104 848 läst · 345 svar
105k läst
345 svar
Vad stör ni er på mest hos er granne?
Beroende på hur stammar går och hur lyhört det är så kan "aggressivkissare" absolut vara ett reellt problem. Jag vaknar nästan varje morgon ca tio minuter före alarmet, och detta av att grannen ovanför (eller kanske den snett ovanför?) kissar. Om jag befinner mig någon annanstans än i det hörn av sovrummet där sängen står så hör jag det inte alls, men just i mitt "sovhörn" hörs det hur varenda droppe faller ner i vattnet.M Minkqvist skrev:Nu sitter jag ner och kissar för att det är bekvämt men jag ska fan kunna stå på händerna och kissa utan att få arga lappar och samtal från hyresvärden.
Har man sånna promblem med grannens sätt att kissa så har man problem och bör bo långt ute i skogen. För det finns fan någon gräns för vad man behöver acceptera om
Man bor i lägenhet
Som tur är så stiger vi alltså upp ungefär samtidigt, min granne och jag, så det är inget egentligt problem för min del. Min poäng är bara att hårt kissande ner i vattenspegeln KAN låta otippat mycket i närliggande lägenheter. Innan jag själv upplevde det hade jag inte en tanke på detta, men nu ser jag till att inte låta strålen träffa vattenspegeln.
I övrigt kan jag bara konstatera att jag har haft väldig tur med grannar för jag har hittills aldrig haft några riktiga problem, tvärtom!
Kom på en granne vi har som har irriterat mig på 2 sätt.
De har 3 stycken katt-råtta-hundar som för ett innihelvetes jävla oljud dagarna i ända. Konstant verkligen.
Och så fördomsfull så anser jag att alla som har små hundar är idioter eftersom jag hittils aldrig sett någon uppfostra sin småhund (försök att ha en Rottweiler och gör samma sak med den).
Så jag har haft min idiotstämpel på dom sedan vi flyttade in (lite över 1 år). Men för dom liv så kan jag föra liv med mina bilar som låter väldigt mycket så det är ändock lite win-win.
Det är 1 sätt dom irriterat mig på.
Vad är sätt nr 2?
Jo, eftersom jag redan stämplat dom som idioter så har jag aldrig pratat med dom.
En dag för några veckor sedan stod min son och tittade på de små hundarna (som härjade satan) när de skällde och hade sig. Han tycker det är super spännande, hundarna blir helt jävla galna. Så det är lite kul.
Men vad är irriterande? Jo jag började faktiskt prata med grannen.
Och grannen är supertrevlig och snäll. Verkligen supersnäll.
Snacka om vad fel jag haft om mina fördomar....
De har 3 stycken katt-råtta-hundar som för ett innihelvetes jävla oljud dagarna i ända. Konstant verkligen.
Och så fördomsfull så anser jag att alla som har små hundar är idioter eftersom jag hittils aldrig sett någon uppfostra sin småhund (försök att ha en Rottweiler och gör samma sak med den).
Så jag har haft min idiotstämpel på dom sedan vi flyttade in (lite över 1 år). Men för dom liv så kan jag föra liv med mina bilar som låter väldigt mycket så det är ändock lite win-win.
Det är 1 sätt dom irriterat mig på.
Vad är sätt nr 2?
Jo, eftersom jag redan stämplat dom som idioter så har jag aldrig pratat med dom.
En dag för några veckor sedan stod min son och tittade på de små hundarna (som härjade satan) när de skällde och hade sig. Han tycker det är super spännande, hundarna blir helt jävla galna. Så det är lite kul.
Men vad är irriterande? Jo jag började faktiskt prata med grannen.
Och grannen är supertrevlig och snäll. Verkligen supersnäll.
Snacka om vad fel jag haft om mina fördomar....
