Tycker det ser bra ut nu igen! Har dock som vanligt mina små synpunkter. Första är att jag hade bytt plats på klk och toan, blir lite kortare att gå ifall att den andra toan är upptagen. Sen hade jag tagit dörren i det övre rummet och satt så den mot ytterväggen, detta för att skapa ett gatt mellan dörrarna ifall att man skulle vilja ha en byrå mitt emot sängen :)

Och sist så hade jag flyttat toastolen i stora badrummet och satt denna mot ytterväggen istället för att få in ett duschhörn också. Kan vara rätt gött med en dusch även där och slippa stå i badkaret och duscha.
 
Något som irriterat mig i både hus och lägenheter jag bott i är att jag varit tvungen att gå ut i farstun/hallen, där man ju kommer in med smutsiga skodon, för att komma till toaletten. På så sätt så släpar man ju med sig grus och smuts i hela hemmet helt i onödan. Skulle jag idag bygga om/nytt så skulle farstun absolut ha en "skodel" ett eller ett halvt trappsteg lägre än resten av farstun/hallen. Och som man endast behöver beträda just när man skall ut ur eller in i sitt hus. Inte varje gång man är nödig.
 
Jonatan79 skrev:
Testa att flytta väggen i hallen åt höger så tvättstugan & badrum blir större? Alt 1 sovrumsdelen känns ljusår bättre än nr 2! Trevlig helg dröm om planlösningar :)
Hej och tack för tipset!

Men tror du det gör någon egentlig skillnad i tvättstugan och badrummet, för dom blir ju bara längre, gör det någon nytta? I hallen är det oftast flera människor samtidigt så där tänker jag att man behöver ytan lite bättre?
 
Jarlsgård skrev:
Tycker det ser bra ut nu igen! Har dock som vanligt mina små synpunkter. Första är att jag hade bytt plats på klk och toan, blir lite kortare att gå ifall att den andra toan är upptagen. Sen hade jag tagit dörren i det övre rummet och satt så den mot ytterväggen, detta för att skapa ett gatt mellan dörrarna ifall att man skulle vilja ha en byrå mitt emot sängen :)

Och sist så hade jag flyttat toastolen i stora badrummet och satt denna mot ytterväggen istället för att få in ett duschhörn också. Kan vara rätt gött med en dusch även där och slippa stå i badkaret och duscha.
Tack för dina tips och synpunkter igen!

Jag ska ta med mig detta och diskutera med arkitekten och byggaren. Eftersom vi gärna har vägghängda toaletter så kommer väggen borta vid sovrummet ta mera plats. Vet du hur mycket? Jag gillar iden och ska rådfråga!

Nu det senaste har vi även flyttat väggen mot det stora badrummet för att göra tvättstugan lite större och badrummet lite mindre. På den senaste ritningen var badrummet 2,4 m och nu 2,2. Går det fortfarande in en dusch i hörnan då eller kan det bli för trångt?
 
Själv föredrar jag större badrum och tvättstuga, där spenderar man ljusår mer tid än i en hall. Eller brukar ni hänga ofta och länge i hallen i er släkt ;)?
 
Med tanke på att en duschväggar i standardmått brukar vara 90x90cm så är det då 130cm till godo, ett standardbadkar brukar ha måtten 70x160 så vid den smalaste punkten om man tänker att ni sätter in runda duschväggar blir där 60cm, ett mått som i min värld är fullt tillräckligt :) Det blir ju bara bredare och bredare och vid mitten av badet så påverkar duschkabinen utrymmet minimalt, inte mer än vad en kommod mitt emot hade gjort :)

Förstod dock inte din första frågeställning, ritar upp snabbt hur jag menar för att reda ut eventuella frågetecken :)

hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten är alltså exakt de samma, bara att rummen byter plats och att dörren för klädkammaren flyttas mot ytterväggen istället för att skapa utrymme mellan de 2 dörrarna, för att tex kunna ställa en byrå där om man så skulle vilja
 
Hej!

Tackar igen!

Nu har jag uppdaterat och snyggat till ritningen! Jag håller inne lite på duschhörnan i stora badrummet, får se vad arkitekten tycker! Sen har jag även gjort entren något mindre och badrum/tvättstuga större.

Nu har även köksritningen kommit, tar gärna emot tips och förbättringar även där!

31DQK.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G4d8q.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min första tanke över köket är att jag tycker spis och diskho är påtok för tätt inpå varandra. Visst finns köksön bakom men jag hade inte velat vrida mig 180 grader varje gång för att få tag på saker. Hade hellre haft ett skåp i 45 grader i hörnet där jag haft spisen och flyttat diskmaskin och diskho.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå: Diskmaskin
Grön: Diskho
Röd: spis.
 
Snyggt! Jag ska ta med mig det förslaget.

Sen tyckte arkitekten att det var bättre att vända på den bortre dörren för att istället för som vi hade det få plats med en byrå bakom dörren, kolla nedan å ser du. Sen var det också frågor kring om man ändå inte skulle byta tillbaka och ha badrummet uppe i hörnet för att kunna öppna dörren utåt istället som är bättre ur tätskiktssynpunkt. Vad tror ni?

cXJd4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltid öppna badrumsdörr utåt eller med tillräckligt hög tröskel och skjutdörr. Jag skulle breddat klädkammaren och satt in ett litet fönster på någon av väggarna (det vid master bedroom) och minska kontorets bredd något, detaljer som gör skillnad gissar jag.
 
Jonatan79 skrev:
Alltid öppna badrumsdörr utåt eller med tillräckligt hög tröskel och skjutdörr. Jag skulle breddat klädkammaren och satt in ett litet fönster på någon av väggarna (det vid master bedroom) och minska kontorets bredd något, detaljer som gör skillnad gissar jag.
Ja med det i bakhuvudet är det kanske bättre att sätta tillbaka badrummet där det stod och ändå få plats med en byrå eller liknande bakom dörren istället,

Kontorets bredd vill vi nog spara lite på om det kan tänkas bli ett framtida sovrum. Däremot så är ju faktiskt lill-toan väldigt stor att det kanske går att minska den på djupet och bygga in duschen och förstora klädkammaren där bak.

PVWtn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser lite bättre ut ja! Problemet i stort är ju att de flesta rum (utom i den öppna delen) är långsmala och blir då svårare att planera/möblera :(
 
skjutdörrar tycker jag är en brilliant idé! både till toa och klk :) och du kan absolut minska toan lite på bredden, svärföräldrarna har duschrum i sitt relativt nybyggda hus (2006) och där är det inte bredare än 1.2m men det känns inte som några problem.

Vill man dessutom ha relativt djupa hyllor eller liknande i klk så kan det vara gött med lite svängrum :)

Har man dessutom skjutdörrar så finns det ju utrymme för att ha krokar även om man har dörren mot ytterväggen :)
 
hm jag måste säga att det ser lite roligare ut med spisen i hörnet!
x1V15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och ännu roligare ( i min lilla värld) med inbyggda vitvaror ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.