Akahigi vad synd att du sådan erfarenhet av begagnade snickerimaskiner.

Dom 19 st jag haft/har under åren har alla varit i super maskinellt skick,(en bordsfräs bytte jag kullager på men det visste jag om och priset var därefter) vist någon har väl varit lite kantstött i färgen.
Varav 14 st är sålda till nya lyckliga ägare.
.
Och jag personligen tycker inte att of 1010 är lika som 1400 förutom vikten. 1400 har en annan typ av höjdlåsning som är hundra gånger bättre och mickrojusteringen är mycket bättre och låsningen av spindellåset är superbt. Och man skall inte glömma känslan när man arbetar med en maskin och 1400 känns som en stor lyxig (valfritt märke) bil och 1010 som en fiat fast med automat.
 
Akahigi
Har kikat vidare, tagit till mig av era synpunkter och har kommit fram till följande lista:

A
Kombimaskin av ok kvalitet begagnad
Moretens, Hammer, Robland etc
Plus är att fräs och justersåg kommer med på köpet, minus är svår att flytta och vanligtvis smal hyvel (typ 210mm)
Pris 10-40
Eller:
Plan/rikthyvel begagnad
Morotens, Hammer, Feldet etc
Plus är att den är separat och lite bredare hyvel, minus är att den bränner rätt mycket pengar och ingen justersåg eller fräs följer med
Pris 7-30

AB
Bandsåg av bra kvalitet som kan köra bred klinga, beg
Pris ca 10-20

B
Överhandsfräs Festo 1400
Med lite tillbehör
Pris ca 8

C
MFT3-bord
För skivsågning och som allmänt flyttbart arbetsbord, med lite tillbehör, bla paralellanslag till skena
Pris ca 10

Dammsugare och diverse annat jox som tidigare nämnts. Dessutom en bättre Leigh-jigg för sinkning mm.

Vad kostar en ok spånsug och vad ska man köpa för någon?

Synpunkter?
 
Låter bra! Enda jag är skeptiskt kring är leigh-jiggen, den är väldigt dyr och används mycket mindre än vad man skulle kunna tro. Om man inte gör en massa lådor av någon anledning. Köp en Domino istället om du vill ha enkel fogning. Spendera sedan tiden i din verkstad (som gör mig grön av avund vid det här laget) med att lära dig sinka för hand. :)
 
  • Gilla
Akahigi och 1 till
  • Laddar…
En sak till: FS PA behövs inte om du har justersåg, så där sparar du 1500.
 
Akahigi
jonmo skrev:
Låter bra! Enda jag är skeptiskt kring är leigh-jiggen, den är väldigt dyr och används mycket mindre än vad man skulle kunna tro. Om man inte gör en massa lådor av någon anledning. Köp en Domino istället om du vill ha enkel fogning. Spendera sedan tiden i din verkstad (som gör mig grön av avund vid det här laget) med att lära dig sinka för hand. :)
Har tänkt göra möbler med lådor i, och lite skrin (kanske en och annan humidor), därav jiggen. Har försökt sinka för hand, hatade hela processen :)

Har faktiskt en kexmaskin, som man kan köra med på vissa fogar, har tyckt dominon är lite dyr. Sedan blir ju fogarna snygga med sinkning, sockerlåda och allt vad det nu finns :)

Men Leighjiggen är mest "godis" det erkänner jag nog...
 
Jag säger inte att den är dålig, jag menar bara är det finns en risk är den blir liggande. Även här kan också bordssågen fylla en del av funktionen, med lämplig jig.
 
Jag gillar att dryga mig. Men om du sågar 1 st sinka oer dag från och med i dag så är du grym på det när du har dina fina verkstad färdig.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Akahigi
Alltså, borde ju inte ta så lång tid att fixa ihop den, i alla fall inte de 500 dagar det skulle ta att bli grym på att handsinka...
 
