104 560 läst · 345 svar
105k läst
345 svar
Vad stör ni er på mest hos er granne?
Håller med, man skrattar åt eländet och samtidigt tycker man synd om allaH Hella1 skrev:
Haha! Vi skaffade en studsmatta och i början sa vi åt barnen att inte gapa och skrika så mycket för att visa hänsyn men sista året så var det snarare "gapa och skrik så mycket ni vill!!!"... Andra grannen (som flyttade) hade en studsmatta precis utanför ett av mina barns sovrum och de barnen studsade fan dygnet runt och gapade och skrek så min son inte kunde sova. Det var skojigt.Strömkarlen skrev:
Inte för att vara sådan men har du funderat på huruvida du/ ni själva är bra grannar?
Snart flyttar vi igen till en stor nyproducerad lägenhet så jag får be om att återkomma med vad jag kommer störa mig på där
Fram tills dess, låta mig höra era grannstories! [/QUOTE]
Hur som helst flyttade vi senare tillbaka till lägenhet vilket vi inte ångrat en sekund. Trivs väldigt bra förutom att man får stå ut med röklukt någon gång (inte alls så farligt som i förra boendet) och grannbarn som springer fram och tillbaka kl 07 på morgonen - även på helger. Även detta går att leva med.danniee skrev:Jag bor inte i hus, men har ändå liksom majoriteten av befolkningen haft grannar jag stört mig på. I vår tidigare lägenhet, som var toppen vill jag tillägga, så hade vi en granne som gick ut på balkongen ungefär varje halvtimme från kl 15-18 och 23-04 för att röka och prata i telefon. Oerhört störande och kunde inte använda sovrummet eftersom det stank rök. Påpekade detta flera gånger, både direkt till grannen och föreningen men rökare har ju sina rättigheter
Sen flyttade vi till radhus där det visade sig att vi hade grannarna från helvetet. Det enda sättet jag kan beskriva dom på är white trash. Musik på maxvolym från fre em till sön kväll. Fester, konstant grillning och ”hinka bira” med polare Musiksmaken var dessutom skit. Lärde mig deras playlist efter några dagar redan och kunde utan problem sjunga med i stämmor. Nåja, hur som helst. Slutade med att jag ruttnade och tillkallade polis efter att de fullständigt ignorerant alla mina vädjanden om att visa lite hänsyn. Grannen i fråga är full och dum och blir tagen av polisen Antar att soc blev inblandade då barn fanns med i bilden.
Förvånandsvärt nog var detta inget socialt dåligt område. Tvärtom. Antar att de bott i sitt hus sedan långt innan värdestegringen.
Läxan man lärt sig? Kolla ALLTID upp vilka grannarna är och utgå inte bara ifrån att det är civiliserade människor för att det är ett lite finare familjeområde. Hade faktiskt räckt att jag mött denna granne en gång för att förstå varför säljarna flydde.
Hur som helst flyttade vi senare tillbaka till lägenhet vilket vi inte ångrat en sekund. Trivs väldigt bra förutom att man får stå ut med röklukt någon gång (inte alls så farligt som i förra boendet) och grannbarn som springer fram och tillbaka kl 07 på morgonen - även på helger. Även detta går att leva med.
Snart flyttar vi igen till en stor nyproducerad lägenhet så jag får be om att återkomma med vad jag kommer störa mig på där
Fram tills dess, låta mig höra era grannstories!
Fram tills dess, låta mig höra era grannstories! [/QUOTE]
Det värsta jag vart med om var när jag bodde i hyreslägenhet.
Alla grannar runt om rökade så det var ju omöjligt att ha öppet fönster eller sitta på altanen utan att bli förpestad..
Trots att jag bad dom flera gånger att röka inne eller åtminstonde inte när vi satt och åt mat på altanen,
Det gick sådär..
Grannen ovanför gillade att hänga sina mattor på sin balkong och sen piska dom.
Vilket gjorde att man fick in deras damm genom altandörren när den var öppen.
Plus att det hamnade på vårt bord som stod under.
Hade sagt till dom ett flertal tillfällen till ingen nytta.
En dag satt jag på altanen och drack kaffe när de satte igång ovanför och piskade.
tittade ner i mitt kaffe och ser att det är fullt med flytande damm hudavlagringar osv.
Blir hyfsat irriterad och vrålar till dom att gör dom om detta en gång till kommer jag upp och tömmer dammsugarpåsen i deras sängar.
tar väl en månad eller så innan de fattar mod och gör det igen.
Sagt och gjort jag tar vår dammsugarpåse går upp ringer på och när de öppnar river jag sönder påsen och kastar in den på dom i deras lägenhe och vrålar lite okvädingsord..
Både mannen och kvinnan bara står där och tittar..
