7 253 läst · 25 svar
7k läst
25 svar
Vägguttag m. tändtråd
Erik_D skrev:
Måste bara fråga igen innan jag börjar leta normkapslingar och elektrikern som ska koppla in allt tror att jag är knäpp :
Kan man använda en vanlig Elcentral för ändamålet (typ 2 eller 3 raders) och montera säkringarna tex. vid övre raden och sedan montera DIN-relän, dimmax eller vad man nu ska använda, i nedre.
Alltså - vad menar du med "dela av", nåt fysiskt, eller menar du bara att man gör två delar, en med säkringar och en med relän? Eller menar du att man behöver införskaffa två - separata - lådor?
Jag antar att frågan är riktad till Erik_D som verkar vara på hugget
ja precis som du sa här över ..... inga andra konstigheterHerman skrev:
ORANGE ? Vilka färger är "godkända" numera ? Förutom gulgrön PE och blå N så är det väl svart, brun, grå, vit och eventuellt svart med vit rand (om man kan få tag på sådan som FK; den förekommer väl normalt bara i EK**-kabel) som gäller som faser/tändfaser ?Herman skrev:
Röd brukar finnas att köpa hos elföretagen men det beror antagligen på att det är praktiskt att köpa ledning både till huset och till bilen från samma leverantör, i en bil är det ganska dumt att inte ha svart jord och röd plus...
Eller har reglerna kring rött ändrats ? Jag vill minnas att man inte ens fick använda röd ledning till lågspänning i samma kapsling som starkströmsutrustning.
Att rött förbjöds är ganska begripligt, jag har sett en installation med röda fasledare, och på annan plats i samma "socken" sett den mer klassiska varianten med röd skyddsjord. Tydligen var det upp till kraftbolaget att bestämma vilka färger som gälde lokalt förr i tiden, otroligt bra att den gulgröna ledaren togs fram. En annan "höjdare" jag också sett i samma "socken" är utanpåliggande installationskabel med en svart fas och två vita ledare, en nolla och en skyddsjord, som växlades kors och tvärs, och jag har även sett ett olyckstillbud på den installationen, den ena av de två vita hade nästa gått av på ett ställe, varpå när värmefläkten anslöts i ett uttag så blev skyddsjorden hos ett annat uttag strömförande, burr...
Den där normen borde väl snarast tala om boyta i kvadratmeter och väggmeter och liknande per fas, istället för väggutag per fas. Det måste ju vara bättre att man monterar upp fyra vägguttag per rum än två uttag per rum, och i båda fallen matar två rum per grupp eller något i den stilen....Erik_D skrev:Givetvis kan du ha fler än 3 uttag per grupp. Det är den kommande uppskattade belastningen som sätter gränserna, det finns dock en norm som säger att man brukar ha x antal uttag per grupp.
Om du har tänkt o styra huset med alla dessa relän så dra fram alla rören till en kapsling modell jättestor plinta sedan av alla grupper. Gör plintmärkningar m.m så att det blir tydligt och följbart även för andra än dig själv.
Vad säger egentligen reglerna om reläer med lågspänning på manöverspolen men starkström på lasten, vad för godkännanden ska reläerna ha för att lågspänningssidan ska anses vara beröringsskyddad ?