Jag har testat att handsinka lite grann, och det finns inte en möjlighet i helvetet att jag någonsin skulle få till en sinkning lika bra som andra försöket med min Leigh D4L. Jag har gjort just en humidor i massiv teak med den, fodrad med hondurasmahogny. Stilig som få. Om det är sådant du tänker dig, så är bandsågen mer eller mindre ett måste, om man ska ha bokmatchade paneler osv. Men jag tror nog att jag hade kunnat göra den utan en bordssåg.
Här är en bild på humidoren:
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=46815&d=1297024963
 
  • Gilla
bygga_bo och 2 till
  • Laddar…
Akahigi
Snyggt! Här är min handjagade variant:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget foder i den än. Har beställt gångjärn iaf... ��

Men det är lite sånt jag vill göra, bl.a.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Akahigi
Men den kommer behöva filler för att de där handsinkningarna inte ska läcka fukt :p

Mitt första försök dock, gjorde an annan grej som blev tightare. Men mycket slit för lite avkastning, om man kan fräsa till dem istället.
 
Litet allmänna tankar och erfarenheter....... jag brukar göra litet snickeriarbeten som bisyssla och så har jag hobbysnickrat i 15 år.

Jag skulle säga att bordcirkelsåg och rikthyvel och planhyvel är grundmaskinerna som det lönar sig att satsa i. De tar nämligen hand om de aldra mest tidskrävande och enformiga och allmänt besvärliga arbetsskedena när man arbetar för hand nämligen att klyva virke och hyvla det rakt och till rätt mått.

-Jag hobbysnickrade i många år utan hyvelmaskin och hyvlade allt virke för hand men hyvlandet var helt klart en flaskhals som tog för mycket tid. Då jag köpte en 250 mm bred Ejca rikt/planhyvel av 1950-talsmodell blev jag plötsligt väldigt produktiv. Att köpa färdighyvlat virke är ingen bra ide för dels är utbudet begränsat och dels är det onödigt dyrt och oftast har det dragit sig efter hyvlingen. När jag började åta mig mindre snickeriuppdrag för betalt blev Ejcan för liten så jag köpte en Stenberg KEV 600 kombimaskin. Rikt och planhyvel och bordscirkel och fräs allt i ett. Tillverkad 1957. Den krävde en grundlig renovering men slutresultatet är en förstklassig maskin. Jag skulle heldre ha separata maskiner men utrymmet räcker inte till för tillräckligt stora separata maskiner. För en hobbysnickare har ställtiderna ingen större betydelse men då man snickrar åt andra så är separata maskiner mera rationellt. Tyvärr har jag knappt om utrymme ännu något år framöver.
Rikthyveln har till uppgift att hyvla en sida plan och rak och eventuellt i vinkel mot en annan plan och rak sida. Planhyveln har till uppgift att hyvla motstående sida parallell med den rikthyvlade sidan. När man har begränsat med utrymme är en rikt/planhyvel kombination ett bra sätt att få in större maskinkapacitet på mindre golvutrymme.
Jag tycker du skall satsa i en bra rikt-planhyvelkombination eller alternativt en bra kombi med hyvel och såg och fräs. Ju bättre hyvlat ditt virke är destu enklare är det att lyckas med fogarna. Ju bättre maskin ju bättre resultat och ju mindre frustration.

-En bordscirkelsåg använder man till att klyva med men också till att såga spår och falsar av olika slag och så kan man rensåga ändor och såga tappningar om man har ett litet glidbord. Å andra sidan tar glidbordet upp mer utrymme men jag tycker att det är värt det. Min erfarenhet är att 2,2 kW trefas är den minsta motorstorleken som duger till någonting på en bordscirkelsåg. Den effekten behövs om man skall kunna klyva en 2 tums planka hyffsat snabbt utan att bränna motorn. Nu har jag 3,7 kw på Stenbergaren och det är ännu bättre. Lutbar klinga är bra att ha man jag har alltid klarat mig utan den finessen. Det går bra endå. Jag vill ha klingskyddet monterat på en arm ovanför bordet och inte på klyvkniven och så vill jag ha en klyvkniv som slutar någon millimeter under toppen på klingan. Då kan man såga alla slags falsar och tappningar utan att behöva skruva loss skydd och klyvkniv. Borttagna säkerhetsanordningar skyddar inte.
Satsa i en bra bordscirkelsåg så har du för hela livet.

