Här har det varit många dagar som skulle regnat bort men prognosen har ändrats timme för timme och i slutändan så har det varit uppehåll hela dan.
Tror det enda stället dom med säkerhet kan bestämma ifall det ska regna eller inte är ovanför molnen
Tror det enda stället dom med säkerhet kan bestämma ifall det ska regna eller inte är ovanför molnen
Detta är ett rätt vanligt fenomen tycker jag.
Vilken prognos ska jag gå efter?, det är ca 3km fågelvägen mellan Mjällby och Sölvesborg..
Just denna dag så blev utfallet mer likt Sölvesborgs-prognosen än Mjällby-prognosen, men ibland kan det vara tvärt om.
Vilken prognos ska jag gå efter?, det är ca 3km fågelvägen mellan Mjällby och Sölvesborg..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just denna dag så blev utfallet mer likt Sölvesborgs-prognosen än Mjällby-prognosen, men ibland kan det vara tvärt om.
Skillnaderna beror på att prognoserna är datorgenerade. När det som igår var ostadigt väder med regnskurar så blir både resultaten från datorkörningarna och verkligheten ganska slumpmässiga (och sinsemellan olika).
Hade en meteorolog varit inblandad så hade prognoserna troligen varit identiska, och helt fel på timbasis.
Ringer du meteorologerna på F17 i Kallinge kan dom säkert ge dej en vettig prognos för de närmaste timmarna, men då tittar dom på radarn och ser vad som är på väg åt ditt håll.
Det är fö den metoder jag själv använder och rekommenderar alla andra. Titta på SMHIs radarbilder och dra med muspekaren längs tidsmarkeringarna i högerkant så får man en mycket god uppfattning om vad som kommer att hända de närmsta 0-6 timmarna eller så.
Hade en meteorolog varit inblandad så hade prognoserna troligen varit identiska, och helt fel på timbasis.
Ringer du meteorologerna på F17 i Kallinge kan dom säkert ge dej en vettig prognos för de närmaste timmarna, men då tittar dom på radarn och ser vad som är på väg åt ditt håll.
Det är fö den metoder jag själv använder och rekommenderar alla andra. Titta på SMHIs radarbilder och dra med muspekaren längs tidsmarkeringarna i högerkant så får man en mycket god uppfattning om vad som kommer att hända de närmsta 0-6 timmarna eller så.
Själv tittar jag bara ut för att se vad jag behöver ha på mej.....lägger ingen energi på väderprognoser....
Sommarskurar och åska är väldigt lokalt och går inte att förutsäga i prognos då det skiljer på någon kilometer . I förrgår så regnade det på ena sidan av fritidshuset med solsken och på andra sidan 30-40m bort kom det bara lite lätta stänk.
Redigerat:
Bland det märkligaste jag varit med om är en körning på E4/E6. I circa en km var de båda filerna på min sida torra medans de i motgående körriktning var dyngsura.AndersS skrev:
Liknande trådar
-
Sommarvädret - långtidsprognos. Stämmer?!
Övrigt Off Topic -
Extremvädret har gett unikt skadeläge
Artikelkommentarer -
Regnovädret Hans drar in över landet - Skydda ditt hus
Artikelkommentarer -
Måla med tjärvitriol - krav på vädret?
Fasad -
Avslutad: Vinn praktisk GORE-TEX jacka som klarar vintervädret
Tävling