5 854 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
Vad tror ni om denna bastuflotte?
Snyggt, blir väl en lave till högre upp?joka76 skrev:Bänkar börjar nu ta form. De tillfälliga plaststolarna vi bastat med över sommaren får äntligen sin ersättare. Efter lång väntan och bevakning på Blocket hittade vi äntligen material till bastulavar. Det blev trallrutor i asp, tänkta för golv men som även passar bra till bänkar. Ny bastulav från butik va många många gånger dyrare och nu kan vi lyxa till med mycket sittyta. Även en badstege har kommit på plats.
Jag tänkte sammanfatta bygget någon gång men här ser du konstruktionen under byggnation. När flotten byggdes hade jag inte bestämt hur bastun skulle se ut, men jag ville få till ett bjälklag som hade flera viktig mål.Campar skrev:
1. Stabilt i vattnet. För detta valde jag vinkeljärn i all hörn och genomgående bult med låsmutter. Likaså balkskor till alla golvbjälkar. Även där genomgående bult.
2. Inget trä i vattnet. Trä i vatten blir tungt och jag ville att hela konstruktionen skulle ligga ovanför vattenytan. Eftersom jag inte visste slutlig tyngd när flotten byggdes valde jag att skapa flera ”fack” mellan alla golvreglar som är anpassade för tunnans bredd utan att tunnan skapar tryck mot trallgolv. Detta har räddat mig många gånger i projektet eftersom jag kunnat lägga under fler tunnor vid behov och även kunnat placerat tunnorna på ett sätt som skapar jämnvikt. Min bastu visade sig kräva betydligt mer tunnor i de hörn med högt i tak och där kaminen står.
3. Regnvattnet på golvet utanför bastun ska inte rinna in i bastun. För att åstadkomma detta valde jag tidigt hur stor golvyta bastun skulle ha och monterade sedan syllbrädorna innan trallen. Därmed blir inne- och utegolv helt fristående.
Om någon undrar vad jag använder för tunnor kan jag ge ett värdefullt tips. Tunnorna är på 220 liter och har i mitt fall använts till spolarvätska och blir över på alla bensinmackar som säljer spolarvätska direkt vid tappen, ex Cirkle K.
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 142 inlägg
Snyggt! Jag sitter själv och planerar för en bastuflotte till våren. Har köpt på mig plastfat precis som du använder. Jag har byggt en ordentlig flytbrygga tidigare, men då för båten och med cellplast i stället för tunnor. Hoppas jag får ställa lite frågor om denna inför mitt eget projekt 🙂joka76 skrev:
1. Hur många tunnor använde du totalt? Jag räknar med att behöva 12-16st beroende på storlek på bastu o flotte.
2. Behövde du täta de små skruvlocken på tunnorna på något sätt eller har de hållt tätt?
3. Hur har tunnorna klarat sig över vintern med isen? Inte spruckit eller liknande?
4. Vet du på ett ungefär vad hela ditt bygge väger? Känns det stabilt med ett gäng personer på den?
Tänkte att jag kan svara på lite av dina funderingar.
Har visserligen inte en bastu på min flotte men har i alla fall byggt en enkel flotte som vi åker runt med på sjön, perfekt för en trevlig kväll med lite fika på sjön.
Flotten är ungefär 3 X 5 meter.
Detta funkar bra för vårt behov, 8 - 10 personer kan åka med utan större problem, men är man så många får man försöka att få till så att alla är jämnt fördelade på flotten. Om för många samlas på ett ställe är det lätt hänt att man blir blöt om fötterna, speciellt om många ställer sig i samma hörn av flotten.
Skulle jag göra en ny flotte med bastu på så skulle jag nog försöka få den lite bredare kanske och möjligen lite längre typ 4 x 6 - 7 m, tror att den blir mer stabil om den är bredare / längre, men antar att det är till en viss gräns....
Och som TS säger skulle jag försöka att få själva bastun mitt på flotten, så att den är i bra jämvikt.
12 - 16 tunnor skulle jag gissa på blir i minsta laget, beror förstås lite på hur många passagerare du planerar att ha ombord.
Kanske bygga den så att det är lagom med 6 eller 7 tunnor på längden, och ha dubbla rader på var sida.
Så länge flotten ligger och flyter och inte ligger mot botten eller någon sten och skaver så håller den tätt.
Men det är nog bra att ha en plan för hur man skall kunna byta ut någon tunna...
Hittade en flotte som säljs av ett företag, och dom skriver att denna väger ca 1900kg
https://sorselestugan.se/produkter/bryggor/bastuflottar/bastuflotte-6m-plus-bastu-6-5m2/
Har visserligen inte en bastu på min flotte men har i alla fall byggt en enkel flotte som vi åker runt med på sjön, perfekt för en trevlig kväll med lite fika på sjön.
Flotten är ungefär 3 X 5 meter.
