joka76 joka76 skrev:
Bänkar börjar nu ta form. De tillfälliga plaststolarna vi bastat med över sommaren får äntligen sin ersättare. Efter lång väntan och bevakning på Blocket hittade vi äntligen material till bastulavar. Det blev trallrutor i asp, tänkta för golv men som även passar bra till bänkar. Ny bastulav från butik va många många gånger dyrare och nu kan vi lyxa till med mycket sittyta. Även en badstege har kommit på plats.
Snyggt, blir väl en lave till högre upp?
 
BengtH BengtH skrev:
Snyggt, blir väl en lave till högre upp?
Jo, det kommer bli mer bänk ovanpå så småningom
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Snyggt!

Du har inte lust att beskriva mer om framför allt flottkonstruktionen?
 
Campar Campar skrev:
Snyggt!

Du har inte lust att beskriva mer om framför allt flottkonstruktionen?
Jag tänkte sammanfatta bygget någon gång men här ser du konstruktionen under byggnation. När flotten byggdes hade jag inte bestämt hur bastun skulle se ut, men jag ville få till ett bjälklag som hade flera viktig mål.

1. Stabilt i vattnet. För detta valde jag vinkeljärn i all hörn och genomgående bult med låsmutter. Likaså balkskor till alla golvbjälkar. Även där genomgående bult.

2. Inget trä i vattnet. Trä i vatten blir tungt och jag ville att hela konstruktionen skulle ligga ovanför vattenytan. Eftersom jag inte visste slutlig tyngd när flotten byggdes valde jag att skapa flera ”fack” mellan alla golvreglar som är anpassade för tunnans bredd utan att tunnan skapar tryck mot trallgolv. Detta har räddat mig många gånger i projektet eftersom jag kunnat lägga under fler tunnor vid behov och även kunnat placerat tunnorna på ett sätt som skapar jämnvikt. Min bastu visade sig kräva betydligt mer tunnor i de hörn med högt i tak och där kaminen står.

3. Regnvattnet på golvet utanför bastun ska inte rinna in i bastun. För att åstadkomma detta valde jag tidigt hur stor golvyta bastun skulle ha och monterade sedan syllbrädorna innan trallen. Därmed blir inne- och utegolv helt fristående.

Om någon undrar vad jag använder för tunnor kan jag ge ett värdefullt tips. Tunnorna är på 220 liter och har i mitt fall använts till spolarvätska och blir över på alla bensinmackar som säljer spolarvätska direkt vid tappen, ex Cirkle K.
 
  • Delvis byggd flotte med trätrall och bjälklag synlig, flyttunnor i vattnet nedanför och batteri på trädäcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av en flytande plattform på vattnet med blå tunnor som flytelement mellan golvbjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hasseeee och 3 till
  • Laddar…
joka76 joka76 skrev:
Jag tänkte sammanfatta bygget någon gång men här ser du konstruktionen under byggnation. När flotten byggdes hade jag inte bestämt hur bastun skulle se ut, men jag ville få till ett bjälklag som hade flera viktig mål.
Tack för det!!
 
Mer bänkar har kommit på plats och därefter ett bastubad där vi fick upp temperaturen till 80 grader
 
  • Inuti en bastu med vedeldad kamin och nyinstallerade trädäckade bänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd bastu med träbänkar och en termometer som visar 80 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fabiano och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.