Jag har också väldigt svårt att se varför just CMS skulle vara så fantastisk jämfört med ett hembyggt fräsbord. Då finns pengar över till en kompetent bordssåg, som även jag anser vara kritisk i ett finsnickeri.

Jag saknar ibland ett mft3, det tycker jag verkar vara ett väldigt bra redskap istället för att bara smälla ner skenan löst på arbetsstycket. Kommer definitivt inhandlas vad det lider.

Du kanske klarar dig med en "lunch box planer", om du lär dig använda en handhyveln först för riktning...
 
Jag instämmer med föregående talare. Jag började med en Scheppach HMO Solo och injusterad funkade den riktigt fint. En sådan, om man får tag på en, kostar inte många kronor (i jämförelse) och tar inte så stor plats, lätt också att ta bort borden om man vill stuva den.

En robust bordssåg och en rikt&planhyvel gör livet så oändligt mycket enklare. Sedan kan man komma väldigt långt med en överhandsfräs, särskilt om man har ett bra bord till den. Vertikalfräs, som jag nämnde nedan, är verkligen inte ett måste. Men, får man den mer eller mindre "på köpet" med bordssågen, då finns det liksom ingen anledning att välja bort den, om jag säger så ;) För det är trots allt rätt mycket smidigare med inställningar och så, tycker jag.
 
Akahigi
Kan man inte göra en sida plan i dewalthyveln?

Jag förstår vad du menar, och jag har inte funderat klar kring såglösning.
 
Såg att det fanns ett par Ecmo-Rex rikt och plan på blocket, en för 1500:- och en för 3000:-.
Lite och smidig men ändå helt ok, har jag hört de som har en säga.
 
Akahigi skrev:
Kan man inte göra en sida plan i dewalthyveln?

Jag förstår vad du menar, och jag har inte funderat klar kring såglösning.
Nä, den hyvlar en redan plan (på en sida) planka till rätt tjocklek. Man kan genom diverse uppfinningar/hjälpmedel få den att hyvla första sidan plan men det är minst sagt omständigt.
 
Akahigi
Ola C skrev:
Nä, den hyvlar en redan plan (på en sida) planka till rätt tjocklek. Man kan genom diverse uppfinningar/hjälpmedel få den att hyvla första sidan plan men det är minst sagt omständigt.
Aj då, då föll den idén.

Någon som har någon input om de andra frågorna ex vis runt bandsåg?
 
Det är väldigt svårt att övertyga en person som inte har någon större erfarenhet i ett område att den skall köpa det eller det. När Festool gör asgrymma prylar och super bra annonser om hur pass multifunktionella deras maskiner är. Och vist det är en sanning men långt ifrån sant

Det är inte alls lika lätt att hitta en annons med snygga bilder på hur mycket tid man sparar jämfört med konkurrenterna. Som visar hur superduper mega lätt det är att förvandla en stock till et skrin med en tex kombimaskin från robland eller ejca. För det är inte så relevant i en annons för en kombimaskin där vill man veta hur pass stor bit får man in i planhyveln, hur brett kan jag klyva, hur långt är kapanhållet osv. Rent praktiska funktioner för ett relevant arbete.

Vist man kan göra väldigt mycket med handmaskiner monterat i div bord. Det är som med bilar man kan lasta en del i en V70 men det är ingen ting jämfört med en skåpbil fast båda två är en bil.


Men det är väl som vanligt att man vill gärna ha en eller några saker som skall klara av det mesta man vill göra och det är oftast en ekvation som inte riktigt går ihop.

Ts du har redan fått spaltmeter med info och söker du lite här på forat och på webben gärna på engelska efter som det inte är så mycket skrivet i det området på svenska. Och stor majoritet kommer att säga det som skrivits ovan i denna tråd.


PS Jag glömde det finns ju faktiskt Hammers videor där får man minsann veta hur super duper lätt det är att snickra med en hammer kombi, dessutom så är det på tyskt perfekt vis. Så glöm det jag skrivit i raderna ovan.
Det kanske vore något för TS.
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Akahigi
pär h skrev:
Det är väldigt svårt att övertyga en person som inte har någon större erfarenhet i ett område att den skall köpa det eller det. När Festool gör asgrymma prylar och super bra annonser om hur pass multifunktionella deras maskiner är. Och vist det är en sanning men långt ifrån sant

Det är inte alls lika lätt att hitta en annons med snygga bilder på hur mycket tid man sparar jämfört med konkurrenterna. Som visar hur superduper mega lätt det är att förvandla en stock till et skrin med en tex kombimaskin från robland eller ejca. För det är inte så relevant i en annons för en kombimaskin där vill man veta hur pass stor bit får man in i planhyveln, hur brett kan jag klyva, hur långt är kapanhållet osv. Rent praktiska funktioner för ett relevant arbete.