Vi har 10 tunnor, Anpassade längden så att det precis fick plats med 5 tunnor på längden.Z Zachtionman skrev:
Detta funkar bra för vårt behov, 8 - 10 personer kan åka med utan större problem, men är man så många får man försöka att få till så att alla är jämnt fördelade på flotten. Om för många samlas på ett ställe är det lätt hänt att man blir blöt om fötterna, speciellt om många ställer sig i samma hörn av flotten.
Skulle jag göra en ny flotte med bastu på så skulle jag nog försöka få den lite bredare kanske och möjligen lite längre typ 4 x 6 - 7 m, tror att den blir mer stabil om den är bredare / längre, men antar att det är till en viss gräns....
Och som TS säger skulle jag försöka att få själva bastun mitt på flotten, så att den är i bra jämvikt.
12 - 16 tunnor skulle jag gissa på blir i minsta laget, beror förstås lite på hur många passagerare du planerar att ha ombord.
Kanske bygga den så att det är lagom med 6 eller 7 tunnor på längden, och ha dubbla rader på var sida.
Nej, jag har inte tätat något extra, bara sett till att dra åt locken ordentligt.Z Zachtionman skrev:
Så länge flotten ligger och flyter och inte ligger mot botten eller någon sten och skaver så håller den tätt.
Men det är nog bra att ha en plan för hur man skall kunna byta ut någon tunna...
Min flotte klarar sig bra på vintern, ligger i en mindre sjö ganska så skyddat...Z Zachtionman skrev:
Vikten på min flotte vet jag inte, gissar på något mellan 500 - 1000kg.Z Zachtionman skrev:
Hittade en flotte som säljs av ett företag, och dom skriver att denna väger ca 1900kg
https://sorselestugan.se/produkter/bryggor/bastuflottar/bastuflotte-6m-plus-bastu-6-5m2/
Hej, här kommer lite svar och tips. Första tipset. En flotte ska alltid upp ur vattnet någon gång. Ha detta med i planeringen från start. Du måste även ha strandskyddsdispens för en stadigvarande flotte. Har du inte detta måste du vara beredd på att flytta den ofta eller ta upp den ur vattnet om någon anmäler den till kommunen.Z Zachtionman skrev:Snyggt! Jag sitter själv och planerar för en bastuflotte till våren. Har köpt på mig plastfat precis som du använder. Jag har byggt en ordentlig flytbrygga tidigare, men då för båten och med cellplast i stället för tunnor. Hoppas jag får ställa lite frågor om denna inför mitt eget projekt 🙂
1. Hur många tunnor använde du totalt? Jag räknar med att behöva 12-16st beroende på storlek på bastu o flotte.
2. Behövde du täta de små skruvlocken på tunnorna på något sätt eller har de hållt tätt?
3. Hur har tunnorna klarat sig över vintern med isen? Inte spruckit eller liknande?
4. Vet du på ett ungefär vad hela ditt bygge väger? Känns det stabilt med ett gäng personer på den?
Jag köpte ett gammalt vagnsunderrede till en byggbod för en tusenlapp på Blocket och bytte till rejäla däck (begagnade flygplansdäck som klarar många ton). Med denna vagn kan flotten flyttas med traktor och vinsch. Tunnorna måste dock placeras på ett bra sätt så att flotten enkelt kan glida upp på vagnen och därmed lösgöra alla tunnor. Min flotte har därför en "ren" mittendel där vagnen får plats. Några tunnor mitt under flotten få flyttas genom att öppna locket och vattenfylla dem. Tunnorna sitter stenhårt mot bjälklaget och är svåra att hantera när det är tyngd uppifrån. Okej, nog om detta.
När du bygger bjälklaget ska du planera noga! Bygger du det rätt kan du enkelt lägga in mer tunnor om så behövs. I mitt fall visste jag inte vilken vikt flotten kommer få när den blir klar och kunde bara gissa antalet tunnor, typ 10. Detta visade sig helt fel och jag slutade på typ 18. Planera därför så att tunnor kan läggas över hela ytan. CC-avståndet mellan bjälkarna ska va så att tunnorna hålls på plats men inte trycker på golvtrallen, tror jag hade CC 50. Tunnan är dock konstruerad med en rejäl överkant som gör att botten blir lite mindre, lite knepigt. Se bild hur jag placerade tunnorna. I fram och bakkant fick jag fylla alla tomrum med tunnor, la även en under kaminen för att få flotten i våg när ingen person är ombord. Viktigt är att bjälklaget inte hamnar i vattnet, då blir flotten mycket tyngre.
Alla tunnor har hållit tätt. Se till att gummiringen är hel och ren så är det nog inga problem. Va noga med att skölja ur tunnorna innan de kommer på plats. Om du ska ta bort någon tunna och behöver öppna locket vill du inte släppa ut kemikalier i vattnet. Ingen tunna har skadats över vintrarna. Jag har dock varit noga så att inga tunnor ligger och skaver mot något.
