Rent estetiskt så hade jag satt de i mitten av själva burspråket. Tror det sett knasigt ut annars. Ett annat alternativ är att ha 3st i bredd och på såvis både belysa köksön och få till det estetiska :)
 
Jarlsgård skrev:
Rent estetiskt så hade jag satt de i mitten av själva burspråket. Tror det sett knasigt ut annars. Ett annat alternativ är att ha 3st i bredd och på såvis både belysa köksön och få till det estetiska :)
Ja sett utifrån är det klart läckrare!

Nu testade jag att centrera takfönstrerna mot vardagsrumsdelen. Inte det mest symmetriska jag har sett urifrån men väl inne i huset kan det fungera? Eller vad tror ni?

SB9Ce.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

zPsYH.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ligger väderstrecken?
 
Jarlsgård skrev:
Hur ligger väderstrecken?
Ingången är mot väst/sydväst så antingen kan takfönstrerna placeras på den västra (enligt bild) eller på den östra sidan.
 
Hur många trådar har du skapat?

Med vänlig hälsning, fremax
 
Då hade jag nog faktiskt satt takfönsterna i vardagsrummet istället. 2 st lite längre fönster centrerat.
 
fremax skrev:
Hur många trådar har du skapat?

Med vänlig hälsning, fremax
Hej!

En för köket, en för själva planlösningen och en som går igenom den allmänna arkitekturen. Tar dem andra delarna efter hand :)
 
Jarlsgård skrev:
Då hade jag nog faktiskt satt takfönsterna i vardagsrummet istället. 2 st lite längre fönster centrerat.
Hej!

Det var precis vad våran arkitekt föreslog också. Han menade på att det var större "risk" för solkäglor mot vardagsrumsdelen som det var nu, samt att han tyckte det var trevligare med morgonsol än mitt-på-dagen-sol, och att vi därför skulle sätta takfönstrerna i vardagsrummet, precis som du sa! Tackar igen för dina synpunkter!
 
Det jag inte riktigt gillar med huset är att kök/vardagsrum blir genomgång för alla andra rum. Sen tycker jag att det vore trevligt om just kök/vardagsrum fick utsikt åt alla tre håll. Oundvikligen blir resten då en korridor men då är även badrum/tvättstuga mer avskilda från köket och alla som sitter i vardagsrummet slipper då ha stenkoll på vem som använder badrummet när.

T.ex så här, har inte tänkt så mycket på måtten alls. Untitled.jpg
 
  • Gilla
Marcus Persson och 1 till
  • Laddar…
Apollonia skrev:
Det jag inte riktigt gillar med huset är att kök/vardagsrum blir genomgång för alla andra rum. Sen tycker jag att det vore trevligt om just kök/vardagsrum fick utsikt åt alla tre håll. Oundvikligen blir resten då en korridor men då är även badrum/tvättstuga mer avskilda från köket och alla som sitter i vardagsrummet slipper då ha stenkoll på vem som använder badrummet när.

T.ex så här, har inte tänkt så mycket på måtten alls. [bild]
Hej!

Snyggt ritat och tack för ditt förslag och synpunkter! Det där påminner endel om vinnaren av en arkitekttävling :) https://www.arkitekt.se/wp-content/uploads/2015/03/MELLAN-HIMMEL-OCH-VATTEN.pdf

Vår tanke har hela tiden varit att medvetet låta kök/vardagsrum dela av huset i två delar för att låta barnen härja fritt i ena änden. Från början inspirerades vi av http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/ocean-living/milton/ och det var därifrån vi fick iden, som vi sedan har skissat vidare på utifrån tomtens förutsättningar. Sen har vi en arkitekt som hjälper oss men det är alltid intressant med fler synvinklar!

Nu har vi dessutom fått ett bra tips att vi ska byta sida på braskaminen för att utsikten ska bli ut mot trädgården/matsalsdelen och inte som det var tidigare, dvs att utsikten var mot köket och entren. Nu kvarstår detaljer kring hur man bästa anpassar och justerar entren och tvättstugan som leder in till garaget för att få in så mycket förvaring som möjligt?

k3ZjR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hm, eller det här kanske är en bättre lösning generellt? :/

dUs50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar likna nåt bra nu :) Lite för stora ytor i sovrum kanske? Är hela "mittenväggen" bärande?
 
Jonatan79 skrev:
Börjar likna nåt bra nu :) Lite för stora ytor i sovrum kanske? Är hela "mittenväggen" bärande?
Hej!

Nej det är bara själva stommen som är bärande, är det tänkt :)

Vilket förslag tror du är bäst? Det senaste, eller det som jag länkade precis ovan? :) Ingången är mot nordväst och jag har grannar i norr och öst.
 
Jag tycker Appolonias är bäst om man justerar sovrumsdelarna. Annars sista förslaget om det går att dra ihop sovrummet & integrera klädkammaren på något sätt så att v-rumsdelen blir större kanske?
 
Jonatan79 skrev:
Jag tycker Appolonias är bäst om man justerar sovrumsdelarna. Annars sista förslaget om det går att dra ihop sovrummet & integrera klädkammaren på något sätt så att v-rumsdelen blir större kanske?
Ja det var ett jättebra förslag, men vi försöker hitta en lösning där ungarna kan härja fritt i ena delen av huset och där båda "parter" har tillgång till köket utan att behöva röra sig hos "de andra" :)

Nu har jag snyggat till ritningen lite och förstorat vardagsrummet, och klämt in mera förvaring!

KRcUV.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.