Efter det blev det aldrig någon piskning på balkongen igen.
Ångrar lite att jag inte tog steget ut och gick in och la det i deras sängar
Alla grannar runt om rökade så det var ju omöjligt att ha öppet fönster eller sitta på altanen utan att bli förpestad..
Trots att jag bad dom flera gånger att röka inne eller åtminstonde inte när vi satt och åt mat på altanen,
Det gick sådär..
En dag satt jag på altanen och drack kaffe när de satte igång ovanför och piskade.
tittade ner i mitt kaffe och ser att det är fullt med flytande damm hudavlagringar osv.
Blir hyfsat irriterad och vrålar till dom att gör dom om detta en gång till kommer jag upp och tömmer dammsugarpåsen i deras sängar.
Sagt och gjort jag tar vår dammsugarpåse går upp ringer på och när de öppnar river jag sönder påsen och kastar in den på dom i deras lägenhe och vrålar lite okvädingsord..
HAHA åh vad härligt! Och fy vad äckligt med dammet. Det påminde mig om en granne jag hade när jag bodde i lägenhet som hällde ut en hink med vatten (?) på balkongen ovanför så det rann ju rakt ner på våra grejer på vår balkong (var trallgolv).Myrstacken skrev:Det värsta jag vart med om var när jag bodde i hyreslägenhet.
Det gick sådär..
Hur i helvete kan du låta en idiot styra vad du har i din trädgård? Jag tror jag skulle göra allt för att jäklas, bygg en fågelskrämma av plast och sätt upp, plasta in grannens bil,brevlåda, med plastfolie osv, grannen kommer naturligtvis flippa och komma med olika hot osv, spela in det och begär kontaktförbud. vill du slippa personen helt repetera så denna bryter kontaktförbudet ett par gånger.H Harrison skrev:Det låter som det fanns någon mental störning bakom. Friska människor beter sig inte så. Jag betraktar mina grannar eller åtminstone någon i familjen som direkt psykiskt sjuk. De kommer till mig och klagar, det har blivit ett stort antal klagomål under åren och de är hur knäppa som helst.
Den nya grannen på norra sidan, "ridlärarinnan", började bete sig aggressivt redan från första dagen. Hon verkade väldigt obalanserad och förbjöd mig att ha säckar med planteringsjord utomhus, eftersom hon inte tyckte om plasten. "Du får inte ha någon plast i din trädgård, annars måste du bygga ett plank mellan våra tomter." Tomtgränsen är 90 meter och det är mestadels berg, så ett plank hade kostat 200-300.000 med mycket borrande för järndubbar. Jag vände mig till kommunens byggkontor och frågade vad bygglovet för ett plank skulle kosta, 7 000 kr sa de, men att de inte beviljade dem pga önskan att hålla öppna landskap i kommunen. Då sa grannen att strunta i bygglovskravet och bygg ändå, "för planket ska upp". Varje gång vi sågs vid brevlådan eller på vägen sa hon "planket ska upp!". Hon brusar upp och skriker till sin gubbe dagligen.
Vi har renoverat under de 7 senaste åren och de blir en hel del sopor över, som vi tar till återvinningen flera gånger under sommarhalvåret med vårt släp. Då säger hon att vi måste åka till ÅVC ännu oftare, "så fort som vi får ihop en plastkasse grovsopor". De ser inte vår hög med grovsopor från vägen eller sin egen tomt, utan de måste ha varit inne på vår tomt och tittat. Vi försöker hålla vår tomt snygg och prydlig och planterar mycket växter, men deras tomt och hus har fått förfalla alltmer. Hon skriker mycket till sin gubbe och i somras skrek hon oavbrutet en och en halvtimme vid 1-tiden på natten och sprang sedan till mitt hus och knackade på dörren, antagligen ville hon mucka gräl, så jag öppnade inte. Personen har en väldigt tydlig irritabilitet och hon söker konflikter aktivt.
På den södra sidan är det lika illa, fast där skriker de inte. Det är mycket fientligheter och de hittar på en massa lögner och sprider dem till mina grannar. Det finns ingen sanning i det de säger, de fabulerar. De påstod att jag höll min dåvarande man fången och släppte inte honom närmare tomtgränsen än 5 meter. Anledningen sa dem var att jag var så svartsjuk på deras äldsta dotter, som då var 17 år gammal. Under tio års tid hälsade de inte, fast jag har alltid hälsat med ett hej och vinkat med handen. De brukar bevaka mig och min tomt och dra alla möjliga slutsatser av det de ser.
