Den sista ritningen över tvättstugan känns väldigt dum, blir väldigt lite utrymme där. Tycker nog faktiskt det var bättre innan :) Dessutom gillar jag den avgränsningen du haft tidigare med kök och vardagsrum. Visst det hamnar i centrum men det känns trevligare på något vis faktiskt i min mening.
 
Mycket trevligare känsla nu :) Ska storaklädkammaren med dörr mot stora sovrummet enbart vara till för de vuxna? Om det är för alla skulle jag sätta dörröppning på kortsidan och försöka bredda hela klädkammaren med förvaring på båda sidor samt ett litet smalt högt fönster.
 
Tack för era svar, men ni gör det inte lättare för mig genom att inte vara ense om vilket förslag som är det bättre! :)

Men det är så konstigt hur ytan kan variera så när man flyttar runt rum, rätt som det är saknas det jättemycket plats, trots att man bara roterar runt rummen som hela tiden håller samma storlek ;S

Nu har jag centrerat vardagsrummet litegranna, så detta är nog en lite trevligare version av version 2 så att säga?

2lImB.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ledsen att strula till era planer men Jag skulle inte placerat stora sovrummet där. Blir för långsmalt i öppna delen för min smak. Kanske flytta barnens badrum bredvid kontoret och ert sovrum på andra sidan? Då kan v-rum hamna ungefär där ert sovrum är placerat nu. På så sätt kommer vrum lite på sidan om.
 
Jag står fast vid att jag bara tycker det blir sämre och sämre dessvärre! :wow:

Anledningen till varför jag inte gillar den nya planlösningen är pga att det nu har tillkommit korridorsutrymmen igen, det som vi hade lyckats eliminera :) Och även om det alltid funnits "osynliga" korridorer så har ändå ytan nu blivit mindre pga denna ökning på korridorer.
 
Redigerat:
Jarl Bergström skrev:
Hej!

Snyggt ritat och tack för ditt förslag och synpunkter! Det där påminner endel om vinnaren av en arkitekttävling :) [länk]

Vår tanke har hela tiden varit att medvetet låta kök/vardagsrum dela av huset i två delar för att låta barnen härja fritt i ena änden. Från början inspirerades vi av [länk] och det var därifrån vi fick iden, som vi sedan har skissat vidare på utifrån tomtens förutsättningar. Sen har vi en arkitekt som hjälper oss men det är alltid intressant med fler synvinklar!

Nu har vi dessutom fått ett bra tips att vi ska byta sida på braskaminen för att utsikten ska bli ut mot trädgården/matsalsdelen och inte som det var tidigare, dvs att utsikten var mot köket och entren. Nu kvarstår detaljer kring hur man bästa anpassar och justerar entren och tvättstugan som leder in till garaget för att få in så mycket förvaring som möjligt?

[bild]
Jag gillar den här hättre än de senare förslagen där alla sovrum ligger på rad i ett väderstreck och kök-matplats-vardagsrum ligger på rad i det andra. Det ser mysigare ut att ha vardagsrum och matsal åt lite olika håll som i den här ritningen. Speciellt som ni har tänkt att ha högt i tak, det kommer inte riktigt till sin rätt om sällskapsytorna inte finns på båda sidor.
 
Nu har jag kladdat lite!

Snodde lite utrymme från garaget, inte mycket men ändå lite. Tack vare det så kunde jag göra barnrummen större samt klämma in en relativt stor klk i tvättstugan :) Och ja, jag offrade lite av badrummet men det känns ändå stort i min mening.