Min flotte landade på ca 3 ton med 5 vuxna. Räkna med att varje tunna rymmer 220 liter och att 50 liter ligger ovanför vattenytan. Då har vi ca 170 liter kvar. 170*18=3060 kg lyftkraft. Min flotte blev extremt stabil i vattnet, men då är den också 4 meter bred och 5 meter lång. Kan med enkelhet va uppåt 10 pers.
En sak till. Hade jag byggt den idag skulle jag använt dubbla 45mm reglar mellan tunnorna då tunnorna trycks ihop lite med tyngd uppifrån och det blir för tätt med en enkel 45mm.
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 142 inlägg
Stort tack! Tar med dig dina tankar till bygget. Kanske kör bastu på land i stället, men blir en flotte för sol, bad och umgänge i alla falljoka76 skrev:Hej, här kommer lite svar och tips. Första tipset. En flotte ska alltid upp ur vattnet någon gång. Ha detta med i planeringen från start. Du måste även ha strandskyddsdispens för en stadigvarande flotte. Har du inte detta måste du vara beredd på att flytta den ofta eller ta upp den ur vattnet om någon anmäler den till kommunen.
Jag köpte ett gammalt vagnsunderrede till en byggbod för en tusenlapp på Blocket och bytte till rejäla däck (begagnade flygplansdäck som klarar många ton). Med denna vagn kan flotten flyttas med traktor och vinsch. Tunnorna måste dock placeras på ett bra sätt så att flotten enkelt kan glida upp på vagnen och därmed lösgöra alla tunnor. Min flotte har därför en "ren" mittendel där vagnen får plats. Några tunnor mitt under flotten få flyttas genom att öppna locket och vattenfylla dem. Tunnorna sitter stenhårt mot bjälklaget och är svåra att hantera när det är tyngd uppifrån. Okej, nog om detta.
När du bygger bjälklaget ska du planera noga! Bygger du det rätt kan du enkelt lägga in mer tunnor om så behövs. I mitt fall visste jag inte vilken vikt flotten kommer få när den blir klar och kunde bara gissa antalet tunnor, typ 10. Detta visade sig helt fel och jag slutade på typ 18. Planera därför så att tunnor kan läggas över hela ytan. CC-avståndet mellan bjälkarna ska va så att tunnorna hålls på plats men inte trycker på golvtrallen, tror jag hade CC 50. Tunnan är dock konstruerad med en rejäl överkant som gör att botten blir lite mindre, lite knepigt. Se bild hur jag placerade tunnorna. I fram och bakkant fick jag fylla alla tomrum med tunnor, la även en under kaminen för att få flotten i våg när ingen person är ombord. Viktigt är att bjälklaget inte hamnar i vattnet, då blir flotten mycket tyngre.
Alla tunnor har hållit tätt. Se till att gummiringen är hel och ren så är det nog inga problem. Va noga med att skölja ur tunnorna innan de kommer på plats. Om du ska ta bort någon tunna och behöver öppna locket vill du inte släppa ut kemikalier i vattnet. Ingen tunna har skadats över vintrarna. Jag har dock varit noga så att inga tunnor ligger och skaver mot något.
Min flotte landade på ca 3 ton med 5 vuxna. Räkna med att varje tunna rymmer 220 liter och att 50 liter ligger ovanför vattenytan. Då har vi ca 170 liter kvar. 170*18=3060 kg lyftkraft. Min flotte blev extremt stabil i vattnet, men då är den också 4 meter bred och 5 meter lång. Kan med enkelhet va uppåt 10 pers.
En sak till. Hade jag byggt den idag skulle jag använt dubbla 45mm reglar mellan tunnorna då tunnorna trycks ihop lite med tyngd uppifrån och det blir för tätt med en enkel 45mm.
Gällande din sista punkt om dubble 45-reglar. Menar du två på bredden för att skapa distans mellan tunnorna?
joka76 skrev:Hej, här kommer lite svar och tips. Första tipset. En flotte ska alltid upp ur vattnet någon gång. Ha detta med i planeringen från start. Du måste även ha strandskyddsdispens för en stadigvarande flotte. Har du inte detta måste du vara beredd på att flytta den ofta eller ta upp den ur vattnet om någon anmäler den till kommunen.
Ja, precis. Det behövs nog minst 90mm mellan tunnorna i bredd då de trycks ihop och måste ligga nertryckta i sina fack. De tre tvärgående reglarna i min skiss va tänkt för att tunnorna inte ska glida i längsled. De behövdes absolut inte då tunnorna som sagt ligger stabilt med tyngd uppifrån.Z Zachtionman skrev:
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 142 inlägg
Ja nu förstår jag, det var distansen i bredd du menade ja. Tack.joka76 skrev:
Får återkomma med bilder till sommarn