tommib skrev:
Mycket bra förslag från Jarlsgård! Med en sådan lösning kan du minska ner de rena kommunikationsytorna och bygga ihop kök och vardagsrum i större utsträckning. Sen ska man visserligen passa sig för det också, det är inte för inte som öppen planlösning går under namnet skilsmässoplanlösning (åtminstone i min bekantskapskrets). Skippa uterummet och bygg ett till rum där istället samt ersätt stora sovrummet med två barnrum i vinkel. Du kan egentligen också flytta den delen som är utanför barnrummen mot garaget så att barnen får ett eget vardagsrum (som kan konverteras till ytterligare ett barnrum vb). Vardagsrummet blir då direkt i anslutning till matplatsen.
Tackar för bra förslag!

Jag gillar iden att flytta barndelen. Är det ungefär såhär ni tänker er eller ska vardagsrummet fortfarande gå genom huset?
http://snag.gy/jRNdH.jpg
 
tommib
Nästan. Byt plats på ena sovrummet och allrummet i barndelen och flytta stora sovrummet till vardagsrumsdelen och kontoret till där klädkammaren är. Du får fortfarande separation mellan delarna och har möjlighet att göra om barnens allrum till ett extra sovrum eller använda det som gästrum eftersom det inte blir ett genomgångsrum.

Klädkammare är jag allergisk mot, de tar extremt mycket plats till i stort sett ingen nytta och de blir bara fulla med skräp. Bättre då att ha en vägg med skjutdörrsgarderober i sovrummet så kan kommunikationsytan delas.

Jag skulle också skippa det där indragna hörnet. Bygg huset som en fyrkantig låda. Det kanske är trist men det är effektivt. Uterummet kan du alltid bygga senare som en attefallstillbyggnad som då bara kräver bygganmälan....
 
Jag förstod inte riktigt hur du menade med att byta plats på ena barnrummet och allrummet? Då måste man ju gå igenom ett av barnrummen för att komma till allrummet?

Men hur som helst så roterade jag runt lite och hamnade i denna slutsats och jag måste säga att detta var flera gånger bättre än mitt första förslag,. Nu blir det inte längre ett "hus" i huset och man slipper spring fram och tillbaka genom matsalen för att komma till det andra "huset" (barndelen)

Nu är jag väldigt nöjd, MEN har ni ändå förbättringsförslag så tas det tacksamt emot!

http://snag.gy/OjNKE.jpg
 
Tycker det ser ljusår mycket bättre ut :)

Dock hade jag bytt plats på toan och tvätten. Dels för att det är närmare från barnrummen, dels för att man ska slippa gå igenom hallen när du ska på toa (och dra med eventuell skit) och dels för att man kan gå från hallen rakt ut i garaget utan att behöva ta av sig skorna, eller om man bara ska hämta något så slipper man gå på parketten.

I övrigt tycker jag det ser bra och inbjudande ut! :)
 
tommib
Håller med, ser väldigt mycket bättre ut. Som jag har sagt hela tiden, byt plats på tvätt/passage och badrum. Det blir mycket bättre.

Vad jag menade var att du skulle ta enheten Sov3/Allrum och rotera 90 grader moturs. På så sätt hamnar barnrummets långsida mot ytterväggen och allrummet hamnar innanför. Flytta sedan väggen mot vardagsrummet åt höger så får allrummet en L-form där den delen som är mot ytterväggen kan bli ytterligare ett rum i framtiden. För att få plats med detta kan du krympa kontoret och WCn. Jag skulle också överväga att byta plats på lilla badrummet och kontoret såtillvida att lilla badrummet hamnar mot yttervägg och får kontoret på sin vänstra sida. Då kan du öppna dörrarna inåt i alla rum.
 
Tusen tack för hjälpen av er!

Jag håller lite på att rotera badrummet och tvättstugan men det lutar väl åt att det kommer!

Angående kontoret/toan så testade jag som tmmib sa, blir det här bättre?
http://snag.gy/wZm3W.jpg
 
tommib
I mitt tycke är det avsevärt mycket bättre. Kolla lite på dörrarna bara så att du kan öppna alla utan att slå i varandra.
 
Tycker det blev bättre också! Enda egentligen (nu är han igång igen :)) är att jag gjort så att kontorsdörren varit mittemot sovrumsdörren. Då går du en stor väggyta vid matsalen där du kan ha en stor tavla och någon skänk.

Tvätt / bad vet du ju redan om. De dörrarna får inte lov att öppnas inåt har jag för mig, om inte annat så är det bättre att ha de utåt samt ha en liten tröskel för att ha något sorts skydd mot eventuella olyckor :) i stora badrummet hade du med lite ommöblering kunnat få in en dusch också utan problem.

Det jag gillar mest med nuvarande planlösningen är att du faktiskt från både kök, vardagsrum och matplats kan se kaminen!
 
Ja nu känns det väldans mycket bättre. Nu har jag även snyggat upp ritningen lite granna och jag kommer nog rotera tvättstuga och stora toan rätt snart. Däremot blir det nog väl tight att ha kontorsdörren vänd mot stora sovrummet, även om det hade varit fint med en tavla mot den väggen.

pm4BW.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • koMbg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä det är sant! Men I sådana fall hade jag nog dragit ner väggen till toaletten lite längre och gjort toaletten aningen större samt att du fått bort lite döutrymme (läs korridor).
 
tommib
Nja, man får visserligen bort korridor på det sättet men förlorar möjligheten att öppna toadörren mot en vägg. Den kommer då istället öppnas mot stora sovrummet, vilket lär vara irriterande på natten....

Tavla går väl att ha ovanför kontorsdörren om du ska ha öppet till nock.

Jag skulle inte ta bort klinkersen i groventren/tvättstugan, det är bra att ha där. Samma gäller hallen. Men det är kanske bara ett ritningsfel. Groventren överlag skulle jag betrakta som ett våtutrymme och installera korrekt tätskikt på åtminstone golv. Se till att ha en golvbrunn som du kan raka ner all smuts i så börjar du närma dig mitt drömhus (förutom att det saknas en våning :))
 
Mja på sätt och vis! Men i med att han har ritat inredningen på toan på väggen mot sovrummet så kommer ju dörren öppnas mot kontoret. Och så han kan göra toan vid hallen efter handikappkraven så räcker det med en 70 dörr där. Så även om han gör toan större så kvarstår lite vägg/korridor så dörren kommer inte vara ivägen :)
 
tommib
Aha, jag trodde du menade att toaväggen skulle flyttas fram i liv med kontorsväggen. Jag tycker nog i och för sig att det ser ut som att dörren precis får plats som det är ritat nu, jag skulle inte vilja att den öppnades förbi hörnet. Håller helt med om 70-dörr dock. Man får se till att ha ett fristående badkar bara så att KA inte gnäller om duschmöjlighet....
 
Kan vara som du säger! Vet ju inte exakta mått så det är lite svårt att avgöra av bilden :) men att ha väggen mot kontoret exakt 70 hade varit perfekt. Hade nog gett toan några extra cm tror jag, finns lite utrymme till att ta av tror jag. Men det är något TS får svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.