SaraS85 skrev:Vi flyttade också ut till landet pga grannarna. Vi hade bott sex år i huset men sedan blev det liksom bara värre och värre. Vi hade grannar på alla håll (en på var sida och två på baksidan, och så två mitt emot). Ena grannen hade sju barn, och desto äldre dessa blev desto mer skreks det. Pappan skrek som en galning på sina barn, barnen sket fullständigt i honom och det var inte särskilt kul att vara ute i sin egen trädgård då tomterna var väldigt små. Det var mycket svordomar alltså.... Precis i början när vi hade flyttat in roade sig barnen med att kasta in en massa skräp i vår trädgård, och skor och grejer. Vi gick över med det till grannen som sa att det minsann inte var hans barn som slängt in grejerna, så vi sa att fine, då slänger vi alltihop. Då ändrade han sig och ville titta på grejerna, för det var ju fotbollsskor och sånt med...... Sååååå många fotbollar vi fått in på vår tomt under åren! Ett år var det nära att krossa en ruta på altanen. Därefter mosade dem mina rabatter gång på gång på gång. Mamman försökte lamt säga att hon sagt åt barnen att inte sparka fotboll i trädgården (vi hade en häck på två meter men det hjälpte föga)... De hade flera hundar under dessa åren också som dök upp i vår trädgård och de blev lika förvånade varje gång vi kom med hunden "va, var hunden ute?!"....
Sedan blev grannen mittemot bara värre och värre, det var troligen alkohol-problem tillsammans med vuxna barn med diagnoser. Det ena "barnet" (18-19 år) hotade vår granne till livet medan vi stod ute, för att han tyckte att han hade tittat konstigt på honom. Då gick min sambo och sa åt honom att lugna ner sig, varpå min sambo fick skäll för att "du fattar inte hur det är, han har ADHD!" varpå min sambo svarar "jo, det vet jag, för mina släktingar har det, det är ingen ursäkt". Kort därefter gjorde polisen en husrannsakan inne hos dem och det äldsta barnet (20+) flyttade till någon slags servicelägenhet och den yngre blev omhändertagen av polisen.
En granne längre ner på gatan hade barn (fem-sex år gamla) som bara dök upp i vår trädgård stup i kvarten, vid ett tillfälle hittade vi en av dem i vår badbassäng när vi kom hem från jobbet. Gick inte säga åt föräldrarna att vi inte ville ha dem i vår trädgård. Jag gav dem en jädra utskällning till slut för man går inte in hos folk bara hursomhelst... (Vi har tre barn men våra barn ville inte leka med dem)
Vi försökte sälja huset men vi fick inte det vi ville ha, så vi bodde kvar ett år till. Under våren så flyttade den andra grannen (på andra sidan, inte någon av nyss nämnda) och så flyttade en ny person in som skaffade inneboende som var partynissar.
Jag vet inte varför jag får sådan ångest utav musik och stoj men jag hade sådan panikångest det sista året där att jag övervägde att få någon medicin utskriven för att stå ut. Jag blir alldeles darrig av att bara skriva detta. Jag är så glad att vi kom därifrån. Jag hoppas att de nya ägarna får det lättare..... Sju barns-grannen, det är ju ganska många år innan den siste har flyttat ut liksom......
Vilken salig blandning av stora problem och icke-problemSaraS85 skrev:Vi flyttade också ut till landet pga grannarna. Vi hade bott sex år i huset men sedan blev det liksom bara värre och värre. Vi hade grannar på alla håll (en på var sida och två på baksidan, och så två mitt emot). Ena grannen hade sju barn, och desto äldre dessa blev desto mer skreks det. Pappan skrek som en galning på sina barn, barnen sket fullständigt i honom och det var inte särskilt kul att vara ute i sin egen trädgård då tomterna var väldigt små. Det var mycket svordomar alltså.... Precis i början när vi hade flyttat in roade sig barnen med att kasta in en massa skräp i vår trädgård, och skor och grejer. Vi gick över med det till grannen som sa att det minsann inte var hans barn som slängt in grejerna, så vi sa att fine, då slänger vi alltihop. Då ändrade han sig och ville titta på grejerna, för det var ju fotbollsskor och sånt med...... Sååååå många fotbollar vi fått in på vår tomt under åren! Ett år var det nära att krossa en ruta på altanen. Därefter mosade dem mina rabatter gång på gång på gång. Mamman försökte lamt säga att hon sagt åt barnen att inte sparka fotboll i trädgården (vi hade en häck på två meter men det hjälpte föga)... De hade flera hundar under dessa åren också som dök upp i vår trädgård och de blev lika förvånade varje gång vi kom med hunden "va, var hunden ute?!"....