Vist man kan göra väldigt mycket med handmaskiner monterat i div bord. Det är som med bilar man kan lasta en del i en V70 men det är ingen ting jämfört med en skåpbil fast båda två är en bil.

Men det är väl som vanligt att man vill gärna ha en eller några saker som skall klara av det mesta man vill göra och det är oftast en ekvation som inte riktigt går ihop.

Ts du har redan fått spaltmeter med info och söker du lite här på forat och på webben gärna på engelska efter som det inte är så mycket skrivet i det området på svenska. Och stor majoritet kommer att säga det som skrivits ovan i denna tråd.

PS Jag glömde det finns ju faktiskt Hammers videor där får man minsann veta hur super duper lätt det är att snickra med en hammer kombi, dessutom så är det på tyskt perfekt vis. Så glöm det jag skrivit i raderna ovan.
Det kanske vore något för TS.
Kollar även på kombimaskiner, eftersom en sådan skulle få plats. En begagnad Felder, Hammer Robland etc skulle nog kunna funka. Skulle kanske gå på ca 30 000kr, vilket ryms. Är inte sugen på begagnat dock, folk tar inte hand om sina saker generellt sett och följer inte heller underhållsanvisningar. Saker och ting blir fuktiga, rostar och oljas/vaxas inte som de borde.

Frågorna kring CMS-tillbehören och bandsåg kvarstår dock oberoende av detta. Man kan givetvis googla tidigare trådar och annan info. Frågan är dock vad poängen med forumet blir då. Men det är inte en fråga jag vill ta upp i den här tråden. Men gärna input avseende tillbehör och bandsåg. Kombimaskiner har jag inte kollat på tillräckligt för att kunna fråga något om än. Finns det någon i Stockholmsområdet som har ett gäng i butik man kan klämma på?
 
Akahigi
jonmo skrev:
Jag har också väldigt svårt att se varför just CMS skulle vara så fantastisk jämfört med ett hembyggt fräsbord. Då finns pengar över till en kompetent bordssåg, som även jag anser vara kritisk i ett finsnickeri.

Jag saknar ibland ett mft3, det tycker jag verkar vara ett väldigt bra redskap istället för att bara smälla ner skenan löst på arbetsstycket. Kommer definitivt inhandlas vad det lider.

Du kanske klarar dig med en "lunch box planer", om du lär dig använda en handhyveln först för riktning...
CMS-bordet har sjukt bra förmåga att fixa spån/damm med en bra sug. Det är mer exakt än många andra. Jag skulle få lägga en hel del pengar på platta, anhåll mm för att kunna bygga ett lika bra bord själv. Plus att man måste bygga ett väldigt stabilt bord. Jag kan också packa ihop bordet.

Vissa köper cms-modulen för fräs och sänker ner den i en egen skiva. Det tjänar jag ca 4000kr på, men då kan jag inte använda deras släde etc, men får ett längre bord.
 
Fair enough. Jag skulle kunna tänka mig ett CMS om budgeten var obegränsad. Men då jag är i ungefär din sits själv (får förhoppningsvis egen verkstad snart, med långt tidsperspektiv och har ganska gott om pengar för verktygsköp) har jag funderat på precis det du frågar. Gillar själv festool och har dammsugare, dragare, sänksåg, of1010, skenor, fs pa, syslite och ett par extra systainers med mera. Alltså ingen hater, bara sugen på den optimala boden.

Mer konkret är det två saker som talar mot CMS: 1. Jag tycker släde till fräsbord är onödigt. 2. Jag tycker det är onödigt att sätta en så dyr fräs i bordet. Du vill ju inte hålla på och montera i och ur den, så då kan man gott köpa en billigare fräs till bordet. Precisionen i höjdinställning, bra dammupptagning i plattan etc är ju saker som är irrelevanta i ett fräsbord.
 
Efter att ha använt båda måste jag säga att of1010 är klart bättre än 1400 (som min far köpte för att få kraften) när man kör fritt. Tyngden är hela skillnaden. Bara som tips.
 