Sedan har jag en granne längre bort, "grevinnan" som försöker få folk att komma och jobba hos henne nästan gratis, hon "agnar" med luncher, vinflaskor och limpor. Hon ringer och säger att hon är så tacksam för att jag har hjälpt henne så mycket och dragit igång hennes gräsklippare och nu har hon köpt en limpa till mig som tack. Jag går dit och när limpan landar i mina händer, säger hon att hon har ett önskemål och hon vill att jag sprider ut ett lastbilslass med jord på hennes tomt och nysår hela hennes gräsmatta. Eller att jag och en kompis gräver hennes kommunala vatten och avlopps-anslutning eller att jag invintrar hennes stugas vattensystem med egen brunn. När jag säger nej så påstår hon att jag har gjort det under alla år hittills, fast jag säger att jag inte gör sådant överhuvudtaget pga frysrisken. Sedan ringer hon till mig nästa vår och säger att "det finns en bula på kopparledningen, kom hit och se vad du har ställt till med". Jag säger att jag inte har varit där, hon säger att "visst var det du som var här". Hon skaffar hela tiden nya "limp-drängar", som hon kräver ska jobba nästintill gratis åt henne, men de försvinner ganska snart.
Vi har nog uppnått den mognadsgraden att vi förstår vad det innebär att ha grannar och försöker därmed alltid visa hänsyn på alla sätt vi kan. Skulle t ex aldrig låta mina barn härja kl 06-08 på morgonen eller dra på en subwoofer på det sätt jag beskrivit här ovan. Har inte fått några klagomål på kan inte minnas hur många år. Kanske när jag var ung och dum som 19-åring i min första lägenhet.Jsebastian skrev:
Sen förstår jag din fråga på sätt och vis, du kanske undrar om vi är sådana där som gnäller på allt. Tycker du det jag beskrivit ovan är sådant jag bara borde låta passera? Vi kände oss tvingade att flytta, men vi borde kanske bara accepterat att bo granne med en dansbandslokal?
Man borde väl ändå rätt till en hyfsat god boendemiljö och en grundprincip är väl ändå att man inte stör sina grannar?
När vi bodde i hyresrätt så hade en period ett yngre par som grannar, 20-22-års åldern. Fest varje helg så det dunkade och skreks mellan 22-02 på fredagen. Var inne och pratade med dem hur många gånger som helst, de var trevliga men verkade totalt oförmögna att kontrollera sig. Bussade Securitas på dem flera gånger också och till slut flyttade de.
Lägenheten låg jättejättecentralt i Malmö så det är klart att deras kompisar ville vara just där, men ändå, kan man inte sköta sig får man bo på landet.
Lägenheten låg jättejättecentralt i Malmö så det är klart att deras kompisar ville vara just där, men ändå, kan man inte sköta sig får man bo på landet.
Granntanten som bara röker och snackar i telefonen ute på sin altan och låter hunden springa och skita i sin och i Våran trädgård. Skiten slänger hon i syrenhäcken som står på tomtgränsen.
Sett henne gå på En promenad med hunden, annars sker allt i trädgården.
Sett henne gå på En promenad med hunden, annars sker allt i trädgården.
En granne som slog igen lägenhetsdörren så glasen skallrade i skåpen.
Påtalade lite försiktigt i början hur lätt våra nya dörrar slår igen. Att jag går upp halv tre och sover när hon kommer hem från sitt jobb. Men icke ingen klocka ringde i skallen på min granne.
Det visade sig att fler grannar störde sig på hennes beteende. Så en dag efter att förberett mina grannar slog jag igen min dörr med rejäl kraft i hopp om att min granne nyligen somnat. Efter tredje gången jag slog igen dörren tittade hon ut och var märkbart besvärad. Hej säger jag och får en kaskad av ovett över mig hur hänsynslös jag är. Jag behövde inte svara henne då mina grannar gav henne en harang av ord och inga visor.
Vad hände. Jo, när man förstår sina misstag och också klarar av att erkänna dom då växer den personen. Det slutade att smälla från hennes dörr och hon bad till och med om ursäkt för sitt beteende. Hon hade inte självt hört hur det smällt. Kanske detsamma hur illa chips luktar så länge man inte själv äter av chipsen.
Vi blev väldigt goda grannar alla i svalen som det heter på götebosska Det här var i början på åttiotalet. Hade jag gjort samma sak idag.. nja samhället har förändrats och ord som hänsyn och respekt är ord som få förstår idag, tar hänsyn till eller respekterar.
Ha de gött!
Påtalade lite försiktigt i början hur lätt våra nya dörrar slår igen. Att jag går upp halv tre och sover när hon kommer hem från sitt jobb. Men icke ingen klocka ringde i skallen på min granne.