Namnlös3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så hade jag nästan gjort såhär för att få lite större kontor, sovrummet är såpass stort att det inte tagit skada av att bli av med den lilla ytan :)

Namnlös4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tillägg 2: har brainstormat med mig själv! Skissar upp åt dig imorgon, gör jag det nu då halshugger frugan mig :p
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Ledsen att strula till era planer men Jag skulle inte placerat stora sovrummet där. Blir för långsmalt i öppna delen för min smak. Kanske flytta barnens badrum bredvid kontoret och ert sovrum på andra sidan? Då kan v-rum hamna ungefär där ert sovrum är placerat nu. På så sätt kommer vrum lite på sidan om.
Nej nej det är bara bra med tips och synpunkter!! :) Vi skissar vidare, men jag tror vi återgår till det första alternativet och ritar runt utefter det.
 
klonk skrev:
Jag gillar den här hättre än de senare förslagen där alla sovrum ligger på rad i ett väderstreck och kök-matplats-vardagsrum ligger på rad i det andra. Det ser mysigare ut att ha vardagsrum och matsal åt lite olika håll som i den här ritningen. Speciellt som ni har tänkt att ha högt i tak, det kommer inte riktigt till sin rätt om sällskapsytorna inte finns på båda sidor.
Hej och tack för dina synpunkter! Jag tror nämligen jag gillar det alternativet bättre jag med, nu gäller det bara att pula till det sista!
 
Jarlsgård skrev:
Nu har jag kladdat lite!

Snodde lite utrymme från garaget, inte mycket men ändå lite. Tack vare det så kunde jag göra barnrummen större samt klämma in en relativt stor klk i tvättstugan :) Och ja, jag offrade lite av badrummet men det känns ändå stort i min mening.

[bild]

Eller så hade jag nästan gjort såhär för att få lite större kontor, sovrummet är såpass stort att det inte tagit skada av att bli av med den lilla ytan :)

[bild]


Tillägg 2: har brainstormat med mig själv! Skissar upp åt dig imorgon, gör jag det nu då halshugger frugan mig :p
Ah stort tack för att du hjälper mig! :)

Dock så tappar vi tillgänglighetskraven i badrummet, det måste gå att komma in och snurra runt med en rullstol, jag tror det måste vara minst 110 cm fritt på ena sidan av toaletten.
 
Det kan nog stämma! Vet ju inte vad måtten är för toaletten riktigt i original utförande så har lite svårt att kunna svara på den frågan, men några 110 vid sidan av tror jag inte :) däremot ska man kunna rita en cirkel på 130cm i mitten som visar att en rullstol ska kunna komma runt.

Kan kolla på det imon (eller om du kollar med din arkitekt källa? :)) så får vi det svart på vitt (=
 
Jarlsgård skrev:
Det kan nog stämma! Vet ju inte vad måtten är för toaletten riktigt i original utförande så har lite svårt att kunna svara på den frågan, men några 110 vid sidan av tror jag inte :) däremot ska man kunna rita en cirkel på 130cm i mitten som visar att en rullstol ska kunna komma runt.

Kan kolla på det imon (eller om du kollar med din arkitekt källa? :)) så får vi det svart på vitt (=
Kravet är att det ska vara 110 cm från vägg till centrum av toalett, och det är precis vad jag har nu :)

Men sen brottas jag av en annan rent visuellt huvudbry som kommer utav att rummens väggar inte går i linje med centrum av huset. Eftersom jag tänkte ha ryggåstak så kommer jag få en liten förskjutning som ni kan se på bilden här, och då har jag tre alternativ.

H0: Gör ingenting, låt det vara, det ser coolt ut! :)
Alt 1: Ändra lutningen på framsidans innertak.
Alt 2: Bygg fram väggen, förstora rummen/alt bygg in förvaring.

55ccd684c035e.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slängde ihop ett alternativ nr 118!

hUTOP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker inte det ser konstigt ut med ryggåstaket.

Och jag gillar nog fortfarande alternativ femtioelva bättre :) barn har ju en tendens till att ränna ut och in och då kan det vara skönt om deras rum är nära entrén :)
 
God morgon! Nu har jag använt alla mina paintkunskaper, så vi får se vad du tycker.

Angående stora toan så står jag fast vid min tidigare idé då jag är helt övertygad om att den inte behöver vara större än så :)


Namnlös4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillägg:

Har nu kollat på reglerna gällande badrum och ja, det är 110cm som du säger. Vad som däremot framgick var att ett badkar klassas som duschplats. Dvs så räknas inte avståndet från badkarets kant till toalettstolens centrum utan det är från vägg till toalettstols centrum som är relevant.

Så det fungerar med den lösningen jag ritat om det skulle vara så :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.