Om jag "bara" skulle ha tillgång till 30 kvm skulle jag satsat på en full kombi från Felder, det enda du då saknar är bandsåg men man kommer rätt långt utan bandsåg (lite beroende på vad man ska göra) Jag skulle satt den mitt i rummet så att man enklet kan gå runt den och komma åt de olika maskinerna.

jag har enbart Felder maksiner och tycker att dom erbjuder bra prestanda i förhållande till pris.
 
Jag har gjort något som påminner om vad TS avser göra. Efter att ha förvarat verktyg i städskrubb och källarförråd så skaffade jag en liten snickarbod (som i verkligheten är ett 26 kvm ’stort’ ouppvärmt hyrt garage).

Jag började med att införskaffa alla tråkiga men nödvändiga saker; en ordentlig dammsugare (CTL26), nya hörselkåpor, brandsläckare, halvmask, förbandsmateriel etc. etc.
Köpte också ett antal köksbänksskåp för förvaring samt, eftersom garaget är ouppvärmt, elradiatorer och en avfuktare.

En av de stora begränsningarna med mitt hyrgarage (frånsett storleken förstås) är att jag inte har tillgång till 3-fas. Det har gjort att mina våta drömmar om en stor justersåg förblivit en dröm. Då marknaden för begagnad utrustning nästan uteslutande är för 3-fas så är det inte heller så lätt att fynda på blocket.

Det gör att jag så här långt fått klara mig med kap/ger-, klyvsåg och sänksåg. Nu går det för all del hyfsat bra ändå, men hade jag möjlighet skulle jag tveklöst skaffa en justersåg.

Jag har däremot köpt en liten rikt/plan-hyvel. Precis som flera andra redan kommenterat, så är det en absolut nödvändighet om man ska leka möbelsnickare. Samma problem här, svårt att hitta en enfasmaskin. Slutade med att jag köpte en Hammer A3-26 (260mm) med spiralkutter, och en AF-14 spånsug med patronfilter. Snuskigt dyra men rätt rejäla grejer.

I övrigt så är ju en, eller helst flera, handöverfräs(-ar) helt nödvändiga. Jag har en stor Makita bordsmonterad och en Festool OF 1400.

Det jag framför allt saknar idag är en bandsåg. Lutar åt en downsizad Hammer igen; är det någon som har klämt på Hammer N3800? På bilderna ser den ut som storebror N4400, alltså ungefär samma fast mindre?
 
Akahigi
JuggeH skrev:
Jag har gjort något som påminner om vad TS avser göra. Efter att ha förvarat verktyg i städskrubb och källarförråd så skaffade jag en liten snickarbod (som i verkligheten är ett 26 kvm ’stort’ ouppvärmt hyrt garage).

Jag började med att införskaffa alla tråkiga men nödvändiga saker; en ordentlig dammsugare (CTL26), nya hörselkåpor, brandsläckare, halvmask, förbandsmateriel etc. etc.
Köpte också ett antal köksbänksskåp för förvaring samt, eftersom garaget är ouppvärmt, elradiatorer och en avfuktare.

En av de stora begränsningarna med mitt hyrgarage (frånsett storleken förstås) är att jag inte har tillgång till 3-fas. Det har gjort att mina våta drömmar om en stor justersåg förblivit en dröm. Då marknaden för begagnad utrustning nästan uteslutande är för 3-fas så är det inte heller så lätt att fynda på blocket.

Det gör att jag så här långt fått klara mig med kap/ger-, klyvsåg och sänksåg. Nu går det för all del hyfsat bra ändå, men hade jag möjlighet skulle jag tveklöst skaffa en justersåg.

Jag har däremot köpt en liten rikt/plan-hyvel. Precis som flera andra redan kommenterat, så är det en absolut nödvändighet om man ska leka möbelsnickare. Samma problem här, svårt att hitta en enfasmaskin. Slutade med att jag köpte en Hammer A3-26 (260mm) med spiralkutter, och en AF-14 spånsug med patronfilter. Snuskigt dyra men rätt rejäla grejer.

I övrigt så är ju en, eller helst flera, handöverfräs(-ar) helt nödvändiga. Jag har en stor Makita bordsmonterad och en Festool OF 1400.

Det jag framför allt saknar idag är en bandsåg. Lutar åt en downsizad Hammer igen; är det någon som har klämt på Hammer N3800? På bilderna ser den ut som storebror N4400, alltså ungefär samma fast mindre?
Så en kombimaskin alltså. Jag kan ha 3-fas, bara att plocka ut ett uttag.

Några märken man ska hålla sig ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.