T Tooompaaa89 skrev:
Jag har än så länge aldrig sett att leverantörer ställer krav på att egenkontroller ska upprättas för att produktgarantier/utfästelse ska kunna lämnas. Det ska vara utfört enligt gällande montageanvisning.
Du menar att det måste lämnas egenkontroller?
leverantörerna kräver nog aldrig egenkontroller , däremot beställare
eftersom det är du som lämnar garantierna mot beställaren inte materialleverantören.-
och hur kontrollerar man att det är utfört enligt montage anvisningar om inte egenkontroller görs.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Finns inget viktigare än egenkontroller vid byggnationer . Det är ett sätt för byggaren att säkerställa sitt eget ansvar , och göra det enklare för besiktningsmannen att jämföra det utförda arbetet mot byggarens egna anteckningar . Dessutom ligger egenkontrollerna till grund för slutbesiktningen och alla kommande garantiutfästelser.
Hej Pelle,
Jag bifogar utdrag från J38 hemsida där man lovar att arbeta med hög kvalitet och att man håller alltid sina kunder väl informerade under hela projektet.

I verkligheten agerar J38 som ”Kejsarens nya kläder”. Dvs. mycket vackert snack men ingen dokumentation av arbetet förutom fotografier.
Inga checklistor fylls i så man vet inte hur arbetet har utförts och vilket material som använts. Ingen Tid plan har vi fått än så länge trots löfte om det vid kontrakt skrivningen.Vi har i över en vecka förgäves efterlyst J38 arbetssätt för att uppfylla kraven på heta arbeten.

mvh/Bo

Text på svenska, beskriver byggfirma, tjänster, kvalitetssäkring, arbetsmiljö, dokumentation, egenkontroll, projektledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en mobilwebbsida som framhäver kundnöjdhet, kvalitet och hållbarhet samt har två knappar för kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av text från företagswebbplats, erbjuder fasta priser och betonar hög kvalitet, skriftliga överenskommelser, och kundanpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bobo23 skrev:
Hej Pelle,
Jag bifogar utdrag från J38 hemsida där man lovar att arbeta med hög kvalitet och att man håller alltid sina kunder väl informerade under hela projektet.

I verkligheten agerar J38 som ”Kejsarens nya kläder”. Dvs. mycket vackert snack men ingen dokumentation av arbetet förutom fotografier.
Inga checklistor fylls i så man vet inte hur arbetet har utförts och vilket material som använts. Ingen Tid plan har vi fått än så länge trots löfte om det vid kontrakt skrivningen.Vi har i över en vecka förgäves efterlyst J38 arbetssätt för att uppfylla kraven på heta arbeten.

mvh/Bo


[bild] [bild] [bild]
jag kikade på deras hemsida och i inlägg #4 refererar du till att dom har " tätskiktsgarantier " , men dom finns inte med på deras hemsida som en av godkända takentreprenörer eller att dom använder deras riktlinjer för tätskiktsarbeten .
För i så fall är det ju bara att be om allt som står den hemsidan .
 
Rickard.
Just tätskiktsgarantier är bara aktuellt med papp från våra svenska takpappfabriker men dom utländska tillverkarna har i regel någon sorts motsvarighet med ett liknande namn. Lyssnar man på dom som lever på att sälja svensk papp är dom givetvis inte lika bra som tätakiktsgarantier men vad vet jag.

Lätt att göra missförstånd är min poäng i det hela.

Tätskiktsgarantier kräver inte heller någon egenkontroll eller någon speciell dokumentation från entreprenören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.