Altendorf?...... det är ju ungefär det bästa som finns. Proffsigaste proffskvaliteten i världen..... kostar en förmögenhet som ny.
 
Akahigi
heimlaga skrev:
Altendorf?...... det är ju ungefär det bästa som finns. Proffsigaste proffskvaliteten i världen..... kostar en förmögenhet som ny.
Skönt att höra :) Det blev en Ejca bandsåg också. Får bli en pallyftare också. När det gäller spånsug, hur ska man tänka där?
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Verkar som det blivit en Robland plan/rikt och en Altendorf justersåg.

Eventuellt en Ejca bandsåg. Nöjd, Pär? ;)
Haha, nu j@vlar..., 20kg festool cms blev ett halvt ton justersåg, snabbt jobbat med inköpen också.(y)
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Oj hemska öde vad du köper. Ta det litet försiktigt nu så du inte handlar mer än du har råd.

Begagnade Altendorfsågar av litet mindre modell brukar vara svåra att hitta och svindyra..... Förhoppningsvis har du snubblat över ett sånt där fynd som jag alltid råkar på minuterna efter att någon lyckans ost köpte den?
Jag är nästan litet avundsjuk.

Ejca lär vara bra bandsågar såvitt jag vet. Både nyare och äldre. De större modellerna är byggda för proffsbruk och de mindre modellerna för krävande hobbysnickare och slöjdsalar.

Robland brukar anses vara bra hobbymaskiner men ingenting för yrkesbruk. Den kommer säkert att duga för dina behov sedan du har lärt dig använda den med de brister den har.

Spånsug....hmmmm
För hobbybruk skall det räcka med en sug med säckar. En eller högst två säckar. För att få tillräckligt sug för sådär pass stora maskiner tror jag att du behöver en sug med säck av den större typen. De brukar ha 2,2 kW motor på fläkten.

Filtersäckar finns av tre typer:
-Bomullstyg. Vanligt på kinasugar och på gamla proffsgrejor. Fångar upp kutterspån och döda möss och tappade löständer men allt fint spån far rätt igenom filtret och yr runt verkstaden.
-Syntetfilt. Används av Sheppach och andra tillverkare för den mera avancerade hobbymarknaden. Släpper fortfarande igenom de allergiframkallande småpartiklarna. Jag har en sådan och måste använda en bättre sortens filtermask hela tiden i verkstaden för att inte bli irriterad i luftrören. Annars börjar bihålorna krångla. Irriterade bihålor lär vara ett tecken på att man har vistart för mycket i trädamm.... om man ignorerar den varningen kan det bli allergi på längre sikt. Så fort jag får råd skall jag skaffa filterpatron.
-Filterpatron. Godkänd av arbetarskyddet för proffsbruk. Fångar in så gott som allt damm. Svindyrt om man inte har tur och hittar en relativt ny begagnad liten proffssug.

Filterstorlekarna är någorlunda standardiserade så om man håller reda på måtten kan man köpa någon 40 år gammal sug billigt och sedan köpa en syntetfiltssäck eller en filterpatron och montera på den.

Om du inte snickrar så mycket mitt i kallvintern och inte har grannar nära inpå är det aldra bäst att köpa en begagnad spånfläkt och koppla den till ett 120mm plåtrör ut genom väggen. På yttre ändan monterar man en cyklon från en gammal skrotad hammarkvarn och under den hänger man en enkubikmeters konsgödselsäck av den sorten som bönderna kastar bort. Då far alla particklar rakt ut i storsäcken och du får hälsosam inomhusluft....och ett evigt golvdrag.....och ökade uppvärmningskostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Akahigi
Ola C skrev:
Haha, nu j@vlar..., 20kg festool cms blev ett halvt ton justersåg, snabbt jobbat med inköpen också.(y)
Misstänker att justersågen är närmare 1000kg :) Därav pallyftaren.
 
Akahigi
Funderar om man kan hänga spånsugen utomhus... Som du skriver så vill man ju inte ha det fina dammet seglandes runt garaget.

Kan man ha motorn inomhus men säcken utomhus?

Är fö minst nöjd med hyveln, kanske, men den blev ganska billig. Det är ju hobby jag håller på med :)
 
Akahigi
Inget är hemforslat än, dock. Kanske anslår en altendorflyftarfest snart. Kul med lite grejer dock, känns bra.
 
  • Gilla
Upfront
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Funderar om man kan hänga spånsugen utomhus... Som du skriver så vill man ju inte ha det fina dammet seglandes runt garaget.

Kan man ha motorn inomhus men säcken utomhus?

Är fö minst nöjd med hyveln, kanske, men den blev ganska billig. Det är ju hobby jag håller på med :)
Min far har den setupen. Funkar utmärkt.
 
Bilder, Bilder, BIlder.... hart jag varit tydlig nog:)
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Som sagts innan köp en så stor spånsug du får plats med som har säckfilter. Typ 2.2 kw och större.
För att den skall funka bra så byt inte filtersäcken till patronfilter. Utan det man kan göra är att man bygger in spånsugen i en tät plywoodlåda eller bara bygg in säcken. Sedan monterar man ett patronfilter i anslutning till plywoodlådan. Det som händer är att man filtrerar i två steg vilket gör att patron filter som är dyra håller minst tre ggr längre och man får bättre sug efter som patronfiltret inte sätts igen som det gör när man monterar det i stället för säcken. Eller sätt patronfiltret på spånsugen och en föravskiljare typ cyklon.

Eller så bygger du en egen cyklon som några här på forat har gjort.
 
Akahigi
Liten ändring: blir ingen Roblandhyvel, den blev såld till någon annan. Kanske lika bra.

Blir en ejcahyvel till att börja med, tror dock att det "bara" är en rikthyvel (?)
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog jättebra med rikthyveln. Lägg till en lunchbox planer så kan du börja snickra sedan!
 
Det är så fantastiskt skönt att jobba med riktigt suvaskydd. Jämfört med dom som sitter på alla rikthyvlar i dag
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Akahigi
Är det en sådan man borde köra på? Eller måste man även där hitta något i gjutjärn?

(Lunchbox alltså)
 
Nej, du behöver inget gjutjärn till planhyveln. Med en separat rikthyvel kombinerat med en lunchbox får du en trevligare lösning än en R/P-hyvel, eftersom du slipper omställningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.