-Det går bra att klara sig utan bandsåg om man till exempel snickrar köksskåp. Om man bygger båtar är bandsågen däremot väldigt viktig. Allt beror på vilka behov man har.
Ända tills nu har jag faktisk varit utan bandsåg i verkstaden men nu håller jag på och går igenom en E.V.Beronius. Den är troligen från 1910-talet. Hjuldiametern är 60 cm.
Min uppfattning är att en bandsåg skall vara tillräckligt stor om den skall göra rätt för sig i alla fall med sådana arbeten som jag brukar göra. En större bandsåg klarar bredare blad och då går det bättre att klyva. Man kan också använda den till att såga olika slags tappningar och då blir ju nogrannheten bättre om bladet är bredare.
Jag tycker att du skall vänta med bandsågsköpet tills du ser vad du egentligen behöver. Man märker småningom vilka behov man egentligen har och om man kan handla utgående från sina egna behov räcker pengarna längre.

-Vertikalfräsen är en ytterst viktig maskin när man snickrar på förtjänst. I princip hör den exakt samma arbete som en handöverfräs med fräsbord man skillnaden är att vertikalfräsen klarar större skärdjup och bredare profiler och större matningshastighet och är kraftigare och bättre på alla vis. Dessutom kan man utrusta en vertikalfräs med glidbord och fräsa tappar på den och så kan man utrusta den med matarverk och köra profiler effektivt. Man kan också slipa sina egna profilknivar till en vertikalfräs medan en överhandsfräs måste köras med köpta standardbett med standardprofiler.
Den stora nackdelen med en vertikalfräs jämfört med handöverfräs är att betten till en vertikalfräs är betydligt dyrare. Så pass dyra att jag tycker att man måste vara en väldigt avancerad hobbysnickare eller ha inkomster från snickrandet om investeringen skall löna sig. Jag har en liten (2,2kW) vertikalfräs på stenbergaren men så fort jag får utrymme skall en separat vertikalfräs flytta in.....eller helst två. Jag har en Jonsered FM-C som står i en lada och väntar. Har aldrig ägt en handöverfräs. Aldrig behövt någon.
I ditt fall tror jag att en handöverfräs med fräsbord fyller dina behov i alla fall de första 10 åren. Om du inte råkar få en vertikalfräs på köpet som en del av en kombimaskin.

-Jag ser ingen mening med att sätta pengar på en Festool Domino. Jag har en Naula stämborrmaskin från 1940-talet och den klarar alla slags tapphål. För hobbybruk räcker det med några extra kraftiga huggjärn och så kan man hugga tapphålen för hand. En långhålsborr är ett bra alternativ om man vill köra tapphål maskinellt i liten skala. De finns på många kombimaskiner.
-En sinkmaskin av något slag är nödvändig om man snickrar sinkade lådor för betalt men i hobbysammanhang tycker jag att man kan överväga att hugga sinkorna för hand och spara in den kostnaden. Det är inte alls svårt sedan man har lärt sig. Om du tänker snickra en hel köksinredning själv med sinkade lådor börjar produktionsvolymen bli så pass stor att en enkel sinkjigg till handfräsen möjligen kan löna sig. För enstaka lådor lönar det sig inte. Tänk igenom dina behov och välj enligt det.
-En kapcirkelsåg är bra att ha. I verkstaden kör jag med en ELU från början på 90-talet. Jag ser inga behov för lasrar och finesser. Det viktiga är att sågen är tekniskt välbyggd och kraftig.
-Pelarborrmaskin är ibland bra att ha. Min Arboga används till 95% för metallarbete så om jag skulle hålla mig till trä skulle jag nog klara mig utan men den är bra att ha ibland när jag snickrar. För träarbete räcker det med en liten enkel remdriven modell.

Bara litet funderingar.....
 
  • Gilla
Woodish och 10 till
  • Laddar…
Akahigi
Har kikat en stund på beg-marknaden. Är det vanligt att det begärda priset ligger väldigt högt? Känns fantasihögt i många fall :)
 
Ja tyvärr men om du tar tid på dig och lär dig vilka fel som är enkla och billiga att reparera kan du göra otroliga fynd. Kom ihåg att det är skicket och kvaliteten som räknas. Inte årsmodellen.
 
Akahigi
Verkar som det blivit en Robland plan/rikt och en Altendorf justersåg.

Eventuellt en Ejca bandsåg. Nöjd, Pär? ;)
 
  • Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.