Frågan är vad som anses betryggande enligt äldre regler? En diazedcentral som är vettigt installerad har väl i sig riktigt låg brandrisk, eftersom diazedcentraler i allmänhet har såpass god kvalitet och man troligen kan anse att rätt monterade PVC-isolerade ledare håller i "evigheter"?

Du är inte ensam om att sakna brandskydd bakom din diazedcentral... En bättre åtgärd är att rensa centralen från ruttna möss och se till att den i övrigt är friskt. Men om det går att skjuta in en tunn gipsskiva bakom centralen så är det ju ett plus.

Jag anser att det är bättre att efterdra alla skruvar istället för att lägga tid på att få in en gipsskiva bakom.

//Patrik

Jag tackar för råden. Planerar så småningom en ombyggnad dvs sätta centralen på andra sidan väggen och då får det väl bli en modern central enligt alla konstens regler. Alla rör kommer antingen nerifrån eller uppifrån mitt i väggen så det borde nog gå bra! Då blir det säkert en plåttyp som kan fällas in en bit i väggen.

Just nu är jag faktiskt mer rädd för alla lågenergilampor som innehåller kvicksilver. På Kemikalieinspektionens hemsida står att läsa vad man gör om en lampa gått sönder:

"Öppna fönster, stäng dörren, lämna rummet i 20-30 minuter. Samla upp lampresterna med en bit kartong, torka av ytor i närheten med en fuktig trasa, lägg lamprester och trasa i en glasburk med lock, märk burken med varningstext och lämna in som miljöfarligt avfall. Använd inte dammsugare, den kan finfördela kvicksilverdropparna och då ökar risken för inandning.”

Detta gäller när lågenergi-lampan är varm och går sönder. Samma sak gäller med lysrör.

//Patrik

Har dom plankat någon varningstext från andra sidan Atlanten ??

• Gilla
tallstrunt
  • Laddar…
R Göran skrev:
Jag tackar för råden. Planerar så småningom en ombyggnad dvs sätta centralen på andra sidan väggen och då får det väl bli en modern central enligt alla konstens regler. Alla rör kommer antingen nerifrån eller uppifrån mitt i väggen så det borde nog gå bra! Då blir det säkert en plåttyp som kan fällas in en bit i väggen.

Just nu är jag faktiskt mer rädd för alla lågenergilampor som innehåller kvicksilver. På Kemikalieinspektionens hemsida står att läsa vad man gör om en lampa gått sönder:

"Öppna fönster, stäng dörren, lämna rummet i 20-30 minuter. Samla upp lampresterna med en bit kartong, torka av ytor i närheten med en fuktig trasa, lägg lamprester och trasa i en glasburk med lock, märk burken med varningstext och lämna in som miljöfarligt avfall. Använd inte dammsugare, den kan finfördela kvicksilverdropparna och då ökar risken för inandning.”
Ja, det finns ju en del saker att fundera på med LE-lampor... Undra hur folk hade reagerat på lampor för allmänbruk som innehåller kvicksilver på 80-talet?

R Göran skrev:
Skulle det duga med reparationsgips 6 mm, som kompletteringsskydd? Någon tjockare gips går knappast att få dit!
jag gar använt mig av just det när jag satt upp ett par centraler på trävägg, det blir ju en helt plan yta, samt ett fullgott brandskydd.

elmont skrev:
Har dom plankat någon varningstext från andra sidan Atlanten ??
Nej, där borta så får man inte ens göra det själv, det krävs att man tar dit en saneringsfirma... :)

Nej, den historien var ju inte sann. Den sanna historien är: http://www.maine.gov/dep/rwm/homeowner/pdf/prospecthistory.pdf i den hittar man bla resultatet av mätningar man gjort när en CFL gått sönder. Man når ganska höga värden just i zonen som blivit "kontaminerad" så det skadar inte att vara lite försiktig och bla inte använda dammsugaren.

(Mer info på alltid pålitliga Snopes: http://www.snopes.com/medical/toxins/cfl.asp)

Trådlyft!

Jag ska upp med en utanpåliggande Hager Gamma snart och hade tänkt sätta en vanlig gipsskiva bakom. Men finns det någon anledning att anstränga sig ännu mer för att förbättra brandskyddet? Vanligt kartonggips har ju en pappersyta som jag misstänker är brännbar. Jag tänker på minerit eller liknande.

Det duger gott med vanlig gips, centaler är normalt inte brandfarligare än nått annat i huset. Misstänker man det bör man nog omgående göra om installationen.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Centalen ligger i sin låda just nu, så den har inte ens hunnit få chansen att bli brandfarlig :)
Då blir det gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.