SBH skrev:
för två tusen får du en matta både golv och vägg.
Sånt klarar jag inte att lägga resp. sätta upp själv, så då tillkommer säkert en hel del arbetskostnad... Kakling klarar jag, men har aldrig utfört mattläggning i ett badrum.

Redigerat:
Som andra sagt - se till att torka ur området ordentligt, limma fast mattorna och täta med silikon. Sätt in en begagnad duschkabin.

Du kan troligen måla väggarna i rummet med våtrumstäck så att det ser snyggare ut, det borde hålla ganska många år om du sätter in en duschkabin. Det finns nya för ca 2500 på rusta komplett med blandare.

Som nino säger, mattlim och silikon för att fixa befintligt. Se till att det är torrt först bara.

Vad gäller kostnaden för att kalka själv, så kolla in regelverken som BKR och GVK har vad gäller tätskikt, det är inte riktigt samma hårda krav mot betongvägg som gips vill jag minnas. Tror du kommer undan med tätskiktsmembran bara, jämfört mot membran + folie vid gipsvägg. Det brukar även framgå av tillverkarnas instruktioner om tätskikten hur man ska göra. Jag tror biltema har sin instruktion nedladdningsbar från nätet. Sen kan du enkelt sammanställa från deras hemsida vad det kostar i material. Bauhaus och Kakelhuset säljer samma system, men alla tre under olika namn. Litokil heter tillverkaren har jag för mig.

Återigen tack! Byggahus forum är guld värt. Det är inte helt nytt för mig, att här finns en hel del av både ideér, erfarenhet och spetskompetens, sånt som värdefullt att få tillgång till när man behöver göra något - samtidigt som man själv sitter där med bristande kunskap.

Ett alternativ till kakel på väggarna kan vara Sitac-godkända våtrumspaneler av typ Fibo-Trespo eller Alloc wall and water. Är man hyfsat händig kan man montera dessa själv. Prisnivån ligger på ca 550 kr/m2.

Jag vet att det varit en del diskussioner om dessa godkänns av försäkringsbolagen eller inte, så jag kollade med länsförsäkringar dalarna för några dagar sedan och dessa var ok. Panelerna skall monteras enligt instruktionerna - inte något GVK eller BKR-regelverk.

Alltså:
Plastmattor monteras enligt GVKs branschregler.
Keramik monteras enligt BKRs branschregler.
Våtrumspaneler monteras enligt instruktionerna.

pelpet skrev:
Ett alternativ till kakel på väggarna kan vara Sitac-godkända våtrumspaneler av typ Fibo-Trespo eller Alloc wall and water. Är man hyfsat händig kan man montera dessa själv. Prisnivån ligger på ca 550 kr/m2.

Jag vet att det varit en del diskussioner om dessa godkänns av försäkringsbolagen eller inte, så jag kollade med länsförsäkringar dalarna för några dagar sedan och dessa var ok. Panelerna skall monteras enligt instruktionerna - inte något GVK eller BKR-regelverk.

Alltså:
Plastmattor monteras enligt GVKs branschregler.
Keramik monteras enligt BKRs branschregler.
Våtrumspaneler monteras enligt instruktionerna.
Ja, det har varit en massa struntprat om fibo-trespos paneler i forumet.

När det gäller branschregler kan man mycket väl sätta keramik efter GVK's regler också. Och det är vad jag rekommenderar efter att ha gått igenom bägge och pratat med både BKR och GVK. GVK är dessutom vänliga nog att svara på frågor och skicka information även till GDS'are, något jag verkligen inte kan säga om BKR.

Även med BKR och GVK är det ju så att de material som används ska monteras enligt instruktionerna från respektive materialleverantör.

Ca 550 kr/m² tycker jag låter rätt mycket. Nu vet inte jag vad det tätskikt som måste på före kakling kostar, men känslan för mig är att den där väggmattan knappast blir så mycket billigare än kakel?

stickans skrev:
Ca 550 kr/m² tycker jag låter rätt mycket. Nu vet inte jag vad det tätskikt som måste på före kakling kostar, men känslan för mig är att den där väggmattan knappast blir så mycket billigare än kakel?
Korrekt, våtrumspanelerna är inte billiga. Deras fördelar är att går enkelt och snabbt att montera. De kan sättas direkt på reglarna utan några skivor alls under. Troligen är de betydligt säkrare än keramik också. De har använts i norge i 20 år.

Ska du ha in yrkesfolk för att sätta våtrumsmatta på väggen får man nog räkna med ca 350 kr/m2 inkl. material. Kakel borde hamna kring 1000kr/m2 har jag läst någonstans. Gör du det själv med kakel så får du räkna med minst 100 kr/m2 för tätskikt och fix/fog och minst 100 kr/m2 för kakel om du handlar på biltema.

pelpet skrev:
Korrekt, våtrumspanelerna är inte billiga. Deras fördelar är att går enkelt och snabbt att montera. De kan sättas direkt på reglarna utan några skivor alls under. Troligen är de betydligt säkrare än keramik också. De har använts i norge i 20 år.

Ska du ha in yrkesfolk för att sätta våtrumsmatta på väggen får man nog räkna med ca 350 kr/m2 inkl. material. Kakel borde hamna kring 1000kr/m2 har jag läst någonstans. Gör du det själv med kakel så får du räkna med minst 100 kr/m2 för tätskikt och fix/fog och minst 100 kr/m2 för kakel om du handlar på biltema.
Säg 250 kr/m² x 5-6 m², alltså under 1500 kr total, trots allt ...

Tänk på att du lurar ingen annan än dig själv om du räknar alldeles för snålt, inte tar med alla kostnader från början, och så vidare. Kaklingslister och silikon, t.ex. bara för att nämna ett par. Spill, överblivet material, oförmåga att lägga exakt 1,5kg tätmembran/m2 osv. osv.

Hur kan väggytan i ditt duschrum på 3kvm bara vara 5,5 kvm?.

S
mattan är billigare för du har inte lika många moment.
du behöver inget tätskikt.

Först. Bara jag tänker efter lite så är ju din fråga om 5,5 m² logisk. Duschrummet är 0,9 x2,8 m, från det går bort för 3 dörrar, så det blir ca 11 m. Måste ha slumrat till, tagit väggens omkrets och sedan lagt på lite i spill :(

Har kvar en kaklingslist på ca 2,5 m från badrumsrenoveringen, men det finns inga utåtgående hörn, fönster e d, så den vet jag inte ens om jag behöver? Har även kvar en säck med kakelfix och fogmassa och silikon.

Däremot var jag osäker på om det behövdes tätningsskikt mot lättbetongväggen? Dyrt tror jag, så det var därför jag i mitt första inlägg frågade om materialkostnad vid ev. kakling och klinkergolv. Du nämner inte om tätskikt utan tätmenbran. Ska det spacklas ut ett tätskikt av detta först alltså? Och sedan bra så, på med fix och kakel ...

Sedan, du har självklart alldeles rätt i att det tillkommer en hel del som man har lätt för att glömma bort. Måste t ex kalla på "min" VVS-kille för pluggning av ett element och rör till duschen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.