Fotografen Fotografen skrev:
Föräldrarna köpte en ny radhuslägenhet 1971 jag växte upp i, den hade grå dörrar, vitt överstycke över dörren, vita plastfoder och ljusa, intetsägande tapeter. Grå plasthandtag på dörrarna. Grå köksluckor, Kockums spis med rörplattor. (220 V elementspänning, alltså nolla fram men ingen perilex, ansluten fast i plint. Elnörd redan då...Röd jord, svart fas, vit nolla...🤓 ). Grå plasthandtag på innerdörrarna. Färgerna justerades med tiden, vi bodde där till 1983.
Plasthandtagen är mitt tips att byta, vid en ev brand kan de smälta av värmen så folk inte kommer ut.
Sitter dock bara kvar i källaren, så det är ganska lugnt ur den aspekten då vi inte "bor" där nere.
Vi har röd jord i garaget (-70) och Gulgrön i huset (-71).

Jag hittade dock en härlig tapet när jag rev i hallen i somras:
Skadad kartong med riven yta och synlig flätad struktur inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade kunnat tänka mig en fondvägg i det idag, men inte ett helt rum 😳

• Gilla
Urbota och 2 till
  • Laddar…
B
Furu möbler och koppar detaljer känns ju inte helt fel. Typ nån kruka eller krus i koppar. Spegeldörrar i furu håller vi föresten på att återinföra

B
13th Marine 13th Marine skrev:
Sitter dock bara kvar i källaren, så det är ganska lugnt ur den aspekten då vi inte "bor" där nere.
Vi har röd jord i garaget (-70) och Gulgrön i huset (-71).

Jag hittade dock en härlig tapet när jag rev i hallen i somras:
[bild]
Hade kunnat tänka mig en fondvägg i det idag, men inte ett helt rum 😳

Ja tapeterna från den tiden passar nog bäst som fondvägg speciellt de psykedeliska

B
BirgitS BirgitS skrev:
Under andra halvan av 70-talet så var det lågkonjunktur och det ledde till en reaktion mot 60-talets slit och släng så det kom fram basmöbler som man skulle kunna leva med länge, man kunde t.ex. byta ut tyget. Som denna soffa (känner en som fortfarande använder sin):
[bild]

Hämtad från Möbeldesignmuseets utställning med möbler som designades på 70-talet: [länk]
Såg denna längre ner på sidan. Säljs ju många liknande på loppisar marketplace osv och är väldigt bekväma

• Träfåtölj med röd-svart randig stoppning, designad av Christer Lundén, Sverige 1974, benämnd "Patron armchair".
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Hemmagjorda grytunderlägg med Mosaik. Vi har flera och de verkar hålla i evigheter

• Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bådablir9 skrev:
Såg denna längre ner på sidan. Säljs ju många liknande på loppisar marketplace osv och är väldigt bekväma
Den stolen/fåtöljen är också lite tidstypisk på så sätt att den är låg. Under början av 70-talet (och sent 60-tal) var det ofta låga fåtöljer och soffbord. Jag har för mig att det ansågs mysigt och avslappnat.

Lika lite då som nu så var det ju en och samma trend under hela årtiondet. Slutet av 70-talet präglades mycket av gröna vågen och folk lutade trämöbler och limmade upp lister på dörrarna för att de skulle se ut som gamla spegeldörrar. Under början var det fortfarande 60-talets glada slit och släng som gällde.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den stolen/fåtöljen är också lite tidstypisk på så sätt att den är låg. Under början av 70-talet (och sent 60-tal) var det ofta låga fåtöljer och soffbord. Jag har för mig att det ansågs mysigt och avslappnat.
Glöm inte att alla skulle kunna se TV:n också, som stod lågt och med 2020-talsmått var otroligt liten, i riktigt välburna hem en 28-tummare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
70-tal kan vara magnifikt...
Lampor
Design taklampa i retrostil med skiktade skärmar, brun ton, hängande på en kabel.
Skapa konto

