Vi hade föregångaren till gummi, tråd lindad med tjärad papp. Tjäran torkar och pappret blir sprött som gamla tidningar. OVIR tror jag elkillarna kallar det. Det är inte så kul när det är 80 år gammalt.

nejo skrev:
Jag skulle i somras byta en taklampa i hallen, men när jag skruvade av den gamla så märkte jag att skyddet runt själva kabeln flagnat av och tråden låg exponerad, så fick den utbytt. Borde vara gummi eller?
Om du med "skyddet" menar isoleringen, så behöver det inte betyda gummi. Det kan vara så att det är PVC-isolerad kabel som blivit för varm. (Och i så fall så behöver den självklart bytas). Så resten av anläggningen kan vara OK ändå.

Din elektriker ser detta med en gång, kabeltyperna ser helt olika ut, så det är ingen fara för förväxling. En bild här på forumet gör det också lättare för oss att säga vad det är.

Fred vom Jupiter skrev:
Vi hade föregångaren till gummi, tråd lindad med tjärad papp. Tjäran torkar och pappret blir sprött som gamla tidningar. OVIR tror jag elkillarna kallar det. Det är inte så kul när det är 80 år gammalt.
Njae, OVIR är för mig en annan kabeltyp, men länken på fluxio till en bra genomgång av historiska kabeltyper verkar ha dött...

Men det spelar som du säger mindre roll vad den heter. Den måste ut omedelbums i vilket fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.