Ja det var lika nice tyckte jag! Men nu så har vi gjort rummen lite djupare för att få in mer förvaring, så nu blir taket rakt ändå, även om det funkade lika dant innan, tyckte nästan det var coolare då :)

Y5A66.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mmmm, kanske räcker att ha ett uppfällbart eller liknande klädstreck inomhus (hänga på vinter) om du förstår vilket jag menar. En fin klädvinda ute på sommaren är underbart. Det mesta går ju i tumlaren annars.
 
Jonatan79 skrev:
Mmmm, kanske räcker att ha ett uppfällbart eller liknande klädstreck inomhus (hänga på vinter) om du förstår vilket jag menar. En fin klädvinda ute på sommaren är underbart. Det mesta går ju i tumlaren annars.
Ja det är svårt att planera rum, för överallt vill man bara ha större och större :) Men som du säger funkar ju uppfällbara klädstreck väldigt bra, det har vi i lägenheten.
 
Sen tänkte jag höra med arkitekterna här vad ni anser om takhöjden/ryggåstaket? Just nu ligger den på 21,8 grader och det ger 4,5 meter till nock. Är det tillräckligt eller lite väl snålt? Eller kanske tom FÖR högt? I övrigt är takhöjden 2,70 i hela huset.
BB9m4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takhöjd mycket bra/tillräcklig. Lutning normal, om ni tycker det ser bra utvändigt så är det ju bra helt enkelt :)
 
Jonatan79 skrev:
Takhöjd mycket bra/tillräcklig. Lutning normal, om ni tycker det ser bra utvändigt så är det ju bra helt enkelt :)
Tackar!!

Sen är ju frågan om köket är tillräckligt stort för resten av huset eller om det behöver breddas. Just nu är det 4x3 meter plus köksön. Själva köket ligger hos en köksritare så det här är bara en skiss som jag hittade i sketchup för att få känsla över storleken.
76I2y.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lär räcka bra med arbetsytor och förvaring speciellt när ni löser hörndelen.
 
Jonatan79 skrev:
Det lär räcka bra med arbetsytor och förvaring speciellt när ni löser hörndelen.
Tackar!!
 
Mainstream skrev:
H0. Jag har det likadant hos mig i en del, det ser hur bra ut som helst! Kommer säkert någon bild i min projekt-tråd så småningom.
Aha, du menar "huset i huset" med passagen genom matdelen? Nja den var nog ingen personlig favorit, men det var det jag kom på allra först :)
 
Jag måste verkligen säga att Google sketchup levererar långt över mina förväntningar! Kan varmt rekommenderas!

Nu till en ny fråga som gäller ryggåstaket. Ska jag satsa på nockbalk och behålla takvinkeln utanpå eller satsa på en saxtakstol och höja takvinkeln utanför ca 10 grader?


K8pZk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tydligt exempel på rutat papper skadad....ungefär som att sy sina egna kläder...laga sina egna tänder...

Vad är det som gör att människor tror att de bara för att de kan köra ett antal program på en dator tror att de kan förstå hur ett hus ska se ut??????????

1.Ett hus designas så att det fungerar inne ute och med alla praktiska krav...

2.Venustas utillitas o firmitas....är det som styr arkitektur och det krävs talang,lyhördhet,kunskap dvs åratal av utbildning

3.Det underlättar om Arkitektur baseras på tidigare kända tekniska material lösningar o vetenskap

kontakta en utbildad arkitekt och lägg fram dina livsdata och dina önskemål försök inte som amatör detaljlösa ett hus..
 
byggarätt skrev:
Ett tydligt exempel på rutat papper skadad....ungefär som att sy sina egna kläder...laga sina egna tänder...

Vad är det som gör att människor tror att de bara för att de kan köra ett antal program på en dator tror att de kan förstå hur ett hus ska se ut??????????

1.Ett hus designas så att det fungerar inne ute och med alla praktiska krav...

2.Venustas utillitas o firmitas....är det som styr arkitektur och det krävs talang,lyhördhet,kunskap dvs åratal av utbildning

3.Det underlättar om Arkitektur baseras på tidigare kända tekniska material lösningar o vetenskap

kontakta en utbildad arkitekt och lägg fram dina livsdata och dina önskemål försök inte som amatör detaljlösa ett hus..
Hade du läst igenom så hade du sett att han har kontakt med en arkitekt. Sen är det väl inget fel i att vilja pilla och pula för att hitta en lösning som känns rätt så rätt för en själv och sedan låta en arkitekt fixa finliret?

Om du lämnar en skiss/idé som underlag till en arkitekt så underlättar du för båda parterna, arkitekten kan lättare se vad du har för vision och få fram ett bra förslag snabbare utan att få det muntligt/skissat på papper och gissa sig fram.
 
Redigerat:
byggarätt skrev:
Ett tydligt exempel på rutat papper skadad....ungefär som att sy sina egna kläder...laga sina egna tänder...

Vad är det som gör att människor tror att de bara för att de kan köra ett antal program på en dator tror att de kan förstå hur ett hus ska se ut??????????

1.Ett hus designas så att det fungerar inne ute och med alla praktiska krav...

2.Venustas utillitas o firmitas....är det som styr arkitektur och det krävs talang,lyhördhet,kunskap dvs åratal av utbildning

3.Det underlättar om Arkitektur baseras på tidigare kända tekniska material lösningar o vetenskap

kontakta en utbildad arkitekt och lägg fram dina livsdata och dina önskemål försök inte som amatör detaljlösa ett hus..
Det här förslaget är ju framtaget tillsammans med en arkitekt som är kompis till mig?

Nu har jag även haft möte med en oberoende husarkitekt som gett syna synpunkter. I det stora hela tyckte han att det var ett jättebra hus utifrån tomtens förutsättningar och våra önskemål, han skulle absolut inte skämmas för att låta oss bygga det :)

Dock hade han en del synpunkter som ni kan se nedan. Förutom de som jag sammanfattat där tyckte han att vi skulle höja takvinkeln till 27 grader (nuvarande 22) och såg gärna att vi hade 5 meter till nock. Sen har vi justerat fönsterhöjd och annat men det syns inte på planritningen.

298Tu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen!

Nu har jag uppdaterat ritningen efter arkitektens förslag. Jag var även hos en pensionerad husritare som hade samma åsikt som arkitekten.

Sen gjorde jag ett eget alternativ där man gömmer dörrarna lite snyggt, vad tycker ni om det?

hlZrs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa att flytta väggen i hallen åt höger så tvättstugan & badrum blir större? Alt 1 sovrumsdelen känns ljusår bättre än nr 2! Trevlig helg dröm om planlösningar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.