Polos skrev:
2,7 är inget jag personligen skulle ta , brukar bygga alla hus med 2,5 ibland 2,6 .
2,7 har vi bara byggt i riktigt stora hus med stora rum
Hej och tackar för ditt svar!

Verkar vara ovanligt med 2,70 även om av de flesta vill ha det, i alla fall av dem som jag fått svar av :)

Nu har jag också en lite bättre bild av köket.

Som det är ritat hade jag 80 cm mellan diskho och vägg (ovanför diskmaskin) och 80 cm mellan diskhon och spisen. Nu efter breddningen har vi istället 120 cm mellan diskhon och spisen, men då har matsalsdelen fått minskas med 40 cm till 4,8 meter.
K1UeA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Fönstren hade jag satt på 2.10 oavsett takhöjd inne. Dörrhöjden som bestämmer, tycker själv det ser konstigt ut annars både inifrån & utifrån om fönster & dörrar inte livar.
I köket förespråkar jag 2 diskmaskiner :) särskilt med barn i hushållet då det oftast blir minst en maskin per dag. Då behöver man aldrig plocka upp tallrikar, glas å bestick. Då kan du dessutom skippa överskåp ovanför diskhon & få in ett högre fönster där. Är lite roligare att diska om man kan se vad som händer i världen utanför.
 
Ingolainen skrev:
Fönstren hade jag satt på 2.10 oavsett takhöjd inne. Dörrhöjden som bestämmer, tycker själv det ser konstigt ut annars både inifrån & utifrån om fönster & dörrar inte livar.
I köket förespråkar jag 2 diskmaskiner :) särskilt med barn i hushållet då det oftast blir minst en maskin per dag. Då behöver man aldrig plocka upp tallrikar, glas å bestick. Då kan du dessutom skippa överskåp ovanför diskhon & få in ett högre fönster där. Är lite roligare att diska om man kan se vad som händer i världen utanför.
Hej och tack för dina tips!

Det där med fönsterhöjden är det verkligen olika bud på! En kompis som jobbar på götenehus säger att dem "förbjuder" att bygga hus med 2,70 i takhöjd utan att höja fönsterna till 2,40 :)
 
I
Det är nackdelen med att fråga många :) har märkt själv nu under byggtiden att frågar man 10 så kommer det va minst 7 olika svar. Jag själv tycker det ser väldigt konstigt ut när det inte livar. Men såg på götenehus att deras hus ramsås hade dom satt fönster över dörren för att på så vis få det att liva & det såg okej ut men utan fönstret ovanför dörren hade det sett märkligt ut i mitt tycke.
 
Ingolainen skrev:
Fönstren hade jag satt på 2.10 oavsett takhöjd inne. Dörrhöjden som bestämmer, tycker själv det ser konstigt ut annars både inifrån & utifrån om fönster & dörrar inte livar.
I köket förespråkar jag 2 diskmaskiner :) särskilt med barn i hushållet då det oftast blir minst en maskin per dag. Då behöver man aldrig plocka upp tallrikar, glas å bestick. Då kan du dessutom skippa överskåp ovanför diskhon & få in ett högre fönster där. Är lite roligare att diska om man kan se vad som händer i världen utanför.
2 diskmaskiner och ändock måste du diska ?
 
  • Gilla
Solute1
  • Laddar…
I
Kör varken nappflaskor, stekpannor å kastruller i diskmaskin så lite disk kommer man aldrig ifrån. Största vinsten som jag ser det är å slippa plocka upp tallrikar å glas i skåp.
 
Tvärt emot vad andra rekommenderar menar jag att små rum kan ha lägre takhöjd utan att verka trånga. Rummets proportioner avgör. Detta är vedertaget.

Låt det inte bli för mycket vägg mellan överkant fönster och undertak. Ta en inre elevation och kolla proportionerna.

Rumsligt är den öppna delen lite oprecis. Burspråket köket, vardagsrummet etc ligger inte så uppstyrt i förhållande till varandra men inte heller löst flytande så att man bara får glimtar till den andra delen.

Jag tycker entréytan ser för stor ut.Fundera på att dra upp väggen mellan entré och kök hela vägen.
 
Angående fönster som livar i ovankant med dörrar: det är ju inte givet att dörrar måste vara 2100 höga. Fönsterdörrar finns i många fabrikat även som standard upp till 2400 och ibland t.o.m. 2500 i höjd. Vad gäller ytterdörrar kan man ju antingen skaffa en extra hög dörr eller billigare/enklare: lägg till ett överljus över ytterdörren för att komma upp i höjd till tex 2400-2500 totalt.
 
Angående rumshöjder: jag har bott i 2 st lägenheter m drygt 2,70 i takhöjd, båda byggde tidigt 40-tal. Jag tycker att det är en trevlig höjd som känns riktigt generös. Jag tyckte att höjden kändes bra även i det minsta rummet (ca 3 x 3 m). 2,70-takhöjden gjorde också att vi i köket fick in en förvaringsvägg med 3 st 900-skåp ovanpå varandra. Nu bor jag i stället i en lägenhet med 3,20 i takhöjd och det är inte så dumt det heller... Om man bygger nytt och kan klara merkostnaden för högre takhöjd än 2,40-2,50 skulle jag rekommendera det i alla lägen.
 
...sen håller jag med tidigare kommentar om att mindre rum kan fungera bra även med låg takhöjd. Det är också lite beroende på fönstersättningen, om man har ett horisontalt fönster eller allra helst ett brett fönsterparti ner till golv eller tex dubbel fönsterdörr blir fokus mer på utsikten/trädgården utanför än på takhöjden om ni förstår vad jag menar.
 
I det stora hela är planlösningen bra som den är, du har tänkt till och det märks. Men nu när du gör finliret, så kan du omöjligtvis ta till dig 10 arkitekters åsikter. Du kanske har hört talas om uttrycket fler kockar.
Gör istället så att du kontaktar en arkitekt och ber att få konsultera denne i några timmar. Det kostar en slant, men vill du ha finliret så är det värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.