Bara en snabb fråga angående takhöjd. Finns det nackdelar (förutom kostnadsmässigt) att köra på 2,70 i smårummen och ryggåstak i de öppna ytorna eller blir det för mycket anser ni? Kan det bli för mycket, eller blir det först för mycket när man höjer upp mot 3 eller 4 meter?
 
  • Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Vår arkitekt tyckte att mervärdet var ganska litet i och med att det i stort sett bara var de mindre rummen som får högre takhöjd, men att det skulle se lite bättre ut utifrån.

Om det inte handlade om en ökad kostnad hade han dock höjt vägglivet till 2,70 men som det är nu inte. Han menade på att det aldrig kunde vara negativt men att det var upp till oss, vilket inte gjorde det lättare :=)

Hur hade ni gjort?
 
Hemmakatten
Ett litet rum ser och upplevs större med högre takhöjd och det kan vara nog så viktigt för trivseln. Att takhöjden blir högre är enbart positivt. Estetiskt vinner huset med en högre takhöjd,
 
Jag tycker att lite högre takhöjd verkar vara en bra idé i barnrummen, de är väl inte jättestora så det är väl schysst med lite större luftvolym när de stänger in sig som tonåringar. Borde bli mindre hett på sommaren med, värmen stiger ju uppåt.
Och lite högre takhöjd ger dem friheten att välja mellan vanlig säng och loftsäng, utan att det senare innebär att de slår huvudet i taket varje morgon.
 
Tänk på att hänga dörrarna år rätt håll. Ex sovrumsdörrarna, när de öppnas 90 grader inåt rummet bör de ställas mot väggen, inte så att de öppnas fritt in i rummet.

Edit: Hade för bråttom. Ser att du fixat till det på de senaste skisserna.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Ett litet rum ser och upplevs större med högre takhöjd och det kan vara nog så viktigt för trivseln. Att takhöjden blir högre är enbart positivt. Estetiskt vinner huset med en högre takhöjd,
Tack för hjälpen!
 
klonk skrev:
Jag tycker att lite högre takhöjd verkar vara en bra idé i barnrummen, de är väl inte jättestora så det är väl schysst med lite större luftvolym när de stänger in sig som tonåringar. Borde bli mindre hett på sommaren med, värmen stiger ju uppåt.
Och lite högre takhöjd ger dem friheten att välja mellan vanlig säng och loftsäng, utan att det senare innebär att de slår huvudet i taket varje morgon.
Bra tips! Tackar!
 
Thordh skrev:
Tänk på att hänga dörrarna år rätt håll. Ex sovrumsdörrarna, när de öppnas 90 grader inåt rummet bör de ställas mot väggen, inte så att de öppnas fritt in i rummet.

Edit: Hade för bråttom. Ser att du fixat till det på de senaste skisserna.
Tackar! Här är senaste ritningen.
d8pUM.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och här kommer lite bilder innifrån huset :) (dock med 2,50 i väggliv)

VGEpA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O9XLp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir bättre och bättre det här :)

Jag skulle dock funderat en gång till vad gäller placering av dörren till uteplatsen. Låt oss säga att det är fint väder och du ska ut och grilla som de flesta svennebanan, då skulle jag helst slippa saxa runt matbord och stolar med grejer från köket när det ska bäras matvaror och porslin. En utgång direkt bredvid köket skulle jag värdera högt i det läget.

Fördelen att den är där den är är ju att det är tak över dörren så man kan vädra även under svensk sommar :)
 
Tackar!

Dock så har jag fortfarande huvudbry angående tak- och fönsterhöjd.

2,70 eller 2,50... Det blir ju endel fönster som åker med upp då, närmare bestämt 12 st.. Kommer det betala sig? Som sagt har vi inte höjningen på fastpris utan det blir mot verklig kostnad, men kanske runt 25 kkr?

Hur hade ni gjort?
 
Jag skulle alltid ångra lägre takhöjd. Vi har 2.60 i vårt gamla hus och skulle inte gärna bytt mot lägre...
 
Riggen skrev:
Jag skulle alltid ångra lägre takhöjd. Vi har 2.60 i vårt gamla hus och skulle inte gärna bytt mot lägre...
Aha!

Om man har 2,50 så sätter man vanligtvis fönstrerna upp till 210, och om man har 2,70 så åker fönstrerna upp till 2,40 om man ska följa standarderna. Hur är det med 2,60?
 
En annan fråga!
Vi skissar på iden att bredda köket och ta plats från matsalsdelen, se skissen nedan. Vilket alternativ är bäst? Att behålla nuvarande storlek eller att ta plats från matsalsdelen för att göra köket lite större?

Visa bilaga 152693
 
40cmmärks inte, klart bra ide
 
Jarl Bergström skrev:
Aha!

Om man har 2,50 så sätter man vanligtvis fönstrerna upp till 210, och om man har 2,70 så åker fönstrerna upp till 2,40 om man ska följa standarderna. Hur är det med 2,60?
2,7 är inget jag personligen skulle ta , brukar bygga alla hus med 2,5 ibland 2,6 .
2,7 har vi bara byggt i riktigt stora hus med stora rum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.