tommib
Jo, det är nästan ännu bättre.
Men byt plats på tvättstugan och badrummet någon gång då....

Som ytterligare krydda kan du ju vid platsbyte ha en kristallkrona i taket i badrummet, det ser säkert rätt fräckt ut om du har öppet till nock där också :)
 
En riktigt bra lösning!

Enda där egentligen är ju att du kunnat spara in utrymme på stora sovrummet. Om man går efter det angivna måttet (4200mm) så är det rummet otroligt stort? Kanske kunnat kapa det lite på längden. Toan behåller samma mått, korridoren blir lite mindre, sovrummet blir inte för litet och totalkostnaden blir lägre :)
 
Jarl Bergström skrev:
Hmm, det här borde funka också?? Blir inte det ännu renare?

[länk]
Ja, det blev ju bra! Du skulle kunna göra bardrummet ytterliggare något längre så att du får plats med dubbelhandfat eller skåp eller något annat kul. Duschen skulle kunna sträcka sig över hela kortväggen så att den blir lyxigt stor i jämförelse med ett vanligt duschhörn - nu har du ju en annan yttervägg att sätta in ett (högt) fönster om du vill ha dagsljus i badrummet.
 
Breddade entren och flyttade hela köket och matplatsen åt höger så att vardagsrummet hamnade i linje med köket, och vips försvann även korridoren!

Dock uppstod en tanke nu när jag även bytt plats på stora badrummet och tvättstugan.. Nu är öppnas både det lilla badrummet och det stora ut mot vardagsrumsdelen. Det kanske inte är så farligt?

55c872014659f.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antingen så kan du köra på privat toalett (alltså den lilla) så man går in från stora sovrummet. Annars kanske ett alternativ vara att sätta inredningen på andra sidan och ha dörren bredvid sovrumsdörren, fast att den öppnar mot matplatsen. På så sätt så kommer den aldrig vara ivägen för sovrumsdörren. Det vill säga om man nu skulle irritera sig på placeringen av dörren som är nu, vilket jag inte tror man hade gjort.
 
När vi byggde till huset med fyra sovrum, så var en av prioriteringarna att få till en klädkammare till varje rum, för att SLIPPA skjutdörrsgarderober - tänk så olika man kan tycka om saker och ting. Jag älskar verkligen det där utrymmet, där jag kan slinka in, tända lampan och botanisera lite utan att behöva väcka maken.
 
D
Spontant tycker jag det ser ut som väldigt lite förvaring. Ta de små rummen till exempel. En lite gaderob, ingen uppenbar plats där det passar med en vettig byrå. Köket, väldigt få skåp. osv.
 
  • Gilla
Fortissima
  • Laddar…
DennisLarsson skrev:
Spontant tycker jag det ser ut som väldigt lite förvaring. Ta de små rummen till exempel. En lite gaderob, ingen uppenbar plats där det passar med en vettig byrå. Köket, väldigt få skåp. osv.
Jag håller med om att det är lite dåligt med förvaring i smårummen, men när jag kikar runt på olika hus verkar det vara standard med en lite garderob och inget annat. Tyvärr har vi inte lyckats få in riktiga klädkammare där.

I köket däremot har vi rätt så gott om skåpsplatser, men det syns dåligt på översiktsbilden. Obs, detta är bara tagit från google sketchup och inte den riktiga köksritningen.

55c883c4ede35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Man prioriterar olika, och hade jag obegränsat med plats skulle jag gärna ha klädkammare till varje rum. Men i TS fall där ytterdimensionerna på huset är ganska fastställda och begränsade skulle jag välja bort det till förmån för mer plats i allmänhet. Det är helt enkelt yta som kommer långt ner på priolistan.

Angående förvaring så är det rätt lite ja, men det är ett stort garage där man kan förvara en hel del saker.
 
Tack för era synpunkter!

Vad anser ni om att båda toaletterna har öppningen rakt ut mot gemensamhetsutrymmerna? Är det ett stort ner på det eller är det det bästa man kan göra utifrån förutsättningarna?
Om man plockar tillbaka korridoren som vi hade tidigare så försvinner det snabbt yta :/
 
Enda sättet rakt upp å ner som jag kunnat se en klädkammare skulle vara mellan köket och hallen. Om man minskat bredden lite i båda rummen så hade man kunnat få in en rätt så rymlig klädkammare.

Hur är det med stora badrummet, är det krav på badkar från er?
 
Jarlsgård skrev:
Enda sättet rakt upp å ner som jag kunnat se en klädkammare skulle vara mellan köket och hallen. Om man minskat bredden lite i båda rummen så hade man kunnat få in en rätt så rymlig klädkammare.

Hur är det med stora badrummet, är det krav på badkar från er?
Nu har vi hela utrymmet för tvättstugan som går att göra om till klädkammare, det borde gå få till!

Men annars är badkar ganska viktigt, vi har ändå dush i det lilla badrummet.
 
För frågan är ju om det är trevligare med det lilla badrummet som privat, eller tillgängligt fån vardagsrummet?

Fördelen med att stänga in det är att det blir en vägg som kan användas till möbliger, och att man inte kan öppna dörren rakt ut mot matdelen. Samtidigt blir det en nackdel eftersom det blir mer svårtillgängligt ..

fHB9c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Namnlös2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog och paintade ihop så som jag menade :)

Angående lilla toan så hade jag nog haft dörren in i sovrummet faktiskt.
 
Jarlsgård skrev:
Tog och paintade ihop så som jag menade :)

Angående lilla toan så hade jag nog haft dörren in i sovrummet faktiskt.
Snyggt förklarat!
Då vill jag helst även flytta med så att vardagsrummet följer med för att få en rak kant så att säga, och då måste jag pressa ihop kontor och sovrum borta i andra änden för att ha kvar bredden på vardagsrummet, så det för med lite annat. Men jag tror nog att det finns gott om utrymme att ta av från tvättstugan för att få till bra med förvaring. Sen finns som sagt stora ytor i garaget som man kan använda senare.

Men jag tänkte slänga in en annan fråga! Och det gäller takfönstren. Nu har jag satt dem för att lysa upp köket, men borde jag omplacera dessa högre upp för att lysa upp i nock, och i så fall var ska jag placera dem?

Den här bilden är tagen med norr rakt upp, dvs entren ligger åt väster, / syd-väst.


BACVR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.