Sedan blev grannen mittemot bara värre och värre, det var troligen alkohol-problem tillsammans med vuxna barn med diagnoser. Det ena "barnet" (18-19 år) hotade vår granne till livet medan vi stod ute, för att han tyckte att han hade tittat konstigt på honom. Då gick min sambo och sa åt honom att lugna ner sig, varpå min sambo fick skäll för att "du fattar inte hur det är, han har ADHD!" varpå min sambo svarar "jo, det vet jag, för mina släktingar har det, det är ingen ursäkt". Kort därefter gjorde polisen en husrannsakan inne hos dem och det äldsta barnet (20+) flyttade till någon slags servicelägenhet och den yngre blev omhändertagen av polisen.
En granne längre ner på gatan hade barn (fem-sex år gamla) som bara dök upp i vår trädgård stup i kvarten, vid ett tillfälle hittade vi en av dem i vår badbassäng när vi kom hem från jobbet. Gick inte säga åt föräldrarna att vi inte ville ha dem i vår trädgård. Jag gav dem en jädra utskällning till slut för man går inte in hos folk bara hursomhelst... (Vi har tre barn men våra barn ville inte leka med dem)
Vi försökte sälja huset men vi fick inte det vi ville ha, så vi bodde kvar ett år till. Under våren så flyttade den andra grannen (på andra sidan, inte någon av nyss nämnda) och så flyttade en ny person in som skaffade inneboende som var partynissar.
Jag vet inte varför jag får sådan ångest utav musik och stoj men jag hade sådan panikångest det sista året där att jag övervägde att få någon medicin utskriven för att stå ut. Jag blir alldeles darrig av att bara skriva detta. Jag är så glad att vi kom därifrån. Jag hoppas att de nya ägarna får det lättare..... Sju barns-grannen, det är ju ganska många år innan den siste har flyttat ut liksom......
"en gång gjorde en fotboll nästan sönder en ruta", samtidigt som en annan granne hotat er till livet och blivit bortförd av polisen! De vilda barnen känns ju som en dröm jämfört med mördarfamiljen
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Var för många år sedan tror var en gångs incident eller städaren som var ordentligt arg och därför hyresvärden agerade.
Men hade lite störiga grannar som hade lite fester då och då men dagen efter en av festerna så utrymmet under trappan i trapphuset så var stor hög med bajs, toapapper och liknande. Tror inte städaren blev glad för det.
Satt och funderar om det hade varit intressant med en motpols tråd om vad vi gör för tänka på våra grannar?
När jag köpte diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare så kollar jag efter decibel och vill ha en som går tyst. Vist både för mig men tänker även på gran lägenheterna.
Men hade lite störiga grannar som hade lite fester då och då men dagen efter en av festerna så utrymmet under trappan i trapphuset så var stor hög med bajs, toapapper och liknande. Tror inte städaren blev glad för det.
Satt och funderar om det hade varit intressant med en motpols tråd om vad vi gör för tänka på våra grannar?
När jag köpte diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare så kollar jag efter decibel och vill ha en som går tyst. Vist både för mig men tänker även på gran lägenheterna.
Du kan absolut höra vibrationerna genom golvet i många lägenheter. Hörde min grannes larm i sex månader, i början trodde jag det var min telefon varenda gång. Hans larm var ställt tio minuter tidigare, så det var ok.raubtier skrev:
Har fått detta bekräftat ifrån flera vänner som varit med om samma sak.
Jag klagade till grannen ovanför mig då hans mobillarm väckte mig halv 4 varje morgon tack vare vibrationen. Hörde aldrig något annat ljud än vibrationer så bad honom lägga den på något mjukt så det inte gick ner till migraubtier skrev:
Det här är vanligare än man tror. Har sett det nämnas flera gånger på både Flashback och Familjeliv. Jag tror ärligt talat de dåligt byggda, lyhörda husen i detta land är ett större folkhälsoproblem än man vill erkänna.R Ravens skrev:
De som inte förstår att även deras mobillarm kan vara störande gör det kanske inte för att lägenheter i samma fastighet kan skilja sig något enormt vad avser lyhördhet. Ljud färdas på väldigt märkliga sätt verkar det som och den som bor högst upp kanske aldrig hör något medan den på det mittersta våningsplanet störs av allt möjligt, från vattenrör som slår när det spolas, till stegljud och diverse vibrationer.