Det visade sig att fler grannar störde sig på hennes beteende. Så en dag efter att förberett mina grannar slog jag igen min dörr med rejäl kraft i hopp om att min granne nyligen somnat. Efter tredje gången jag slog igen dörren tittade hon ut och var märkbart besvärad. Hej säger jag och får en kaskad av ovett över mig hur hänsynslös jag är. Jag behövde inte svara henne då mina grannar gav henne en harang av ord och inga visor.
Vad hände. Jo, när man förstår sina misstag och också klarar av att erkänna dom då växer den personen. Det slutade att smälla från hennes dörr och hon bad till och med om ursäkt för sitt beteende. Hon hade inte självt hört hur det smällt. Kanske detsamma hur illa chips luktar så länge man inte själv äter av chipsen.
Vi blev väldigt goda grannar alla i svalen som det heter på götebosska Det här var i början på åttiotalet. Hade jag gjort samma sak idag.. nja samhället har förändrats och ord som hänsyn och respekt är ord som få förstår idag, tar hänsyn till eller respekterar.
Ha de gött!
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Haft flera störande grannar som nämnts i tråden.
Men nog ingen som nämnt om barnvagn framför ytterdörren.
Hade idiot granne som tyckte ok sätta barnvagn framför min ytterdörr så man inte kunde öppna ordentligt.
Men nog ingen som nämnt om barnvagn framför ytterdörren.
Hade idiot granne som tyckte ok sätta barnvagn framför min ytterdörr så man inte kunde öppna ordentligt.
dina så besvärliga grannar har jag som en granne och hos henne ränner det karlar med flak öl som bytes mot sex om hon är på humör telefon använder hon samtidigt som hon ränner med handjagare på gräsmattan musiken spelas till halv två på natten alla hennes lediga dagar oavsett om jag jobbar eller inte, fastighetsägaren gör inte ett skitdanniee skrev:Jag bor inte i hus, men har ändå liksom majoriteten av befolkningen haft grannar jag stört mig på. I vår tidigare lägenhet, som var toppen vill jag tillägga, så hade vi en granne som gick ut på balkongen ungefär varje halvtimme från kl 15-18 och 23-04 för att röka och prata i telefon. Oerhört störande och kunde inte använda sovrummet eftersom det stank rök. Påpekade detta flera gånger, både direkt till grannen och föreningen men rökare har ju sina rättigheter
Sen flyttade vi till radhus där det visade sig att vi hade grannarna från helvetet. Det enda sättet jag kan beskriva dom på är white trash. Musik på maxvolym från fre em till sön kväll. Fester, konstant grillning och ”hinka bira” med polare Musiksmaken var dessutom skit. Lärde mig deras playlist efter några dagar redan och kunde utan problem sjunga med i stämmor. Nåja, hur som helst. Slutade med att jag ruttnade och tillkallade polis efter att de fullständigt ignorerant alla mina vädjanden om att visa lite hänsyn. Grannen i fråga är full och dum och blir tagen av polisen Antar att soc blev inblandade då barn fanns med i bilden.
Förvånandsvärt nog var detta inget socialt dåligt område. Tvärtom. Antar att de bott i sitt hus sedan långt innan värdestegringen.
Läxan man lärt sig? Kolla ALLTID upp vilka grannarna är och utgå inte bara ifrån att det är civiliserade människor för att det är ett lite finare familjeområde. Hade faktiskt räckt att jag mött denna granne en gång för att förstå varför säljarna flydde.
Hur som helst flyttade vi senare tillbaka till lägenhet vilket vi inte ångrat en sekund. Trivs väldigt bra förutom att man får stå ut med röklukt någon gång (inte alls så farligt som i förra boendet) och grannbarn som springer fram och tillbaka kl 07 på morgonen - även på helger. Även detta går att leva med.
Fram tills dess, låta mig höra era grannstories!
Myrstacken skrev:Det värsta jag vart med om var när jag bodde i hyreslägenhet.
Det gick sådär..
Det här är ett ganska intressant fenomen faktiskt som jag hört många beklaga sig över. Även våra radhusgrannar hade denna horribla ovana att drämma igen ytterdörren så hela huset skakade. Även vår nuvarande granne gör det då och då. Med tanke på allt vi varit med om är det inte något vi stör oss jättemycket på. Vi har fått lite perspektiv på vad verkligt störande är. Men det är fortfarande inte ett ok beteende anser jag och definitivt något jag skulle kunna lacka ur på med tiden. Särskilt om det frekvent skulle väcka mig på morgonen.pOma skrev:
Jag undrar dock ändå vad detta beteende beror på? Är det tvångsmässigt? Eller är det bara ännu ett symtom på sådana människors oaktsamhet, hänsynslöshet och oförmåga att sätta sig in i hur deras agerande påverkar andra i deras omgivning. Någon psykolog här på forumet som kan uttala sig?