Skivomslag.
Ikoniskt albumomslag med prisma och spektrum av ljus mot svart bakgrund, känd design, fysikexperiment representation.
Skapa konto

Vattentorn.
Futuristiskt vattentorn liknar UFO, på pelare mot molnig himmel, unik arkitektur, gröna trädkronor i förgrunden.
Skapa konto

Inte så ängsligt.
Mvh Findus

• Gilla
Allman och 8 till
  • Laddar…
B
Är ju lite trist att bo i ett 70tals hus och endast ha det bästa av nutida inredning och istortsett inget från 70 talet. Men vill ju bara ha de bra grejerna som funkar även nu och inte de klassiska hat objekten

B Bådablir9 skrev:
Är ju lite trist att bo i ett 70tals hus och endast ha det bästa av nutida inredning och istortsett inget från 70 talet. Men vill ju bara ha de bra grejerna som funkar även nu och inte de klassiska hat objekten
Man kan låtsas att det är 60-tal och inreda med stilrena och tidslösa möbler :=)

• Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan låtsas att det är 60-tal och inreda med stilrena och tidslösa möbler :=)
Det går ju ochså.

Men en som flyttar in i ett sekelskifteshus eller äldre blir typ bannad för den inte inreder och renoverar tidstypiskt. Men tvärtom om med 70tal och behövs verkligen denna diskriminering av 70 talet? Borde väl funnits bra grejer ochså

• Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Det går ju ochså.

Men en som flyttar in i ett sekelskifteshus eller äldre blir typ bannad för den inte inreder och renoverar tidstypiskt. Men tvärtom om med 70tal och behövs verkligen denna diskriminering av 70 talet? Borde väl funnits bra grejer ochså
Alltså mycket på sjuttiotalet var ju objektivt dumt. Många "nya" konstruktionslösning som är rätt kassa.

Sen var ju sjuttiotalet lite överdrivet hela tiden, t.ex. matchande sjögräsväv i HELA huset .. eller furu ÖVERALLT och där det inte är furu är det orange kakel.

Nu kommer ju sjögräsväv igen i mindre skala iofs .

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
M mrmlz skrev:
Alltså mycket på sjuttiotalet var ju objektivt dumt. Många "nya" konstruktionslösning som är rätt kassa.

Sen var ju sjuttiotalet lite överdrivet hela tiden, t.ex. matchande sjögräsväv i HELA huset .. eller furu ÖVERALLT och där det inte är furu är det orange kakel.

Nu kommer ju sjögräsväv igen i mindre skala iofs .
Ja det är väl det. Att allt var överallt. Jag gillar gult grönt och storblommigt och furu men vill inte ha det exakt överallt i varenda rum.

Är bål skålarna något bortglömt bra? De var ju större och djupare än många skålar man hittar nu. Pappa hade en sån i något lövmönstrat glas. Perfekt till popcorn :)

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
Klart det fanns bra grejer på 70-talet. Inbyggt tryckimpregnerat, plastfoder runt dörrarna, deodorant med klen effekt och täta underkläder med svamp. De bästa delarna av 70-talet som bör minnas och hedras är tyvärr inte inredning och husbygge (enligt mig), utan mer av redan nämnda Pink Floyd och liknande.

Jo, förresten. Att komma hem med en ny LP, sätta sig med lurar och vika upp fodralet och läsa texterna samtidigt som man lyssnar slår Spotify och liknande med hästlängder.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Ja det är väl det. Att allt var överallt. Jag gillar gult grönt och storblommigt och furu men vill inte ha det exakt överallt i varenda rum.

Är bål skålarna något bortglömt bra? De var ju större och djupare än många skålar man hittar nu. Pappa hade en sån i något lövmönstrat glas. Perfekt till popcorn :)
Ingick ingen bålskål när vi köpte huset så vet inte :)

Vi har riktigt tjusigt vitt/rött mönstrat kakel i ett badrum som är svårt att hitta något fel på. Mexiteglet i gillestugan kommer också bli kvar :)

Den rödbrungröna heltäckningsmattan däremot ryker...

• Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.