Akahigi
Har sju längre (60cm) tvingar från Bessey, ska skaffa lite fler... Är medveten om behovet av fix med maskiner i längden, tänker mest att jag vill köpa något som i grunden inte är så slitet. Och som får plats.

Jag hör vad ni säger. Måste fundera... Vad ska man budgetera för beggad rikt/plan, bandsåg etc?

Är det vettigt att skaffa mft/3 (det med skena för sänksågen), CMS för fräs, 1400-fräs? Tänker att mft3 kan funka som justersågsersättning ett tag.

Antar att bandsågen är bra för klyvning mm.
 
Akahigi
UlfY skrev:
Denna ser ju också bra ut [länk]. Lite lägre pris samt större hyvelbredd.
Sedan har jag i grunden inga bra erfarenheter av kombigrejer ;)
 
Akahigi
Hur kinkigt är det med kvaliteten på bandsågar? Tänker ex vis på duabhusets såg för 5000kr.
 
Nu har jag inga bra tips till maskiner, men var tvungen att återupprepa vad min make fortsätter tjata om till mig när jag muttrar över hans tvingar/limknektar som ligger överallt ibland.. och jag frågar om vi verkligen behöver sådär många..

.."Man kan aldrig ha för många tvingar".. säger han mycket bestämt..
(y)

..och jag är väl benägen att hålla med (nu) om att det var ganska bra att ha många när man skulle limma ihop saker/stolpar/ekskivor.. det räckte ju inte med att ha en då direkt ;)

Lycka till med snickeriet !
MVH Sandra
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Fräsbordet väger i snitt mindre, har mindre format, använder samma stål som till vanliga handöverfräsen, klarar sig oftast med en dammsugare för utsuget, har hål i bordet anpassade för mindre verktyg mer avpassade till vad jag får känslan av att ts vill pyssla med.
Ja, där ser man, smaken är som baken. Jag tycker tvärtom angående de flesta grejerna där. Vikt och ett lite större bord ger stabilitet tänker jag. I min kan jag köra bägge typer av stål, och spånsug behövs ju ändå till justersåg, rikt-plan.

För mig är kombin med fräs och såg en riktig höjdare. Som jag ser det tar fräsen inget extra utrymme, men kan göra saker som ett handöverfräsbord aldrig klarat. Som när jag fräste listverk till garaget häromveckan :)

Jag kan generellt hålla med om att kombimaskiner har sina avigsidor, men just fräs-såg kombin är en kombination som jag tycker fungerar excellent, utan avigsidorna. De är så pass lika varandra i sin funktion, trots allt :)
 
Snigla skrev:
"Man kan aldrig ha för många tvingar"
Byt ut ordet tvingar mot maskiner, verktyg och fiffiga grejer. :)
 
UlfY skrev:
Denna ser ju också bra ut [länk]. Lite lägre pris samt större hyvelbredd.
Näää ... vilket jäkla ha-begär jag fick! Undrar vad jag ska ha den till, bara.
 
Norrhyttan skrev:
Byt ut ordet tvingar mot maskiner, verktyg och fiffiga grejer. :)
Hehe, det har vi nog i mångas ögon ;) men ok..
Vi kompromissar.

Man kan aldrig ha för många tvingar, limknektar, verktyg, maskiner eller andra fiffiga och nödvändiga saker i sin verkstad (y)
 
Norrhyttan skrev:
Näää ... vilket jäkla ha-begär jag fick! Undrar vad jag ska ha den till, bara.
Tänk parkettgolv under och vardagsrumssoffan sidan om:)
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Näää ... vilket jäkla ha-begär jag fick! Undrar vad jag ska ha den till, bara.
Köpte du den? Annonsen är nu borta....... eller var den så intressant så att den "försvann" med en gång?
 
roli skrev:
Köpte du den? Annonsen är nu borta....... eller var den så intressant så att den "försvann" med en gång?
Tyvärr inte, jag håller på och utrustar min hobbyfordonsverkstad i första hand, så pengar till snickerimaskiner finns tyvärr inte. Jagar både svarv, fräs och pelarborr för metallbearbetning nu och det känns som det kommer att kosta, plus bli ett helsike med transporter.
 
Akahigi
Har kikat lite och funderat över plats och sådant och kommit fram till att jag kanske inte kan skaffa stora monstermaskiner :)

Har pratat med några snickare också, som jobbar med diverse finsnickeri. De verkar tycka att det går att komma rätt långt med just festos grejer.

Har funderat vidare och faktiskt testat de olika festofräsarna nu, med bord, och de verkar som exakt vad jag är ute efter prestandamässigt. Det går att rikta med det bordet också.

Blir kanske därför en fräs med CMS-bord. Funderar på antingen (A) en 2200 i bordet och en 1010 att ha som överhands, eller (B) en 1400. Kostnaden blir tot 6000kr mer med A än om jag kör en 1400-fräs. Några bra anledningar förutom setup-tid till att jag borde ta det dyrare alternativet?

Sedan är fråga om det ska köpas till:
1. Släde med anhåll?
2. Förlängningsbord (skiva)?
3. CMS-modul för sänksågen?
4. Längdanhåll?

De grejerna är i sig inte så billiga, så tar gärna emot idéer.

Även MFT-bordet verkar vara vettigt, så det blir nog ett sådant med skena/anhåll (mft 3). Även paralellanslaget för skena var exakt och användbart. De kan jag kapa och klyva diverse grejer med rätt hög exakthet.

Blir även en dammsugare.

Är fundersam över slipmaskinerna, det hann jag inte fråga så mycket om. Rotex verkar lite dyrare men mer allround. Finns det någon anledning att välja de nya excentersliparna framför rotex? Vilken?

Blir nog även en planhyvel av kompaktare modell, typ en Dewalt DW733. Kostar ca 7500kr. Alternativ?

Funderar på bandsåg. Finns en Metabo för 4000 och en Dewalt för 7500. Vad duger avseende bandsågar? Kommer nog mest grovsåga med den, tänker jag, men jag har haft fel förr.

Blir sammantaget hyggligt kompakt och kompetent, tänker jag.
 
Sorry men jag tycker du börjar i fel ände. CMS bord och iläggsmoduler för sänksåg o skitdyra fräsmaskiner, det blir prylar för en halv förmögenhet men du kommer ändå få fnatt efter ett tag på att inte ha en fast bordsåg...eller rikthyvel för den delen. Förstår inte hur du ska kunna hyvla en planka plan på ett fräsbord. Du kan visserligen rikta en kant men en sida måste vara plan först och det löser inte dewalthyveln (inte enkelt i alla fall).

Ska du möbelsnickra och har 30 kvadrat att tillgå så får du LÄTT plats med stationär bordsåg och rikt- o planhyvel och bandsåg, det behöver inte vara några 500kg mastodontpjäser. Det där festoolpaketet känns mer motiverat om du haft 10-15 kvadrat och handlat färdighyvlat från snickeri.

Ber om ursäkt om inlägget verka kritiskt i tonen, försöker mest hjälpa till:|
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.