Niklas...prova att sätta ett VU på 200 och knacka dit kulo, och sedan provar du med ett på 300 ög. Det ser mycket bättre/snyggare ut (och är lättare) med 300 och det är helt legalt att göra det.

Nej det är det inte om du ska följa standard.

Varför inte sätta dem på 1000 ö.f.g så slipper du bocka dig....
Varför ska allt vara lätt ?
Svensk standard är svensk standard.

Och standard är standard och inte lag. Man kan sätta uttagen precis var man vill så länge man följer Elinstallationsreglerna. Och i dom står det ingenting om var uttag skall sitta såvida det inte föreligger speciella skäl som i badrum etc.

Om kravet i en handling är att du ska följa svensk standard
så tror många att det fortfarande är 300 mm som gäller.
Använd mindre med kula ta EKK light istället.

Alla är inte uppdaterade och om kravställaren kräver svensk standard så blir det att göra om. Kan bli dyrt för den som inte har koll på alla ändringar.

Helt rätt.
Det har hänt att installatören får göra om och kommer att hända igen.

jag tycker 200 ög är snyggare än 300 ög. på den högre höjden "syns" uttagen mer, fast ofs vill man nu visa dom så....

EEK light, blir ju väldigt fint...inte. Sätt upp det och sedan när målaren kommer och ska tapetsera över kabeln som inte är klapp rak om jag skulle dra light, så skulle han defenitivt spöa upp mig. Brukar sätta uttag vid köksfönstret på 800 ög, då behöver jag bara böja mig lite. :)
Varför ska man inte göra det lätt för sig? Det blir bra... och kunden blir glad över att jag inte är där hela dagen och tömmer deras plånbok. Att göra det "lätt för sig" innebär inte att göra ett klåpar jobb.

Uttaget i köket är enligt svensk standard 800 ö.f.g.
Det gör du helt rätt.
Tapetsera först och lägg kabel sen.
Fäll in den i väggen så slipper du problem - dt ska ju ändå tapetseras.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.