• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Wow. Det är verkligen dåligt jobbat! :p
 
46% är ganska dåligt eftersom det är 60% sannolikhet att det är samma väder två dagar i följd i Sverige.

(Vilket fö förklarar bortförklaringen "varannandagsväder", men dom borde ju åtminstone klara 50/50.)
 
mycke_nu skrev:
46% är ganska dåligt eftersom det är 60% sannolikhet att det är samma väder två dagar i följd i Sverige.

(Vilket fö förklarar bortförklaringen "varannandagsväder", men dom borde ju åtminstone klara 50/50.)
46% kan man väl slå med tärning:cool:
 
rca1959 skrev:
46% kan man väl slå med tärning:cool:
Knappast tärning men ett mynt iaf:)
 
Eftersom 46% är mindre än hälften, så är det ju med andra ord större chans att vädret blir tvärt emot vad t.ex. SMHI säger..

Så ni som bor i Blekinge kan idag med 54% chans vänta er -17 grader, snöfall och västliga vindar på ca 6m/s (12-13 i byarna)
 
Meteorologerna försöker i alla fall.

När jag extraknäckte som väderobservatör på F13M ringde en flygvapenmeteorolog och var förbannad för att mina observationer inte stämde med hans prognos..
 
mycke_nu skrev:
Meteorologerna försöker i alla fall.

När jag extraknäckte som väderobservatör på F13M ringde en flygvapenmeteorolog och var förbannad för att mina observationer inte stämde med hans prognos..
Jag har lite motsatt erfarenhet, när jag bodde o pluggade i Linköping så var vi ibland i behov av riktigt bra regnprognoser. Då ringde vi militärbasen i Malmslätt och dom kunde med 10 min precision säga när det skulle börja o sluta regna. På den tiden var man van med pohlmans handritade väderkartor på TV så för oss var det rena rama science fiction. :)
 
Redigerat:
Jasså det var du som ringde hela tiden.. ;):D

Just för flygfält gör man mycket exakta prognoser för att kunna avgöra om det går att landa när det är dax. I flygvapnet görs observationer varje halvtimme, och prognoser varje heltimme (om jag inte minns fel).
 
mycke_nu skrev:
Jasså det var du som ringde hela tiden.. ;):D

Just för flygfält gör man mycket exakta prognoser för att kunna avgöra om det går att landa när det är dax. I flygvapnet görs observationer varje halvtimme, och prognoser varje heltimme (om jag inte minns fel).
Antagligen insåg dom att Ryd hade större behov av exakta prognoser så medans du satt o glana på Malmslätt med missvisande prognoser som du trodde gällde för flygplatsen istf Ryd så var vi jättenöjda. :):)
 
Nimajneb skrev:
Antagligen insåg dom att Ryd hade större behov av exakta prognoser så medans du satt o glana på Malmslätt med missvisande prognoser som du trodde gällde för flygplatsen istf Ryd så var vi jättenöjda. :):)
Vinkrocket är viktiga saker som inte för störas av regnskurar! :D:D
 
mycke_nu skrev:
Vinkrocket är viktiga saker som inte för störas av regnskurar! :D:D
:cool::surprised::wow:(y)
 
Nimajneb skrev:
Knappast tärning men ett mynt iaf:)
1, 2, 3 = värde 0
4, 5, 6 = värde 1
 
Nu var ju iofs det här med bara 46% träffsäkerhet förknippat med ganska hårda krav, det handlade väl om att förutspå såväl nederbörd som temperatur och molnighet. (I vissa tester tar de med vindriktning och vindstyrka också) Om meteorologen då fått allt rätt utom temperaturen (som kanske blev 3 grader fel eller så), så klassades ju prognosen som felaktig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.