25 997 läst · 33 svar
26k läst
33 svar
vägghängd toa - lägger ni golvklinker först och sedan gör vägg..
Vet att Gergerit har två olika fixturer, en som står med fötter på golvet och en som bara sätts fast i reglarna i väggen. Den som står på golvet är dyrare. Sen vet jag att det tillkommer spolkasset, spolknappar mm på Gerberiten, det kanske ingår i Ifös?
Medlem
· Västra Götalandsregionen
· 49 inlägg
Så du bygger så att säga in fixturen i väggen mellan reglarna, och slår därefter på gips, tätskikt och klinkers. En helt dold installation utan något tätskikt under fixturen??jon_h skrev:Jag pratar även om badrum. Grejen är att så gott som alltid så bygger jag en installationsvägg i samband med fixturen, alltså inte bara fixturen inbyggd i en låda. Då har man en massa reglar och saker där bakom, som man inte vill ska vara på den våta sidan, alltså vill man ha tätskiktet på utsidan av den väggen anslutet till govets tätskikt. Handlar det bara om en fixtur som ska byggas in är det absolut vettigt att göra som ni gör.
Medlem
· 49 inlägg
Måste man det? eller är det att rekommendera? lägger du tätskikt på reglar och på baksidan av gipset (som kaklet ska sitta på) också? Eller lägger du bara på golvet? Har du någon bild på hur du gör?
Skavllerrör måste man ha, huruvida man behöver tätskikt vet jag inte, men det vore oerhört dumt att inte ha det.
Jag tätskiktar på golvet och upp en bit på vägg där jag kommer åt. Det här tätskiktet har bara som funktion att stoppa vattnet vid en läcka, så att det inte sugs upp av underlaget utan kan rinna ut genom skvallerröret. Det egentliga tätskiktet sitter ju utanpå den här väggen.
Har tyvärr ingen bild i den här burken, kommer inte åt dem på någon vecka.
Edit: Jo, det hade jag visst. Syns lite dåligt, men här har jag precis haft på lite tätskikt i en del av utrymmet, inte färdigt ännu. Under avloppsröret till toalettstolen synd skvallerröret sticka fram. Det blåa är avstängningslister för flytspacklet, som alltså ligger högre än flytspacklet på golvet. Fixturen står på en 45x45 regel som i det här fallet är fäst ovanpå golvspånet.
Jag tätskiktar på golvet och upp en bit på vägg där jag kommer åt. Det här tätskiktet har bara som funktion att stoppa vattnet vid en läcka, så att det inte sugs upp av underlaget utan kan rinna ut genom skvallerröret. Det egentliga tätskiktet sitter ju utanpå den här väggen.
Edit: Jo, det hade jag visst. Syns lite dåligt, men här har jag precis haft på lite tätskikt i en del av utrymmet, inte färdigt ännu. Under avloppsröret till toalettstolen synd skvallerröret sticka fram. Det blåa är avstängningslister för flytspacklet, som alltså ligger högre än flytspacklet på golvet. Fixturen står på en 45x45 regel som i det här fallet är fäst ovanpå golvspånet.
Och här var ett par till, en innan flytspackling och montering av allting, och en efter att rummet är flytspacklat. Observera att detta var före de nya reglerna, och att Finja inte krävde armeringsnät, därav avsaknaden av detta.
Edit: Forumet ville inte resizea den andra bilden av någon anledning och jag orkar inte hålla på och böka med det manuellt. Du får nöja dig med den här.
Edit: Forumet ville inte resizea den andra bilden av någon anledning och jag orkar inte hålla på och böka med det manuellt. Du får nöja dig med den här.
Medlem
· 49 inlägg
Kanon. Så om jag gör en liten låda med sidor av gips (utan tak, givetvis) och fyller på men en centimeter flytspackel och kopplar ett skvallerrör till den så är jag hemma. där jag har markerat på bilden tänker jag mig att lådan ska vara. Puh ett tag var jag rädd för att jag skulle behöva riva ner allting och sätta gips bakom och regla upp igen
ps du är så snabb på att svara att jag inte hinner med att författa min svar.
ps du är så snabb på att svara att jag inte hinner med att författa min svar.
Det ska nog funka, även om tätskiktad skiva egentligen vore att föredra även där bakom. Jag kan inte se någon större risk med att du kör på. Men du bör fixa stöd i underkant till skivan även mellan fixturens ben. Och du bör se till att spackelnivån bakom fixturen är ett par centimeter högre där bakom än den blir ute i rummet.
Medlem
· 49 inlägg
Det låter bra. Jag ska försöka få in en tätskiktad skiva bakom fixturen innan jag flytspacklar, någon halvmeter hög skiva .
Tack för hjälpen!!
Tack för hjälpen!!
Medlem
· 49 inlägg
Medlem
· 49 inlägg
Jag får ta och ringa dem imorgon och kolla vad de tänker göra åt detta.
Jon, var finns det papper som styrker det som du säger så att jag har lite mer på fötterna när jag pratar med.
Jag plockar ner fixturen och fuktskyddar bakom.
Jon, var finns det papper som styrker det som du säger så att jag har lite mer på fötterna när jag pratar med.
Jag plockar ner fixturen och fuktskyddar bakom.
Medlem
· 49 inlägg
På denna bild så sitter det en koppling bakom fixturen, går det ha det så?jon_h skrev:Skavllerrör måste man ha, huruvida man behöver tätskikt vet jag inte, men det vore oerhört dumt att inte ha det.
Ska du inte ha svallerrör och någon form av lucka någonstans då?
Jag tror faktiskt inte att du behöver styrka detta med dokument, detta är så allmänt känt att rörisen måste känna till det. Men kika här om du vill ha det på papper, länken längst ner. Funkar inte för mig just nu, så jag kan inte länka direkt till PDF:en.
Jag tror faktiskt inte att du behöver styrka detta med dokument, detta är så allmänt känt att rörisen måste känna till det. Men kika här om du vill ha det på papper, länken längst ner. Funkar inte för mig just nu, så jag kan inte länka direkt till PDF:en.