Har en bekant som löste liknande problem på ett roligt sätt. Ett par under honom gick ut på balkongen och rökte. Men de hade också en hund. Så han skaffade en hundvissla som bara hunden hörde. Det finns även som app till telefoner.danniee skrev:Jag bor inte i hus, men har ändå liksom majoriteten av befolkningen haft grannar jag stört mig på. I vår tidigare lägenhet, som var toppen vill jag tillägga, så hade vi en granne som gick ut på balkongen ungefär varje halvtimme från kl 15-18 och 23-04 för att röka och prata i telefon. Oerhört störande och kunde inte använda sovrummet eftersom det stank rök. Påpekade detta flera gånger, både direkt till grannen och föreningen men rökare har ju sina rättigheter
Fram tills dess, låta mig höra era grannstories!
Så varenda gång de gick ut och rökte så startade han hundvisslan och hunden började skälla. De var väldigt bekymrade varför hunden alltid skulle skälla när de gick ut och rökte. Så de började ta med sig hunden ut på promenad mer samtidigt som de rökte. Så det blev en vinn vinn situation för alla inblandade.
Skaffa hundvissle app och använd den flitigt när familjen är hemma. Slutar nog med att de ger upp. Eller så blir familjen vansinnig på hundarna.J Johan41 skrev:
Eller så kan du tala om för familjen att man kan träna hundarna att sluta skälla. Klarar de inte det så kan de skaffa hundhalsband mot skällning. Är de nya i området så brukar hundarna lugna ner sig när de blir vana med alla ljud.
Jag har full förståelse för att det inte är alla som tänker på att det kan låta väldigt tydligt hos grannen under. Men det jag inte förstår är när man är hem till vänner och bekanta och mannen i huset verkar ha gjort det till en sport att få det att låta så mycket som möjligt. Det är inte bara en gång jag har råkat ut för att det låter som att någon häller ut en 10 liters hink med vatten i toaletten trots att jag har varit flera meter från badrumsdörren och rimligen måste det låta även inne i badrummet. Varför i allsin dar vill man att ens gäster ska behöva höra ett vattenfall?!T TowaTei skrev:Som tur är så stiger vi alltså upp ungefär samtidigt, min granne och jag, så det är inget egentligt problem för min del. Min poäng är bara att hårt kissande ner i vattenspegeln KAN låta otippat mycket i närliggande lägenheter. Innan jag själv upplevde det hade jag inte en tanke på detta, men nu ser jag till att inte låta strålen träffa vattenspegeln.
Fått nya grannar från Syrien för två år sen. Stör mig på att dom tjänar 1 437 000 kr om året på att göra ingenting. Troligtvis vårdar dom två stycken lätt förståndshandikappade. 2018 tjänade dom två syskonen 820 000 kr och det gick så bra så dom fick löneförhöjning till 912 000 kr 2019. Pappan och mamman, 71 och 67 år gamla, engagerades också och fick en inkomst på 644 000 kr 2019, från en inkomst på 34 000 kr 2018. Sen ett tag bor dom inte här utan har fått två stycken tvåor av kommunala bostadsbolaget. Huset hyrs ut till folk som heller inte gör något, minst 9 personer bor där men det kan vara mer, endast en person skriven på adressen, och det är sonen. Tomten ser ut som bilderna man kan se från en sönderbombad stad.
Wow, här var det nån som hade gjort sin matteläxa.K KjellAlbin skrev:Fått nya grannar från Syrien för två år sen. Stör mig på att dom tjänar 1 437 000 kr om året på att göra ingenting. Troligtvis vårdar dom två stycken lätt förståndshandikappade. 2018 tjänade dom två syskonen 820 000 kr och det gick så bra så dom fick löneförhöjning till 912 000 kr 2019. Pappan och mamman, 71 och 67 år gamla, engagerades också och fick en inkomst på 644 000 kr 2019, från en inkomst på 34 000 kr 2018. Sen ett tag bor dom inte här utan har fått två stycken tvåor av kommunala bostadsbolaget. Huset hyrs ut till folk som heller inte gör något, minst 9 personer bor där men det kan vara mer, endast en person skriven på adressen, och det är sonen. Tomten ser ut som bilderna man kan se från en sönderbombad stad.