyder absolut inte att den är sjuk.

På mittsommarställe har jag en tall som varit toppdöd i typ 20 år. Kan nämnas att hackspetten trivs bra där uppe i den döda toppen. Fällde även en tall (150 år gammal) som hade varit toppdöd under alla mina 40 år som jag har haft stället, den var absolut helt frisk ända upp till den döda toppen.

Bästa är nog att bara skita i deras dekret om fällning, behandla den som luft och möt den med tystnad så tröttnar styrelsen. Färgen försvinner med tiden, ev kanske man kan skrapa lite försiktigt på ytan av barken för att få den att försvinna snabbare.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vad tröttsammt, småpojkar som skall tuffa till sig...
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Eventuell skada på träden är trivial
Så trivial skadegörelse ska man acceptera?
 
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
T TechMark skrev:
Jag är tveksam till om det stämmer för i så fall skulle alltså en vägsamfällighet ha rätten att ex gå 15 meter in på en tomt och kapa de översta 5 metrarna av en 20m hög gran/tall för att den skulle nå ut över vägen om den föll åt det hållet.
Jag skulle säga att det faller på sin egen orimlighet.
Du missuppfattar eller jag skrev för otydligt

Kapningen av träd med rot utanför 1.5 metergränsen (eller annan beslutad gräns för vägområdet) från vägkant får bara utföras först när trädet fallit över vägen av snötyngd eller storm-fällning för att göra vägen farbar igen och bara till 1.5 meter från vägkanten medan resten av virket bortom gränsen lämnas som den är - inte göra kapning i förebyggande syfte utan markägarens tillstånd om träden med rot står längre bort än 1.5 meter från vägkanten - så var det åtm. sagt i den vägföreningen jag tillhör.

Detta för att man akut med motorsågen en blåsig vinternatt skall kunna rensa vägen för att göra den farbar igen utan att för den skull akut måste letat rätt på rätt fastighetsägaren och få dess godkännanden innan man kan såga och rensa upp - och när det gäller fastighetsägare är inte alltid är solklart vem som äger vad efter vägen och är det statlig eller kommunal markägare så är det knappas någon som lyfter luren klockan 03:12 på morronen.

Det som inte framgår i TS inlägg är om träden man bråkar om är inom de 1.5 meter från vägkanten som vägföreningen har mandat över eller om det är utanför - är det utanför så har vägföreningen inget med dessa att göra hur gistna och fallfärdiga de än är och tillhör fastighetsägaren.

det som hamnar i gråzon är trän - ofta björkar som med rot utanför 1.5 m vägkanten men som böjt sig av snölasten utan att falla och med huvuddelen av sin träkrona hänger in över vägen så att det tex. tar i skåpen på lastbilar och sopbilar som passerar vägen - där har man ofta tid på sig att diskutera saken med fastighetsägaren innan man sätter sågen i denna.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Y Ybro skrev:
Undrar när TechMark som startadetråden lägger upp bilder på träden, borde vara obligatoriskt med bilder vid den här typen av trådar. Min personliga åsikt om träd i närheten av fastigheter är att ta ner träden i tid då stora träd bland hus bara blir dyrare och dyrare ju högre de blir och så det är vackrare med ett litet träd i en trädgård än att glo på en stamm. Ta ner och föryngra är nog det rätta
Då vet vi din personliga åsikt, och den kan du ju använda på din egen mark, så kan alla andra använda sina åsikter på sin egen mark.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
visa bryr sig bara om pengar jag skulle må riktigt dåligt om nåt av mina träd tog livet av nån
Nu är träd lyckligtvis inte speciellt agressiva av sig och jagar inte människor, faktum är att dom inte ens är köttätare.
 
  • Haha
  • Gilla
Odur och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
GlennB GlennB skrev:
Nu är träd lyckligtvis inte speciellt agressiva av sig och jagar inte människor, faktum är att dom inte ens är köttätare.
Säg det till min hagtornshäck.
👉
(Försökte infoga en bloddroppe-ikon men misslyckades)
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har du väl ändå fantiserat fram ett helt annat scenario än det som TS har redogjort för?

Kanske är TS rabulist men tills det har framkommit så kan vi ju ändå utgå från de uppgifter som har getts. Detta tycks mer handla om en överambitiös samfällighetsförenings styrelse som inte riktigt förstår sitt uppdrag utan vill utöka det till att handla om beslutaderätt över träd bredvid vägen. Vi har haft samma problem i mina trakter, folk gillar att bestämma över andras träd.
Beror på att citeringen försvann att det verkar lite knasigt. 😀

2 inlägg ovan originalinlägget var det nån med den vanliga övertron ,som brukar vara hos trädkramare ligan..
Att man som fastighetsägare kan låta sina träd stå trots skador och döda toppar ,döda osv tills dom ramlar själva och sen betalar hemförsäkring för ev skador som orsakas..

Det finns såklart en bortre gräns när underlåtenhet att ta hand om sitt halvdöda träd som snart ramlar ut på vägsamfällighets väg ,när det inte ses som en olycka längre..

Sen är det Såklart inte alltför ofta den infon som behövs kommer ända till berört försäkringsbolag men i fall med vägsamfällighet så finns risken att nån berättar att man upprepade ggr stött på fastighetsägare att ta bort sitt "farliga träd"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Är träden inom vägområdet? Vägområden innefattar mer än körbanan.
Sen att polisanmäla är bara trams och slöseri med resurser, anmälan kommer läggas ner omgående och styrelsen kommer inte ens få veta att den gjorts.
En privat tomt är inget vägområde.
 
J jonko skrev:
Är träden inom vägområdet? Vägområden innefattar mer än körbanan.
Sen att polisanmäla är bara trams och slöseri med resurser, anmälan kommer läggas ner omgående och styrelsen kommer inte ens få veta att den gjorts.
En privat tomt är inget vägområde.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan vara så att vägföreningen via anläggningsbeslutet har getts rätt att fälla träd på fastigheten som en del av det servitut som finns för gemensamhetsanläggningen. Det är 51 § i anläggningslagen som ger Lantmäteriet rätt att besluta om en sådan härskande servitutsrätt.

Om det har getts eller inte får man läsa i anläggningsbeslutet. Det står vanligen inte i stadgarna. Om trädet står rakt i gemensamhetsanläggningen, alltså i vägbanan med dess lilla slänt eller dike och inte vid sidan av den så har föreningen också rätt att fälla träd om det krävs för anläggningen drift.

Om det nu handlar om ett småhusområde så finns vanligen en detaljplan. Då är vanligen markytan för allmän plats gata och kvartersmark beslutade i planen. Anläggningsbeslutet får inte strida mot planen (med undantag för "mindre avvikelse") så det är som regel så att gemensamhetsanläggningen inte går in på kvartersmarken, d v s gränsen mellan allmän plats gata och kvartersmarkens tomter är också gränsen för gemensamhetsanläggningen. Men läs anläggningsbeslutet ibland går en gemensamhetsanläggning för väg in på kvartersmarken/tomtmarken.

Men det kan aldrig ligga en belastning på markägaren att fälla träd på styrelsens uppmaning, det strider mot grundidén i anläggningslagen att anläggningssamfälligheten ansvarar för gemensamhetsanläggningens utförande och drift. Så underhållsskyldigheten ligger på samfällighetsföreningen och i praktiken på dessa styrelse. D v s först när trädet faller över vägen åligger det styrelsen att ordna med dess bortförande.

Att klottra på andras träd är naturligtvis inget som styrelsen får ägna sig åt.
Egenmäktigt förfarande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.